امروز: یکشنبه, ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الأحد 20 شوال 1445 | 2024-04-28
کد خبر: 534025 |
تاریخ انتشار : 03 بهمن 1402 - 10:37 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش پایگاه صلح خبر، گروه سیاست – ۳۷ روز تا انتخابات «خبرگان ششم» و «مجلس دوازدهم» زمان باقی است و روز به روز بر حال و هوای انتخاباتی جامعه و کنشگری‌های سیاسی – انتخاباتی احزاب و تشکل‌ها افزوده می‌شود. در ادامه، برخی اخبار و حواشی سیاسی-انتخاباتی را مرور و زمزمه‌ها و درگوشی‌های این حوزه […]

به گزارش پایگاه صلح خبر، گروه سیاست – ۳۷ روز تا انتخابات «خبرگان ششم» و «مجلس دوازدهم» زمان باقی است و روز به روز بر حال و هوای انتخاباتی جامعه و کنشگری‌های سیاسی – انتخاباتی احزاب و تشکل‌ها افزوده می‌شود.
در ادامه، برخی اخبار و حواشی سیاسی-انتخاباتی را مرور و زمزمه‌ها و درگوشی‌های این حوزه را در قالب یک بسته خبری، ارایه می‌کنیم. این شما و این چهارمین بخش از سلسله «واگویه‌های انتخاباتی مهر».
رییس دفتر سابق خاتمی: اصلاح‌طلبان وقتی پیروز شدند هم نتوانستند کاری کنند
«محمدعلی ابطحی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو مجمع روحانیون، اخیراً در مصاحبه‌ای گفته است «اصلاح‌طلبان در دوره‌هایی هم که به مدیریت مجلس و ریاست‌جمهوری رسیدند باز هم آنقدر مشکلات بوده که نتوانستند کاری انجام دهند به همین دلیل جامعه خیلی دنبال نظر اصلاح‌طلب یا اصولگرا یا جناح‌های دیگر نیست».
ابطحی در پاسخ به این سوال که آیا مشارکت در این دوره از انتخابات نسبت به دوره قبل افزایش پیدا می‌کند، گفت: «من پیشگو نیستم و آمار نظرسنجی‌ها را هم ندارم».

نمایندگان ادوار و مجلس فعلی در «لیست جدید شورای نگهبان» نیستند
پس از آنکه برخی خبرها در فضای رسانه‌ای از تاییدصلاحیت عده‌ای از نمایندگان ادوار مجلس منتشر شد و مشخصاً از افرادی نظیر «کمال‌الدین پیرمؤذن» و «غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی» نام برده شد، «محسن اسلامی» سخنگوی ستاد انتخابات کشور طی مصاحبه‌ای به پایگاه صلح خبر به نقل از خبرنگار ایسنا گفت: در «فهرست جدید شورای نگهبان» که شاهد تاییدصلاحیت بالغ بر هزار و ۱۴ داوطلب معترض بودیم، اسامی هیچ‌کدام از نمایندگان ادوار و مجلس فعلی که رد صلاحیت شده و اعتراض داشتند، وجود ندارد.
اختلاف در جبهه اصلاحات
پس از آنکه در بیستمین نشست مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران، سند راهبرد انتخاباتی این جبهه به تصویب رسید، مجدداً اختلافات طیف‌های راست و چپ اصلاحاتی یعنی «اتحادملتی‌ها» و «کارگزارانی‌ها» عیان شد؛ از قرار معلوم، کارگزارانی‌ها به وجود ایده و راهبردهای رادیکال و ساختارشکنانه در جبهه اصلاحات که ظاهراً در راهبرد انتخاباتی جبهه مزبور نیز نمود داشته، معترض هستند.
البته اعتراض کارگزارانی‌ها صرفاً به غلبه ایده‌های رادیکال در جبهه اصلاحات منحصر نیست و آنها با ادامه ریاست «آذر منصوری» نیز بر این جبهه مشکل دارند.

تمایل به ائتلافِ «شورای وحدت» و «شورای ائتلاف»
«اکبر رنجبرزاده» نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی می‌گوید: «فضای موجود از تمایل فعالان انتخاباتی در جبهه انقلاب برای ائتلاف شورای وحدت و شورای ائتلاف در انتخابات مجلس دوازدهم و در استان‌ها حکایت دارد».
جدال سرلیست‌ها
آنطور که از برخی اخبار و گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای برمی‌آید، سرلیست چهار تشکیلات سیاسی شاخص کشور برای انتخابات پیش‌رو مشخص شده است؛ طبق اعلام «ابراهیم رسولی» سخنگوی شورای ائتلاف، «محمدباقر قالیباف» سرلیست این تشکیلات سیاسی برای انتخابات یازدهم اسفند است؛ از شورای وحدت نیز خبر می‌رسد که شورای مزبور «محمدرضا باهنر» را سرلیست خود قرار می‌دهد.
محتمل‌ترین گزینه در جبهه پایداری نیز جهت در رأس لیست انتخاباتی قرار گرفتن، حجت‌الاسلام «مرتضی آقاتهرانی» است. اعتدال و توسعه‌ای‌ها هم که از اختلاف و تشتّت ایجاد شده در جبهه اصلاحات نگران‌اند و عزم حضور مستقل در انتخابات را دارند، روی «محمدباقر نوبخت» دبیرکل خود، برای سرلیست شدن، متمرکز هستند.
توسعه سیاسی یعنی کشک!
«غلامعلی رجایی» فعال اصلاح‌طلب اخیراً طی مصاحبه‌ای گفته است که به واسطه اختلافات موجود میان دو حزب کارگزاران و اتحاد ملت، نباید نگران انشعاب در جبهه اصلاحات بود چراکه حرف آخر را در این جبهه «خاتمی» می‌زند؛ این سخن غلامعلی رجایی از آنجایی تعجب‌برانگیز و قابل تأمل است که زمانی افراد مدعی اصلاح‌طلبی با تکیه بر مفاهیم مرتبط با مقوله توسعه سیاسی، چنین تبلیغ و ترویج می‌کردند که طرفدار خرد جمعی و دوری از استبداد رأی هستند.
از سویی دیگر باید توجه داشت که عمده اختلاف کارگزارانی‌ها و اتحادملتی‌ها بر سر مشارکت یا عدم مشارکت در انتخابات پیش‌رو است؛ بنابراین چنانچه جبهه اصلاحات در فقره مشارکت یا عدم مشارکت در انتخابات به سمت اتحاد ملتی‌ها غش کند، بدین معنا خواهد بود که خاتمی به سیاست تحریم انتخابات که مدنظر عناصر حزب اتحاد ملت است، نظر دارد.

رییس ستاد انتخابات روحانی: روحانی محبوبیتی در بین مردم ندارد
بار دیگر یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب به «حسن روحانی» تاخته است؛ این بار «مهدی آیتی» عضو سابق حزب «اعتماد ملی» و رییس ستاد تبلیغات انتخاباتی حسن روحانی در خراسان جنوبی در سال ۹۲ گفته است: «هم روحانی و هم حزب کارگزاران هیچ‌گونه محبوبیتی در بین مردم ندارند و در این ارتباط می‌توان به نظرسنجی‌ها مراجعه کرد. واقعیت آن است که احزاب سیاسی چپ و راست و حتی میانه از نظر مردم از کارایی افتاده‌اند».
آیتی در ارتباط با تحرکات انتخاباتی روحانی نیز گفت: «روحانی در حال حاضر یک چهره سیاسی بدون پایگاه اجتماعی و فرهنگی است و عامه مردم وی را به عنوان یک شخصیت ممتاز سیاسی قبول ندارند. در نتیجه این افراد تنها در حال دست و پا زدن هستند و حتی بدنه سابق سیاسی آنها نیز حاضر به رأی به آنان نیستند».

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید