امروز: دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الإثنين 28 شوال 1445 | 2024-05-06
کد خبر: 55191 |
تاریخ انتشار : 05 اسفند 1394 - 10:52 | ارسال توسط :
0
2
ارسال به دوستان
پ

اعتماد نوشت: خیلی پیش از اینکه روزهای تبلیغات انتخابات آغاز شود مسوولان وزارت علوم و روسای دانشگاه‌ها هر کدام به نوبت تاکید کردند که نمی‌گذارند دانشگاه تبدیل شود به ابزاری برای بهره‌برداری‌های سیاسی احزاب و جناح‌ها. در همين ماه بود كه معاون فرهنگي وزارت علوم جزييات بخشنامه اصول فعاليت انتخاباتي در دانشگاه‌ها را تشريح كرد. […]

اعتماد نوشت: خیلی پیش از اینکه روزهای تبلیغات انتخابات آغاز شود مسوولان وزارت علوم و روسای دانشگاه‌ها هر کدام به نوبت تاکید کردند که نمی‌گذارند دانشگاه تبدیل شود به ابزاری برای بهره‌برداری‌های سیاسی احزاب و جناح‌ها.

در همين ماه بود كه معاون فرهنگي وزارت علوم جزييات بخشنامه اصول فعاليت انتخاباتي در دانشگاه‌ها را تشريح كرد. سيد ضياء هاشمي اعلام كرد كه هيات نظارت بر فعاليت تشكل‌هاي سياسي در برنامه‌هايي كه اجرا مي‌شود نظارت داشته و ضابطه‌مند برگزار شدن آن را مديريت مي‌كنند.

البته در تمامي اين مدت مسوولان دانشگاه‌ها و وزارت علوم تلاش داشتند تا بگويند دانشگاه به عنوان يكي از نهادهاي هميشه تاثيرگذار در جريان انتخابات نبايد خالي از شور و فعاليت دانشجويي باشد. هاشمي در همان زمان ابلاغ بخشنامه اصول فعاليت انتخاباتي تاكيد كرد: «از اساتيد و دانشجويان مي‌خواهيم در اين مسير مشاركت كنند و گروه‌هاي مختلف سليقه، ديدگاه و نقد خود را مطرح كنند و نگاه علمي در دانشگاه، نگاه غالب باشد. مسير انتخاب اصلح خبر از دانشگاه به جامعه منتقل شود و زمينه براي مشاركت آگاهانه فراهم شود. براي همين ما از دانشگاه‌ها خواسته‌ايم كه جلساتي در قالب كرسي‌هاي آزادانديشي برگزار كرده و اين فرصت را براي يك مشاركت آگاهانه ايجاد كنند. » امروز يك هفته از مهلت تبليغات كانديداهاي انتخابات به پايان مي‌رسد، در اين مدت حال و هواي دانشگاه چه بوده است؟ اين سوالي است كه اعضاي انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان كه از سال ٩٢ به بعد كمي جان گرفته‌اند به آن پاسخ مي‌دهند.

دانشگاه‌هاي كشور در يك هفته گذشته بيش از هر زمان ديگري شاهد حضور فشرده و پي در پي كانديداهاي انتخاباتي به سالن‌هاي همايش و آمفي‌تئاترهاي خود بودند. دانشجويان پاي صحبت‌ها نشستند و حرف‌ها و وعده‌ها را شنيدند و البته خود به بخشي از فعاليت‌هاي انتخاباتي پيوستند به اين اميد كه نقشي در بالا رفتن مشاركت مردمي در انتخابات مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان داشته باشند. انجمن اسلامي دانشگاه تهران و علوم پزشكي دانشگاه تهران در اين مواقع يكي از فعال‌ترين نهادهاي دانشجويي است. سخنگوي اين انجمن در توصيف فضاي انتخاباتي و فعاليت‌هاي‌شان در بزرگ‌ترين دانشگاه كشور به «اعتماد» مي‌گويد: «ما به عنوان انجمن صنفي تلاش كرديم تا از فعاليت تبليغاتي فاصله بگيريم.

شايد اگر انتخابات ملي بود يعني مثل انتخابات رياست‌جمهوري موضعي واضح‌تر مي‌گرفتيم اما در مورد مجلس سعي كرديم اين كار را نكنيم. فضاي كلي حال حاضر با آن شوري كه از روزهاي انتخابات در دانشگاه انتظار داريم فاصله دارد، قبلا در دانشگاه كه قدم مي‌زدي اين شور را حس مي‌كردي اما الان به اين صورت نيست. البته دانشكده‌ها كانديداهاي انتخابات مجلس را آوردند و با محوريت مطالبات خود نشست‌هايي برگزار كردند.» به گفته حامد كريمي در اين مدت محدوديت خاصي براي فعاليت تشكل‌ها در زمينه انتخابات از سوي مديران دانشگاه در نظر گرفته نشد البته با ذكر اين نكته كه «نظارت و سختگيري در دانشگاه علوم پزشكي چه در زمان انتخابات و چه در ساير مواقع بيشتر است، مثلا دانشكده‌هاي علوم پزشكي اجازه دعوت از كانديداها را نداشتند. » عضو انجمن اسلامي دانشگاه تهران مي‌گويد كه بسيج اين دانشگاه هم از ليست مشخصي حمايت نكرده و مانند انجمن اسلامي به آرامي فعاليت‌هاي مربوط به انتخابات را پيش برده. كريمي در خصوص مطالبات دانشجويي پس از مشخص شدن تركيب مجلس دهم مي‌گويد: «مطالبات ما همان مطالبات گذشته، حال و آينده است. به صورت كلي دنبال مردمسالاري در تمامي نهادها هستيم و همچنين تقويت نهادهاي مدني و سهيم شدن مردم در تصميمات مختلف مربوط به وضعيت اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي‌شان، به نظرم توزيع عادلانه ثروت و شرايط آموزشي و… در ذيل اين اهداف مي‌گنجد. مطالبه اصلي هم به عنوان دانشجو استقلال دانشگاه‌هاست. اميدوارم مجلس بعدي و كميسيون آموزش و تحقيقات آن به استقلال دانشگاه‌ها احترام بگذارد و در اين زمينه با دولت همراه شود.»

در فعاليت انتخاباتي تبعيض قائل شدند

دانشگاه علوم پزشكي شيراز از سال ٩٢ صاحب انجمن اسلامي جديدي شد با عنوان انجمن اسلامي اميد، انجمني كه با روي كار آمدن دولت روحاني كار خود را آغاز كرد حالا هم در زمينه تشويق به مشاركت در انتخابات فعال است، از برگزاري مناظره و تريبون آزاد دانشجويي گرفته تا گفت‌وگو با دانشجويان و به قول خودشان «تبليغات چهره به چهره».

دبير انجمن اسلامي اميد به «اعتماد» مي‌گويد كه با شروع ثبت‌نام كانديداها براي شركت در انتخابات موج بلندي از اميد و شور در دانشگاه علوم پزشكي شيراز به پا خاست: «پس از ثبت‌نام چهره‌هايي مانند دكتر معين اميدواري خيلي زيادي به وجود آمده بود اما متاسفانه با انتشار فهرست تاييد صلاحيت‌شدگان در مرحله اول اين اميد رو به افول رفت، ليست كه به شوراي نگهبان رفت باز همه در انتظار تغيير بودند و باز اين انتظار به نتيجه نرسيد. در اين يك هفته گذشته با حمايت‌هاي گسترده‌اي كه چهره‌هاي سياسي و فرهنگي از انتخابات كردند، به خصوص پس از انتشار ويديو‌ها، دوباره خيلي‌ها اميدوار شدند و تلاش دارند دانشجويان و مردم را براي شركت در انتخابات تشويق كنند اما خب هنوز آن فضايي كه كاملا مد نظر بود محقق نشده.»

دانشگاه علوم پزشكي يكي از دانشگاه‌هايي است كه مديريت آن از زمان دولت قبل بر سر جاي خود باقي است، صادق آرامش مي‌گويد كه در دانشگاه‌شان تبعيض ميان برگزاري نشست‌هاي انتخاباتي مشهود است و گاهي استفاده ابزاري از اماكن مذهبي دانشگاه و مناسبت‌ها صورت گرفته است.

آرامش هم درخصوص مطالبات از مجلس آينده از استقلال دانشگاه مي‌گويد: « دانشگاه اگر از استقلال برخوردار باشد مي‌تواند به درستي خود را مديريت كند، از سوي ديگر در شروع به كار دولت يازدهم وزراي پيشنهادي علوم راي اعتماد از مجلس نگرفتند، انتظار داريم كه اين نگاه سياسي و حزبي به دانشگاه برداشته شود، اين نگاه است كه نمي‌گذارد دانايان قوم امور مديريتي را در دست بگيرند. مساله ديگر هم توجه به وضعيت معيشتي و رفاه مردم است. كاش مجلسي داشته باشيم كه در قالب شهري و استاني و ملي نگاه نكند، مجلسي باشد كه نگاهي بين‌المللي داشته باشد و با چنين استانداردي به فكر تغيير و تصويب قوانين باشد.»

محدوديتي در فعاليت انتخاباتي نبود

دانشگاه اصفهان با محدوديت كمتر و عزم جزم‌تري به سراغ انتخابات رفته است. دبير انجمن اسلامي اين دانشگاه مي‌گويد كه پروژه تشويق به مشاركت در انتخابات را از خيلي پيش‌تر شروع كرده‌اند، با برگزاري جشن پيروزي برجام و بعد جشن پيروزي انقلاب و بعد نوبت به يك هفته تبليغات رسمي كه رسيد ديگر آستين‌ها را بالا زدند براي دعوت از چهره‌هاي اصلاح‌طلب به دانشگاه: «ما تنها نهاد اصلاح‌طلب فعال در دانشگاه اصفهان هستيم.

تلاش كرديم از چهره‌هاي مختلفي دعوت كنيم و به خصوص بحث مشاركت زنان در انتخابات را جدي بگيريم. پس از فعاليت‌هايي و برنامه‌هاي انجمن اسلامي حالا كاملا بحث و گفت‌وگوي انتخاباتي در دانشگاه در جريان است و خيلي‌ها صحبت راي دادن را مي‌كنند.» وحيد شريفي مي‌گويد كه با شروع تغييرات در دانشگاه اصفهان، فضاي فعاليت‌هاي دانشجويي هم تفاوت بسياري كرده كه البته به تعبير او تدريجي بوده است و نه يك شبه: «قبل از سال ٩٢ فضا خيلي بسته بود اما با روي كار آمدن رييس جديد دانشگاه خيلي به تدريج تغييرات آغاز شدند، اين اتفاق يك‌شبه نبود اما سرانجام اتفاق افتاد و در اين مدت هم خدا را شكر همكاري خيلي خوبي از سوي مسوولان دانشگاه در راستاي فعاليت‌هاي دانشجويي و انتخاباتي با ما به عمل آمد.» شريفي به عنوان يك فعال دانشجويي اميدوار است كه دستاورد مجلس جديد براي دانشگاه‌ها باز شدن فضاي سياسي، فرهنگي و اجتماعي باشد: «اميدوارم تدبيري شود تا فعاليت‌هاي زمان دانشجويي تبديل به پرونده‌اي براي دوران پس از دانشجويي نشود، اميدوارم كه اين فعاليت‌ها ديگر ستاره‌دار شدن دانشجويان را در پي نداشته باشند. از ديد كلان‌تر هم فكر مي‌كنم پرداختن به مسائل اقتصادي و اجتماعي بسيار راهگشاست.»

نيمه‌شب امشب مهلت رسمي تبليغات انتخابات به پايان مي‌رسد و دانشجويان هم همراه با ساير مردم مي‌نشينند به تماشاي نتيجه كار و آنچه صندوق‌هاي روز جمعه با خود به همراه مي‌آورند. شور و حال دانشگاه شايد با آنچه مجلس دهم با خود مي‌آورد تكاني بخورد، تكاني كه البته انتخابات رياست‌جمهوري در سال ٩٢ پايه آن را بنا گذاشت و شايد نمايندگان خانه ملت بتوانند رنگ و بوي بيشتري به آن بدهند.

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید