به گزارش مجله اجتماعی پایگاه RSS ؛ اجتماع > آموزش – علیاصغر محمدی :چند سالی است که بحث آمایش سرزمینی و منطقهبندی دانشگاهها مطرح است ولی هنوز اجرایی نشده است. وزير علوم روز گذشته يكبار ديگر با اشاره به اين موضوع گفت:«رشتههاي مورد نياز دانشگاهي در مناطق بايد تقويت و رشتههايي كه مورد نياز نيست حذف شود و دانشگاهها […]
به گزارش مجله اجتماعی پایگاه RSS ؛
اجتماع > آموزش – علیاصغر محمدی :
چند سالی است که بحث آمایش سرزمینی و منطقهبندی دانشگاهها مطرح است ولی هنوز اجرایی نشده است.
وزير علوم روز گذشته يكبار ديگر با اشاره به اين موضوع گفت:«رشتههاي مورد نياز دانشگاهي در مناطق بايد تقويت و رشتههايي كه مورد نياز نيست حذف شود و دانشگاهها به۱۰منطقه تقسيم ميشوند.» آنطور كه خبرگزاري تسنيم گزارش داده محمد فرهادي با اشاره به تصويب حذف رشتههاي غيركاربردي در مناطق مختلف گفته است:« دليلي ندارد رشتههاي دانشگاهي در همه نقاط كشور وجود داشته باشد، رشتههاي دانشگاهي بايد جامعنگر باشد و در بخشهاي موردنياز همچون صنعت، كشاورزي و حوزههاي مختلف كه نياز است تعريف شود.»
- تقسيمبندي دانشگاهها به 9منطقه
در حالي وزير علوم از تقسيم دانشگاههاي كشور به 10منطقه سخن ميگويد كه وي ارديبهشت 94از تقسيمبندي دانشگاه به 9منطقه و با هدف افزايش همافزايي آنها خبر داد.فرهادي در گفتوگو با ايسنا در اينباره گفت: «طبق طرحي كه بهزودي ابلاغ ميشود، منطقهبندي دانشگاهها با هدف رسيدگي بهتر به امور آنها صورت ميگيرد.
طبق اين طرح، دانشگاهها به 9منطقه تقسيم ميشوند، اين منطقهبندي بيشتر تشكيلاتي بوده و در جهت همافزايي و همفكري دانشگاهها صورت ميگيرد و بخشنامه آن تاماه آينده ابلاغ خواهدشد.»وي به مقايسه رتبهبندي با منطقهبندي دانشگاهها پرداخت و توضيح داد كه رتبهبندي بر مبناي معيارهاي علمي بوده ولي منطقهبندي بيشتر تشكيلاتي است.پيشتر محمدحسين اميد، معاون اداري، مالي وزارت علوم مهر 93در سومين كارگاه تخصصي آشنايي با روالهاي مقاومسازي ساختمانهاي دانشگاههاي كشور از تقسيمبندي دانشگاههاي كشور به10منطقه خبر داده بود.
- تأكيد قانون برتقسيمبندي
تقسيمبندي دانشگاهها نكتهاي است كه در قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه بر آن تأكيد شدهاست، براي مثال در ماده 77قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي چنين آمدهاست: «به دولت اجازه داده ميشود بهمنظور هماهنگي در امور عمراني و توسعهاي بيناستاني، نسبت به منطقهبندي كشور از ديدگاه آمايش سرزمين و ايجاد نهادهاي هماهنگكننده و تعيين وظايف آنها در سطح فرااستاني اقدام نمايد. آييننامه اجرايي اين ماده با پيشنهاد سازمان مديريت و برنامهريزي كشور و هماهنگي دستگاههاي ذيربط تهيه و به تصويب هيأت وزيران ميرسد.»
وزارت بهداشت در اجراي تقسيمبندي دانشگاهها عملكرد بهتري داشته و دانشگاههاي علوم پزشكي به 10منطقه تقسيم شدهاند. معاون آموزشي وزارت بهداشت چندي پيش در اينباره گفت:«سند آمايش سرزميني به ما امكان ميدهد تا مراكز آموزشي را در سراسر كشور راهاندازي و نيازهاي بومي آن مناطق را بر طرف كنيم.»
باقر لاريجاني با بيان اينكه در اين سند مراكز آموزش عالي بهگونهاي دستهبندي ميشوند كه پاسخگوي نيازهاي بومي باشند، افزود: «برخي از دانشگاهها پاسخگوي نيازهاي استاني و منطقهاي، برخي از آنها رسالتهاي كشوري دارند و معدودي از مراكز فعاليتهاي بينالمللي وسيعي را دنبال خواهند كرد.در قالب اين سند، كشور را به 10منطقه تقسيم كردهايم تا شاهد يك همافزايي بين دانشگاهها در مناطق مختلف باشيم تا دانشگاهها نيازهاي يكديگر را رفع كنند ضمن اينكه هدف ما اين است كه در هر منطقه بتوانيم تمام رشتههاي تخصصي و فوق تخصصي را داشته باشيم.»
Let’s block ads! (Why?)
RSS
اگر خبر یا گزارشی دارید از بخش خبریار RSS برای ما ارسال نمایید.
قوانین خبریار RSS
- لطفا در ارسال اخبار و تصاویر و گزارش های خود قوانین و مقرارت را رعایت فرمایید.
- از ارسال مطالب خلاف عفت عمومی یا تصاویر موهون اکیدا خودداری فرمایید.
- در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربری موردنظر بلافاصله حذف می گردد.