امروز: یکشنبه, ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأحد 20 شوال 1445 | 2024-04-28
کد خبر: 534351 |
تاریخ انتشار : 06 بهمن 1402 - 15:23 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

مهسا مژدهی: ۲۲ دی‌ماه امریکا به همراه شش کشور دیگر از جمله بریتانیا، حملاتی را علیه یمن و انصارالله ترتیب داد. این حملات تا امروز بارها تکرار شده است. انصارالله در ماه‌های اخیر دست به حملاتی علیه کشتی‌های در حال عبور و مرور از دریای سرخ و باب المندب زده و برخی از کشورها یمن […]

مهسا مژدهی: ۲۲ دی‌ماه امریکا به همراه شش کشور دیگر از جمله بریتانیا، حملاتی را علیه یمن و انصارالله ترتیب داد. این حملات تا امروز بارها تکرار شده است. انصارالله در ماه‌های اخیر دست به حملاتی علیه کشتی‌های در حال عبور و مرور از دریای سرخ و باب المندب زده و برخی از کشورها یمن را به ناامن کردن آبراه‌های بین‌المللی متهم می‌کنند. انصارالله تنها شرط توقف حملات را مدت‌هاست که اعلام کرده و گفته است تنها در صورتی از ادامه حمله به کشتی‌های مرتبط با اسراییل دست برمی‌دارد که تلاویو حملات خود به غزه را متوقف کند. این در شرایطی است که به نظر نمی‌رسد تلاویو فعلا قصدی برای پایان دادن به حملات داشته باشد.
یمن تسلیم شدن نمی‌شناسد
حملات سنگین علیه انصارالله یمن در هفته‌های گذشته نتوانسته یمنی‌ها را وادار به توقف حملات خود کند. در آخرین نمونه آنها به یک جنگنده امریکایی در دریای سرخ حمله کرده بودند. ارتش یمن شامگاه چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد نیروهای مسلح این کشور با تعدادی ناوشکن و ناو جنگی آمریکا در خلیج عدن و تنگه باب المندب درگیر شده و ناو جنگی این کشور را مستقیما هدف قرار دادند.یحیی سریع گفت: شماری از موشک‌های بالستیک‌مان علی‌رغم تلاش کشتی‌های جنگی آمریکا به اهداف خود رسیدند. پیشتر ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا مدعی شد جنبش انصارالله یمن یک کشتی تجاری حامل پرچم آمریکا را در آب‌ های دریای سرخ هدف قرار داده است.
یک روز قبل از این اتفاق یعنی روز سوم بهمن، یک مقام آمریکایی به شبکه «الجزیره» گفته بود که نیروهای این کشور به همراه انگلیس و سایر متحدانشان، حملاتی را به مواضع ارتش یمن انجام دادند و ظاهرا این تهاجمی نظامی خیلی فوری از سوی یمنی‌ها پاسخ گرفته است.

ادعای رویترز درباره هشدار چین به ایران
انصارالله برای آمریکا خط و نشان کشید
انصارالله: کشتی جنگی آمریکا را هدف قرار دادیم

همان روز دولت انگلیس ادعا کرد که در تجاوز نظامی به پایگاه‌های ارتش یمن، ۲۴ کشور از جمله هلند، نیوزیلند، بحرین و کانادا شرکت داشتند. در بیانیه‌ منتشر شده از سوی لندن آمده اسا«این حملات به منظور کاهش توانایی حوثی‌ها برای انجام حملات علیه تجارت جهانی و همزمان اجتناب از تشدید تنش‌ها طراحی شده بودند». به نوشته خبرگزاری «رویترز»، لندن ضمن اشاره به انجام شدن حملات علیه ۸ مکان متعلق به جنبش انصارالله یمن، مدعی شد: «این حملات در پاسخ به تهاجم غیرقانونی و بی‌پروای حوثی‌ها علیه کشتی‌های عبوری از دریای سرخ و آبراه‌های اطراف آن انجام شدند».
شواهد نشان می‌دهد نه حملات شبانه علیه یمن یا مشارکت تعداد زیادی از کشورها و نه تهدیدها تاکنون نتوانسته انصارالله را وادار به عقب نشینی کند. همزمان شرکت‌های مهم کشتی‌رانی حاضر به بازگشت به دریای سرخ نیستند و مدام واشنگتن را عامل این اوضاع می‌دانند. به نظر می‌رسد در یمن؛ حوثی‌ها مایلند این فشارها به ایالات متحده منجر به فشار بایدن به تلاویو برای توقف حملات وحشیانه به غزه شود.
دنیل دیپتریس»یکی از اعضای اندیشکده سیاست خارجی «اولویت‌های دفاعی» در واشنگتن می‌گوید دولت بایدن ظاهراً امیدوار است که تضعیف توانمندی‌های حوثی‌ها (انصارالله)، آنها را وادار کند که متوقف شوند اما ظاهراً چنین چیزی جواب نمی‌دهد.

غرب در بن‌بست قرار گرفته است
درست است که ائتلاف غرب مدام در پی تشدید حملات خود علیه انصارالله است اما عدم دریافت نتیجه مطلوب، کشورهای حمله کننده را در بن بست قرار داده است. شیوه کار یمنی‌ها به شکلی نیست که غرب مطمئن باشد می‌تواند با لشکرکشی به دریای سرخ اوضاع را کنترل کند. برخی از کشورها مانند بریتانیا تلاش کرده‌اند تا تهران را با تهدید و لحنی تند عامل این حملات شناسانده و از ایران بخواهند با استفاده از نفوذ خود، جلوی حملات یمن به کشتی‌های باری را بگیرد. به تازگی چین‌ هم به این دسته از کشورها پیوسته که از ایران می‌خواهند انصارالله یمن را وادار به متوقف کردن حملات کند.
نشریه فارین پالیسی در گزارشی به این نکته اشاره می‌کند که عربستان پس از هشت سال متوجه شد که نمی‌تواند انصارالله را شکست دهد. این همان چیزی است که آمریکا و انگلیس هنوز متوجه نشده‌اند.

دیگر رسانه‌های غربی هم در مورد این مساله به واشنگتن هشدار داده‌اند. مثلا روزنامه واشنگتن پست در گزارشی که لحنی سرزنش آمیز دارد، به نقل از منابعی در دولت آمریکا گزارش داد که عملیات نظامی این کشور علیه نیروهای یمنی دلایل ایدئولوژیک دارد نه اقتصادی یا امنیتی. همزمان که برخی رسانه‌ها خبر از استمرار آمریکا به حملات خود در دریای سرخ می‌دهند، یک وبسایت آمریکایی با نام اینترسپت با اشاره اینکه قرار دادن نام انصارالله در لیست تروریسم موجب عقب‌نشینی یمنی‌ها نمی‌شود تاکید کرد حملات هوایی واشنگتن، انگیزه یمنی‌ها را برای حمله به کشتی‌ها بیشتر کرده و دولت بایدن با یک شکست ژئولوپلیتیکی مقابل انصارالله مواجه است.
تحلیل گران بین‌المللی تاکید دارند آنچه در غزه رخ داده و در ادامه آن اتفاقاتی که در یمن می‌افتد، منجر به تقویت جبهه مقاومت خواهد شد. فارن افرز در گزارشی با اشاره به این موضوع نوشته گسترش درگیری فراتر از غزه، توسط اسرائیل به لبنان یا توسط ایالات متحده و متحدانش به یمن، تنها به این خشم دامن می‌زند و افکار عمومی را بیشتر ملتهب می‌کند و نفوذ محور مقاومت را بیشتر تثبیت می‌کند.
هزینه‌های اقتصادی ناامنی در دریای سرخ، مدام در حال بالا رفتن است. کشتی‌رانی‌ها در حال پرداخت هزینه بالاتری برای دور زدن باب‌المندب هستند و اقزایش جزئی قیمت در بازار نفت هم باعث شده تا نگرانی‌ها از بار اقتصادی وضعیت افزایش پیدا کند. در چنین شرایطی هر چند برخی از کشورها دنبال ایران راه افتاده‌اند تا واسطه‌ای برای حل بحران باشد اما به نظر نمی‌رسد یمنی‌ها به کمتر از توقف حملات در غزه از سوی اسراییل راضی شوند.
تارنمای پولیتیکو با ارائه تحلیلی از تاثیر تنش‌ها در دریای سرخ بر اقتصاد جهانی و افزایش تورم در آمریکا هشدار داد: گرانی کالا و سوخت تلاش‌ کاخ سفید برای انتشار پیام اقتصادی بایدن (بایدنومیکس) به رای‌دهندگان آمریکایی‌ را در دوران حساس انتخاباتی ناکام می‌گذارد.
در داخل کاخ سفید، مشاوران ارشد اقتصادی بایدن اختلالات حمل ونقل هفته‌های اخیر در دریای سرخ و تنگه باب المندب را به عنوان نشانه‌هایی که می‌تواند به اقتصاد کل ایالات متحده آسیب برساند، در نظر گرفته‌اند. مقامات کاخ سفید نگران هستند که درگیری‌ها و آسیب‌های اقتصادی ناشی از این تحولات، به سرعت افزایش یابد.
۳۱۱۳۱۲

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید