امروز: جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الجمعة 3 ذو القعدة 1445 | 2024-05-10
کد خبر: 106997 |
تاریخ انتشار : 11 بهمن 1391 - 13:41 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

پارسی وی : پوستر و جدول بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر دیروز همزمان با میلاد پیامبر اکرم(ص) 15 روزه مانده به شروع مهم‌ترین رویداد موسیقایی کشور منتشر شد. در این جدول جای خالی دو ارکستر ملی و کر به چشم می‌خورد. از همان ابتدا زمزمه‌هایی برای کم‌شدن بودجه جشنواره موسیقی فجر شنیده می‌شد.در […]

پارسی وی : پوستر و جدول بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر دیروز همزمان با میلاد پیامبر اکرم(ص) 15 روزه مانده به شروع مهم‌ترین رویداد موسیقایی کشور منتشر شد.

در این جدول جای خالی دو ارکستر ملی و کر به چشم می‌خورد. از همان ابتدا زمزمه‌هایی برای کم‌شدن بودجه جشنواره موسیقی فجر شنیده می‌شد.در نخستین نشست خبری جشنواره موسیقی فجر صحت این شایعه تأیید و جدول کوچک این جشنواره هم نشانی برای کوچک شدن جشنواره 28 ساله موسیقی است. بیست و هفتمین جشنواره موسیقی فجر در 11 سالن برگزار شد و در این دوره، جشنواره در شش سالن رودکی، وحدت، ارسباران، خانه هنرمندان، پژوهشکده فرهنگ و هنر، برج میلاد و در بخش‌های رقابتی، جنبی، نسل دیگر، استعدادهای درخشان، نمایش فیلم و بین‌المللی برگزار می‌شود. در این جدول 20 گروه در بخش جنبی، چهار گروه در بخش بین‌الملل، هشت گروه در بخش استعدادهای درخشان، هفت گروه در بخش نسل دیگر و 24 گروه در بخش رقابتی به چشم می‌خورند.

جای خالی ارکستر ملی و کر

مسئولان همواره تعطیلی ارکسترهای سمفونیک تهران، ملی و کر را تکذیب و نوید حضور این ارکسترها را در جشنواره موسیقی فجر می‌دادند اما انتشار جدول جشنواره نشان داد که تنها ارکستر سمفونیک تهران در این دوره حضور دارد و جای خالی ارکستر ملی و ارکستر کر در این میان دیده می‌شود. تاسیس مؤسسه ارکستر ایران و انتشار فراخوان برای امتحان از نوازندگان و خوانندگان این سه ارکستر نتوانست مشکلی که از مدت‌ها به‌دلیل کمبود بودجه دامن این ارکسترها را گرفته بود حل کند. از سوی دیگر تاریخ امتحان 28 دی ماه اعلام شده بود و طبیعی است تا برگزاری جشنواره مدت زمان کمی برای تشکیل ارکسترها و تمرین باقی مانده بود. البته حضور ارکستر سمفونیک تهران در روزهای آخر جشنواره نشانی برای تمرین یک‌ماه این ارکستر از زمان امتحان تا برگزاری ارکستر است و باید دید نتیجه این تمرین چه خواهد شد.

بخش رقابتی جشنواره

در بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، 12 گروه کلاسیک ایرانی حضور دارند. در این بخش هنرمندان جوان شهرستانی حضور چشمگیرتری نسبت به هنرمندان جوان تهرانی دارند. هفت گروه از شهرستان‌های قائن، اراک، اصفهان، ماهشهر، کرمانشاه، قزوین و ساری به بخش گروه کلاسیک ایرانی راه پیدا کرده‌اند. باید گفت که این بخش نسبت به سال گذشته با افزایش دو گروه برگزار می‌شود. اما در بخش آواز جمعی شش گروه با یکدیگر به رقابت می‌پردازند که چهار گروه تهرانی با دو گروه ‌آواز جمعی از کرمان و ساری هستند. باید گفت که در بخش آواز جمعی این آمار نسبت به سال گذشته با چهار گروه کمتر برگزار می‌شود. اما در بخش کلاسیک غیرایرانی شش گروه به بخش رقابتی جشنواره موسیقی فجر راه یافتند، که سه گروه از هنرمندان تهران با سه گروه از هنرمندان از شهرستان‌های تبریز، اهواز و کرج به رقابت می‌پردازند. در مقایسه با سال گذشته این بخش هم با کاهش دو گروه مواجه شده است.

بخش بین‌الملل کوچک اما معتبر

امسال هم مثل سال گذشته تمرکز بر گروه‌های کوچک اما معتبر بین‌المللی است. رامین صدیقی که برای دومین بار مسئولیت امور بین‌الملل جشنواره موسیقی فجر را برعهده دارد، اعلام کرده‌است که گروه‌های معتبر خارجی در جشنواره بیست‌وهشتم موسیقی فجر حضور دارند. اگر سال گذشته هشت گروه خارجی در جشنواره شرکت کرد، در بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر این بخش با چهار گروه از کشورهای فرانسه، آلمان، هلند، هند و با گروه‌های «کوارتت تارکوفسکی»، «گارسیا فونس» و «رالف فان رات» و «آوای زمین» برگزار می‌شود.

حاشیه‌های نسل دیگر

امسال بخش نسل دیگر با تغییراتی در جشنواره برگزار می‌شود. نسل دیگر امسال با محتوای جدید و صرفاً در قالب موسیقی کلاسیک ایرانی برگزار خواهد شد و موسیقی کلاسیک غیرایرانی به بخش استعدادهای درخشان منتقل شده است. نکته جالب این بخش حضور مسئول این بخش در بین شرکت‌کنندگان است. همچنین حضور مظفر شفیعی خواننده 61 ساله در این بخش جالب توجه است. بیست‌ و هشتمین جشنواره‌ بین‌المللی موسیقی فجر به‌ دبیری حسن ریاحی 25 بهمن تا یکم اسفندماه در شیراز، یاسوج، گرگان و تهران برگزار می‌شود.

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید