امروز: یکشنبه, ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأحد 20 شوال 1445 | 2024-04-28
کد خبر: 536438 |
تاریخ انتشار : 24 بهمن 1402 - 12:22 | ارسال توسط :
0
3
ارسال به دوستان
پ

سخنگوی اقتصادی دولت درباره کاهش نیافتن قیمت گوشت با وجود افزایش عرضه توضیح داد: متاسفانه در سال‌های گذشته مسائل ناشی از خشکسالی‌ها و افزایش قیمت نهاده‌ها موجب به وجود آمدن مشکلاتی شد، اما امیداریم برنامه‌های وزرات جهاد کشاورزی هم در تامین و هم در ثبات قیمت‌ها به سرانجام برسد. به گزارش صلح خبر، احسان خاندوزی […]

سخنگوی اقتصادی دولت درباره کاهش نیافتن قیمت گوشت با وجود افزایش عرضه توضیح داد: متاسفانه در سال‌های گذشته مسائل ناشی از خشکسالی‌ها و افزایش قیمت نهاده‌ها موجب به وجود آمدن مشکلاتی شد، اما امیداریم برنامه‌های وزرات جهاد کشاورزی هم در تامین و هم در ثبات قیمت‌ها به سرانجام برسد.

به گزارش صلح خبر، احسان خاندوزی – سخنگوی اقتصادی دولت – در ابتدای نشست خبری هفتگی با نمایندگان رسانه‌ها با بیان اینکه تورم نقطه به نقطه مسکن طبق گزارش مرکز آمار در پایان دی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد کاهش یافته است، اظهار کرد: تورم نقطه به نقطه بخش مسکن از ۵۷.۵ درصد در سال گذشته به ۴۶.۵ درصد در سال جاری کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: اگر ابتدای امسال را مبنا قرار دهیم و تورم نقطه به نقطه مسکن در دی ۱۴۰۲ را با اردیبهشت همین سال مقایسه کنیم حدود ۷۵ واحد درصد کاهش تورم را شاهد هستیم. باز هم تاکید می‌کنم این آمار به معنای این است که سرعت رشد قیمت‌ها در بخش مسکن کاهنده بوده و عدد قیمت‌ها هم در این سال به صورت مطلق کاهش یافته است.

سخنگوی اقتصادی دولت یادآور شد: این میزان نشان می‌دهد که تورم نقطه به نقطه مسکن در کمترین سطح خود نسبت به ۱۵ ماه گذشته قرار گرفته است. همچنین تورم ماهانه مسکن در ۱۰ ماهه امسال، ۵ ماه منفی و در سایر ماه‌ها نیز در سطوح بسیار کمتر از ادوار گذشته خود قرار داشته است.

رشد تولید شرکت‌های بزرگ صنعتی

خاندوزی همچنین با اشاره به برخی آمارهای مرتبط با بخش حقیقی اقتصاد، گفت: بر اساس گزارش تازه نهادهای پژوهشی از وضعیت تولید شرکت‌های بزرگ صنعتی در دی، پس از چند ماه فراز و فرود شاهد رشد تولید بودیم. شاخص تولید این شرکت‌ها در دی ماه ۱.۹ درصد رشد داشته و از ۱۵ رشته فعالیت صنعتی، ۹ رشته رشد مثبت داشتند.

وزیر اقتصاد ادامه داد: مهم‌ترین رشته صنعتی با رشد مثبت در این ماه صنایع شیمیایی‌ و فلزات اساسی بودند که ۶ و ۹ درصد رشد کردند. علت مهم این رشد در فصل سرد سال، کاهش تاثیر پذیری صنایع از قطعی گاز و بهبود در این حوزه است.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: میزان کاهش رشد نقدینگی نیز نشان می‌دهد در اردیبهشت امسال در بسته رشد تولید و مهار تورم دولت، هدف‌گذاری کنترل نقدینگی کشور تا پایان سال عدد ۲۵ درصد مصوب شده بود که گزارش بانک مرکزی در دی ماه نشان می‌دهد نرخ رشد نقدینگی به ۲۵.۲ درصد رسیده که کمترین میزان رشد نقدینگی ثبت‌شده از تابستان ۱۳۹۸ تا امروز است.

وی یادآور شد: نرخ رشد پایه پولی در دی ماه هم به ۳۱.۷ درصد رسید که این میزان هم در ۱۷ ماه گذشته کمترین عددی است که ثبت شده. در پایان دولت قبل این میزان به حدود ۴۰ درصد رسیده بود و در ماه‌های ابتدایی دولت سیزدهم هم همچنان مسئله کنترل و انظباط‌بخشی به آن بسیار حائز اهمیت بود.

 اقداماتی که تولید داخلی گوشت قرمز را تحت تاثیر قرار داد

خاندوزی درباره کاهش نیافتن قیمت گوشت توضیح داد: متاسفانه در سال‌های گذشته  و اخیر دو اقدام تاثیر بسیار منفی در وضعیت تولید داخلی گوشت قرمز در کشور گذاشت، اول مسائل ناشی از خشکسالی‌هایی بود که وجود داشت و دوم افزایش قیمت نهاده‌هایی که صورت گرفت و تدابیری که لازم بود برای تامین مالی آنها لحاظ شود، باعث شد که در سال های گذشته  دام های مولد راهی کشتارگاه شدند.

وی عنوان کرد: دولت در سال ۱۴۰۲ برای اینکه جلوی این مسیر را بگیرد دو اقدام مهم را در دستور کار قرار داد، اقدام اول تدبیری بود که وزارت جهاد در حمایت از دامداران با تامین و عرضه کافی خوراک و نهادهای دامی انجام داد و دوم تعادل بخشی به بازار را از مسیر واردات انجام داد.

وزیر اقتصاد ادامه داد: امیدواریم برنامه‌های وزرات جهاد کشاورزی هم در تامین گوشت و هم در ثبات قیمت‌ها به سرانجام برسد.

وزیر صمت به زودی درباره سیاست‌های خودرو مصاحبه خواهد کرد

خاندوزی به تعادل رساندن بازار داخل از طریق  افزایش میزان و تولید خودروسازان داخلی و همچنین رفع نیازهایی که برای خودرهای خارجی وجود دارد و البته کنترل و نظام مند کردن قیمت گذاری و حاشیه بازار خودرو را از جمله راهبردهایی دانست که از سوی وزارت صمت در حال پیگیری است گفت:  وزیر صمت وعده دادند به زودی به شکل مفصلی در موضوع سیاست‌های خودرو مصاحبه خواهند کرد.

ادامه دارد

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید