امروز: شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: السبت 19 شوال 1445 | 2024-04-27
کد خبر: 75899 |
تاریخ انتشار : 14 فروردین 1395 - 11:46 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش پایگاه صلح خبر -گروه اجتماعی :سفرهای نوروزی امسال روز گذشته به پایان رسید اما بررسی جزئیات این پرونده به این زودی‌ها تمام نمی‌شود. چند روز طول مي‌كشد تا پليس و پزشكي‌قانوني آمار تصادفات، مجروحيت‌ها و مرگ‌ومير‌ها را اعلام كنند و با مقايسه آنها نسبت به سال‌هاي قبل بتوان داوري دقيقي كرد كه اوضاع […]

به گزارش پایگاه صلح خبر -گروه اجتماعی :سفرهای نوروزی امسال روز گذشته به پایان رسید اما بررسی جزئیات این پرونده به این زودی‌ها تمام نمی‌شود.

چند روز طول مي‌كشد تا پليس و پزشكي‌قانوني آمار تصادفات، مجروحيت‌ها و مرگ‌ومير‌ها را اعلام كنند و با مقايسه آنها نسبت به سال‌هاي قبل بتوان داوري دقيقي كرد كه اوضاع چقدر بهتر شده است.

tasadofat jadei.solhkhabar

البته براساس آماري كه تا‌كنون اعلام شده، تلفات و خسارت‌هاي جاده‌اي مثل چند سال اخير روبه‌كاهش بوده است، اما اينكه اين كاهش چقدر بوده هنوز مشخص نيست. آخرين عدد رسمي اعلام شده مربوط به چهارشنبه هفته گذشته (11فروردين) است كه در پايگاه اطلاع‌رساني پليس به نقل از سردار اسكندر مومني ٣٤٤ نفر است.

اين يعني هرساعت يك نفر كشته در 13روز تعطيلات نوروزي. جانشين رئيس پليس كشور در حاشيه بازديد از محور چالوس با اعلام اينكه تصادفات نوروز تا‌كنون ٢٠٠٠ ميليارد تومان خسارت به كشور وارد كرده، گفت: «اين تعداد كشته غيرقابل جبران است و بايد هنگام رانندگي با رعايت سرعت مطمئن و فاصله طولي، كاهش يابد. خسارت حوادث رانندگي در سال برابر با 6درصد توليد ناخالص ملي است، اين رقم بالايي است كه با ايمن‌تر شدن جاده‌ها، خودروها، كارآمد شدن حمل‌ونقل عمومي و رعايت بيشتر قوانين راهنمايي و رانندگي ازسوي مردم مي‌توانيم به ميزان چشمگيري اين خسارت را كاهش دهيم.»

همچنين رئيس مركز اطلاعات و كنترل ترافيك پليس راهور ناجا با اعلام كاهش ۴درصدي تلفات ترافيكي در نوروز۹۵ در مقايسه با مدت مشابه سال قبل از سهم بالاي واژگوني در بروز تلفات جاده‌اي خبر داد. سرهنگ نادر رحماني در گفت‌وگو با خبرگزاري تسنيم گفت:«آمارهاي به‌دست آمده نشان مي‌دهد خوشبختانه در نوروز امسال نسبت به‌مدت مشابه سال قبل شاهد كاهش تلفات ترافيكي در محورهاي مواصلاتي سراسر كشور هستيم. هم‌اكنون كاهش 4درصدي تلفات جاده‌اي را تجربه كرديم و اميدواريم اين روند تا پايان تعطيلات نوروز ادامه داشته باشد.»

اگر آنطور كه اين مقام پليس اظهار اميدواري كرده، در روزهاي پاياني تعطيلات تلفات جاده‌اي افزايش چشمگيري نداشته باشد، نسبت به مرگ نزديك به 900نفر در نوروز گذشته، يك اتفاق خوب افتاده است، اما خبر‌ها هميشه خوب نيستند.

  • خبر بد

در گزارش ديگري رئيس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي، شرايط نوروز امسال را نسبت به سال گذشته بهتر دانست، اما اعلام كرد عوامل اصلي حادثه‌ساز در جاده‌هاي كشور همچنان سرعت، سبقت غيرمجاز و انحراف به چپ بوده‌اند.

سردار تقي مهري گفت: «45درصد از تصادف‌ها در كشور از نوع واژگوني و بيش از 33درصد تصادف‌ها به‌دليل رعايت نكردن سرعت مطمئن و انحراف به چپ است.»

وي همچنين مازندران را از پرتردد‌ترين استان‌هاي كشور اعلام كرد و افزود:«با توجه به كم بودن عرض جاده‌ها شاهد بيشترين انحراف به چپ در اين استان نسبت به استان‌هاي ديگر كشور و به همراه آن افزايش تصادف‌هاي منجر به فوت در مازندران نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته هستيم.»

به اين ترتيب دست‌كم در استان مازندارن نه هشدار‌هاي مكرر پليس و توصيه‌هاي ايمني و نه افزايش چشمگير جريمه‌هاي تخلفات رانندگي باعث كم شدن آمار تلفات جاده‌اي نشده است. درباره بقيه كشور نيز آنچه به‌عنوان تلفات جاده‌اي اعلام شده مربوط به فوت‌هاي سر صحنه تصادفات است و ممكن است در آينده تغيير جدي داشته باشد. حالا بايد منتظر ماند و نتيجه افزايش جرايم رانندگي و البته بيشتر شدن آگاهي مردم در كاهش تلفات رانندگي را ديد.

  • كاهش تلفات به كمك دوربين‌ها و جريمه

همزمان رئيس مركز اجراييات پليس راهور ناجا نيز از ثبت تخلف و جريمه حدود ۲۰۰هزار خودرو كه در نوروز امسال در جاده‌هاي كشور سرعت غيرمجاز داشتند توسط دوربين‌هاي پليس خبر داد. سرهنگ احمد كرمي اسد با اعلام اينكه براساس نرخ‌هاي جديد، رانندگاني كه سرعت غيرمجاز داشته باشند از 800هزار تا 2ميليون ريال جريمه مي‌شوند، افزود: «از 200هزار تخلف سرعتي ثبت‌شده در نوروز امسال به 120هزار راننده از طريق پيامك تخلفشان اطلاع داده شده است.» جانشين فرمانده نيروي انتظامي كشور از ضرورت نصب ۶هزار دوربين كنترل ثبت تخلفات در جاده‌هاي سراسر كشور خبر داد و گفت:«۲۳۰۰ دوربين ثبت تخلف در كشور وجود دارد كه از اين تعداد ۷۰۰ دوربين در جاده‌ها نصب شده و مربوط به تخلفات جاده‌اي است. از زماني كه دوربين‌ها نصب شده است، تخلفات خودروها ظرف 2سال از ۱۰درصد به زير يك درصد رسيده است. بايد ۶ هزار دوربين كنترل ثبت تخلفات در جاده‌هاي سراسر كشور داشته باشيم. نصب اين تعداد دوربين ثبت تخلفات نه‌تنها هزينه نيست بلكه در كاهش خسارات و هزينه‌هاي آن نيز تأثيرگذار است و يك سرمايه‌گذاري محسوب مي‌شود.»

  • پرايد پرتصادف‌ترين خودروي كشور

جانشين رئيس پليس كشور پرايد را پرتصادف‌ترين خودروي كشور در تعطيلات نوروز امسال دانست و گفت:«اميدواريم ايمني خودروها به‌صورت عملي و واقعي افزايش يابد نه روي برگه‌ها و كاغذها. نظارت‌ها افزايش يافته، رقابت ايجاد شود و نظارت‌كننده با توليد‌كننده نيز يكي نباشد. در اين صورت است كه مي‌توانيم شاهد افزايش ايمني خودروهاي توليدي باشيم. راننده نبايد تخلف كند اما اگر تخلفي داشت بايد ايمني خودرو آنقدر مطلوب باشد كه منجر به حادثه فوت نشود. قطعا دانش فني ارتقاي ايمني خودروها در كشور وجود دارد اما مشكل به‌نظر ما ساختاري و نظارتي دراين حوزه است.»

  • ترافيك روان در جاده ها

بازگشت از سفر‌هاي نوروزي در روز گذشته در ترافيكي روان انجام شد. اگر چه با وجود توصيه‌هاي مكرر پليس براي پرهيز از بازگشت از سفر در روزهاي پاياني تعطيلات، حجم تردد در 2روز گذشته بالا بود اما به گزارش مركز اطلاعات و كنترل ترافيك پليس راهور در اكثر محورهاي مواصلاتي ترافيك روان وجود داشت. همچنين هلال احمر اعلام كرد 7استان كشور شامل آذربايجان شرقي، اردبيل، قزوين، گيلان، گلستان، لرستان و مازندران در روزهاي پاياني تعطيلات نوروز درگير پديده‌هاي برف و سيل بوده‌اند. عمليات رفع سيل و آبگرفتگي و امداد رساني به مسافران در تمامي مسير‌ها انجام شده است.

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید