امروز: جمعه, ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الجمعة 10 ذو القعدة 1445 | 2024-05-17
کد خبر: 234718 |
تاریخ انتشار : 11 تیر 1397 - 22:06 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله سیاسی صلح خبر به گزارش صلح خبر، غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم کشورمان در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل با موضوع مسئولیت حمایت از مردم در مقابل نسل کشی، جنایت جنگی، پاکسازی نژادی و جنایت علیه بشریت سخنرانی کرد. وی بر این باور است که جامعه جهانی باید نسبت به ارتکاب جنایات […]

به گزارش مجله سیاسی صلح خبر

به گزارش صلح خبر، غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم کشورمان در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل با موضوع مسئولیت حمایت از مردم در مقابل نسل کشی، جنایت جنگی، پاکسازی نژادی و جنایت علیه بشریت سخنرانی کرد.

وی بر این باور است که جامعه جهانی باید نسبت به ارتکاب جنایات خطیر بین‌المللی هوشیار باشد و اجازه ندهد که وحشت کشتار جمعی در آینده تکرار شود. هیچ کسی فراموش نمی کند که چگونه عدم اراده سیاسی و اقدام شورای امنیت در مقابله با جنایت نسل کشی و تجاوز در دو دهه گذشته موجب کشتار و بی خانمانی میلیونها نفر شد و به فجایع انسانی در رواندا انجامید.

خوشرو با بیان اینکه ریشه مشاجره پیرامون مسئولیت حمایت در مفهوم پیشگیری از جنایات علیه بشریت نیست بلکه ریشه اختلافات پیرامون مفهوم مسئولیت حمایت در قلمرو اعمال این مفهوم است ادامه داد: در گذشته شاهد آن بوده ایم که در عمل مسئولیت حمایت در راستای منافع سیاسی برخی از قدرتها عمل کرده و به تدریج به عنوان ابزاری سیاسی برای هموار کردن توسل به سیاست های مداخله گرایانه به کار گرفته شده است. این دقیقا جایی است که مفهوم مسئولیت حمایت با چالش واقعی روبرو است.

وی گفت: چارچوب هنجاری برای پیشگیری از جنایات گسترده در منشور ملل متحد پیش بینی شده است. مشکلی زمانی پیش می آید که برخی از دولت ها به اقدامات غیرقانونی یکجانبه در کاربرد زور علیه کشورها و در مغایرت با منشور ملل متحد، توسل می کنند.

نماینده دائم کشورمان گفت: سازمان ملل متحد هنوز با یک فهم اجماعی از مفهوم مسئولیت حمایت فاصله دارند و لازم است محتوای هنجاری و قلمرو بکار گیری این مفهوم قبل از اجرایی شدن آن مورد توافق قرار گیرد. مسئولیت اولیه در جلوگیری از جرایم خطیر علیه مردم بر عهده کشورها است . اعضای جامعه بین المللی در صورت تقاضای کشورها و از طریق سازمان ملل متحد می توانند در اجرای این مسئولیت اولیه به دولتها کمک کنند. بکارگیری زور به بهانه مداخله بشردوستانه که زمینه را برای مداخلات سیاسی باز می کند، مجاز نخواهد بود.

خوشرو ادامه داد: پیشگیری از جرایم خطیر باید به عنوان یک استراتژی بلندمدت مد نظر قرار گرفته و نباید صرفا محدود به اقدامات قهری شود. در این زمینه مسئولیت حمایت باید به عنوان چارچوبی برای کمک به دولتهای آسیب پذیر برای ظرفیت سازی و توسعه و تقویت بهداشت و آموزش و از بین بردن فقر و تبعیض بکار رود. در برخی از وضعیت های محدود نیز که کاربرد زور برای حفظ مردم ضرورت دارد، قواعد امنیت جمعی منشور ملل متحد بر اساس مجوزهای شورای امنیت باید بکار گرفته شود.

خوشرو تاکید کرد: قلمرو اعمال مسئولیت حمایت باید به گونه ای تعریف شود که کلیه موارد و مصائب بشریت را بدون هرگونه اقدام گزینشی و تبعیض آمیز و بر اساس اصول و اهداف منشور ملل متحد مد نظر قرار دهد. در این زمینه توجه به مصائب مردم تحت اشغال مهمترین آزمایش برای مفهوم مسئولیت حمایت خواهد بود. 

کد خبر 4336898
جواد بخشی الموتی

منبع : Mehrnews

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگاران RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید