امروز: جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الجمعة 3 ذو القعدة 1445 | 2024-05-10
کد خبر: 45290 |
تاریخ انتشار : 22 دی 1394 - 16:52 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

کودک و نوجوان > دانش – همه‌ی ما این جمله‌ را در کتاب‌های درسی و غیردرسی خوانده‌ایم که اثر انگشت هیچ دو انسانی با هم یکی نیست. برای همین است که از این ویژگی در بررسی جرم و جنایت استفاده می‌شود و اولین چیزی که در صحنه‌ی جرم موردبررسی قرار می‌گیرد، اثر انگشت افراد است. پلیس‌ها و […]

کودک و نوجوان > دانش – همه‌ی ما این جمله‌ را در کتاب‌های درسی و غیردرسی خوانده‌ایم که اثر انگشت هیچ دو انسانی با هم یکی نیست. برای همین است که از این ویژگی در بررسی جرم و جنایت استفاده می‌شود و اولین چیزی که در صحنه‌ی جرم موردبررسی قرار می‌گیرد، اثر انگشت افراد است.

دوچرخه شماره ۸۱۶

پلیس‌ها و کارآگاه‌ها با ثبت اثر انگشتی که روی وسایل به‌جا مانده و تطبیق‌دادن آن با اثر انگشت افراد مظنون، راحت‌ترمی‌توانند مجرم را شناسايي كنند.

اما این اقدام به‌ظاهر ساده طی سال‌ها با پیشرفت علم، متحول شده است؛ ابتدا وسیله‌هایی که اثر انگشت افراد را اسکن و ثبت می‌کنند مجهز به فناوری شدند و بعد برنامه‌های کامپیوتری به کمک شناسایی و تطبیق‌دادن آن‌ها آمدند.

اما به‌تازگی دانشمندان توانستند کاربرد مفید دیگری را برا‌ی اثر انگشت کشف کنند؛ این که از روی اثر انگشت بتوان زن یا مردبودن صاحب آن را تشخيص داد. به‌عبارت دیگر با استفاده از این روش جدید، می‌توان از روی یک اثر انگشت، شناسایی کرد که صاحب آن، زن است یا مرد.

این کار با استفاده از اين فرضیه صورت می‌گیرد که سطح اسید آمینه در عرق زنان تقریباً دو برابر مردان است. در این روش، اثرانگشت فرد با وسیله‌ی مخصوصی با یک محلول اسیدی ترکیب و گرم می‌شود. از واکنش صورت گرفته می‌توان میزان اسید آمینه را فهمید و در نتیجه به جنسیت صاحب اثر انگشت پی برد.

اسید آمینه، واحد تشکیل‌دهنده‌ی پروتئین است. در واقع پروتئین‌ها، زنجیره‌های خطی یا پلیمرهایی هستند که از ترکیب اسیدهای آمینه به‌دست می‌آیند. دانشمندان با ادامه‌ی تحقیقات روی این ویژگی عرق انسان که حاوی اسید آمینه است، امیدوارند بتوانند به پلیس‌ها و بازرسان در شناسایی مجرمان کمک بيش‌تري کنند.

دوچرخه شماره ۸۱۶

This entry passed through the Full-Text RSS service – if this is your content and you’re reading it on someone else’s site, please read the FAQ at fivefilters.org/content-only/faq.php#publishers.

RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!