امروز: پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الخميس 9 ذو القعدة 1445 | 2024-05-16
کد خبر: 496480 |
تاریخ انتشار : 08 اسفند 1401 - 11:08 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

جمعیت عظیمی از تظاهرکنندگان مکزیکی با برپایی تظاهرات در نقاط مختلف این کشور به برنامه‌های دولت برای کوچک کردن نهاد انتخاباتی مکزیک اعتراض کرده و بزرگترین تظاهراتی را که تاکنون علیه دولت آندرس مانوئل لوپز اوبرادور برگزار شده، رقم زدند. به گزارش صلح خبر، به نقل از خبرگزاری رویترز، سازمان‌دهندگان این تظاهرات گفتند، بیش از […]

جمعیت عظیمی از تظاهرکنندگان مکزیکی با برپایی تظاهرات در نقاط مختلف این کشور به برنامه‌های دولت برای کوچک کردن نهاد انتخاباتی مکزیک اعتراض کرده و بزرگترین تظاهراتی را که تاکنون علیه دولت آندرس مانوئل لوپز اوبرادور برگزار شده، رقم زدند.

به گزارش صلح خبر، به نقل از خبرگزاری رویترز، سازمان‌دهندگان این تظاهرات گفتند، بیش از ۵۰۰ هزار نفر تنها در شهر مکزیکوسیتی، پایتخت مکزیک تظاهرات کردند. در تصاویر پخش شده از این تظاهرات در رسانه‌های اجتماعی نشان داده می‌شود که معترضان میدان زوکالو در مرکز مکزیکوسیتی را پر کرده و در خیابانهای اطراف آن نیز حضور دارند. یک مقام پلیس تعداد این تظاهرکنندگان را نیم میلیون نفر ذکر کرد در حالی که مقامهای دیگر برآوردهای پایینتری را مطرح کردند.

دولت متعلق به حزب لوپز اوبرادور تعداد تظاهرکنندگان در تظاهرات علیه این دولت را ۹۰ هزار تن ذکر کرد.

کنگره مکزیک روز چهارشنبه طرحی را برای اعلام اصلاحات گسترده در “انستیتوی ملی انتخابات” مکزیک تصویب کرد، لوپز اوبرادور به این انستیتو که یک نهاد مستقل است به عنوان نهادی فاسد و ناکارآمد حمله کرده است.

رئیس جمهور ۶۹ ساله مکزیک اتهامی که معترضان مطرح کرده و این تغییرات را تضعیف کننده دموکراسی خوانده‌اند رد کرده است. مخالفان این تغییرات که بر اساس آنها بودجه انستیتوی ملی انتخابات مکزیک و تعداد کارمندان و مسئولیتهای آن کم می‌شود وعده داده‌اند که علیه آن به دادگاه عالی مراجعه خواهند کرد.

ورونیکا اچه‌واریا، یک روانشناس ۵۸ ساله اهل مکزیکوسیتی که در اعتراضات حضور داشت اظهار کرد، نگران است که تغییرات دولت لوپز اوبرادور در انستیتوی ملی انتخابات هدفش حفظ این رئیس جمهور مکزیک در قدرت باشد.

اچه واریا بیان کرد: ما داریم برای دفاع از دموکراسی خود می‌جنگیم.

او به همراه هزاران تن از معترضان روز یکشنبه در میدان زوکالو پرچمهای مکزیک را تکان داده و لباسهایی به رنگ صورتی که نماد انستیتوی ملی انتخابات مکزیک است را پوشیدند. آنها شعار می‌دادند: “زنده باد مکزیک!” و “لوپز کنار برو!”

برایان نیکولز، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا اواخر روز یکشنبه به اعتراضات مکزیک واکنش نشان داده و در توئیتر نوشت، اصلاحات انتخاباتی مکزیک “استقلال نهادهای انتخاباتی و قضایی را به چالش می‌کشد.”

او بیان داشت: “آمریکا از نهادهای انتخاباتی مستقل و برخوردار از منابع خوب که فرآیندهای دموکراتیک و حاکمیت قانون را تقویت می‌کنند، حمایت میکند.”

به گفته بسیاری از تحلیلگران سیاسی، انستیتوی ملی انتخابات مکزیک و نهاد مشابهی که قبل از آن وجود داشت، نقشی کلیدی در ایجاد یک دموکراسی تکثرگرا که در سال ۲۰۰۰ به دهه‌ها حکومت تک حزبی در مکزیک پایان داد، ایفا کردند.

فرناندو بلا اونزاران، یک سیاستمدار مخالف دولت مکزیک که به سازماندهی تظاهرات کمک کرد، استدلال کرد که تغییرات در انستیتوی ملی انتخابات مکزیک نظام انتخاباتی این کشور را تضعیف کرد و خطر بروز مناقشات در انتخابات ۲۰۲۴ که به موجب آن جانشین لوپز اوبرادور انتخاب خواهد شد را افزایش داده است.

رؤسای جمهور مکزیک ممکن است تنها برای یک دوره شش ساله خدمت کنند.

بلا اونزاران در توییتر نوشت، بیش از ۵۰۰۰۰۰ نفر روز یکشنبه در پایتخت مکزیک در راستای مخالفت با اصلاحات اساسی در انستیتوی ملی انتخابات تجمع کردند.

وی گفت که تظاهرات مشابهی در بیش از ۱۰۰ شهر دیگر مکزیک برگزار شد.

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید