امروز: چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الأربعاء 1 ذو القعدة 1445 | 2024-05-08
کد خبر: 445761 |
تاریخ انتشار : 09 آبان 1400 - 16:35 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

صلح خبر/آذربایجان شرقی بیست و دومین جلسه‌ی شورای اسلامی کلانشهر تبریز روز یکشنبه، ۹ آبان‌ماه، با حضور رئیس و اعضای شورا و شهردار کلانشهر تبریز در عمارت ساعت تبریز به‌صورت علنی برگزار شد. رسول برگی رئیس شورای اسلامی شهر تبریز در ابتدای این جلسه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره‌ی شهید آیت الله قاضی طباطبایی در […]

صلح خبر/آذربایجان شرقی بیست و دومین جلسه‌ی شورای اسلامی کلانشهر تبریز روز یکشنبه، ۹ آبان‌ماه، با حضور رئیس و اعضای شورا و شهردار کلانشهر تبریز در عمارت ساعت تبریز به‌صورت علنی برگزار شد.

رسول برگی رئیس شورای اسلامی شهر تبریز در ابتدای این جلسه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره‌ی شهید آیت الله قاضی طباطبایی در خصوص فعالیت این شهید در جریان انقلاب اسلامی، اظهار کرد: ساواک در نامه‌های محرمانه‌ی خود از آیت الله قاضی طباطبایی به‌عنوان خمینی آذربایجان نام می‌برد و این اولین شهید محراب همواره( قبل و بعد از انقلاب) کنار امام خمینی (ره) بود.

ارائه گزارش کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری شورای اسلامی شهر تبریز

روح‌ اله رشیدی رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهری شورای شهر با اشاره به برگزاری ۹ جلسه‌ی این کمیسیون در شهریور و مهرماه سال‌جاری گفت: کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهری شورای شهر در حوزه‌ی دو معاونت و چند سازمان نظارت دارد.

وی ادامه داد: در اولین جلسه هیأت رئیسه انتخاب شد و در دومین جلسه با دعوت از معاونت عمرانی گزارشی از پروژه‌های عمرانی در سال ۱۴۰۰ اخذ شد که بعد از اخذ گزارش اولیه در خصوص وضعیت تقاطع، بر تسریع در روند اجرای این پروژه‌ها تاکید شد همچنین در این جلسه بر موضوع تشکیل موقت کمیسیون تلفیقی عمران، تحقیق و نظارت و بودجه برای تسریع در امور تاکید شد.
وی افزود: گاهی بعضی از مدیران گزارش‌های خود را به‌صورت فله‌ای ارائه می‌دهند که قابل استفاده نیستند.

رشیدی خاطرنشان کرد: در سومین جلسه با بررسی دلایل رکود در پروژه‌ها، به ارتقاء سامانه ساجا، توجه ویژه به پروژه‌های عمرانی در خزانه‌داری متمرکز و انجام مهندسی ارزش تاکید شد.

وی ادامه داد: در جلسه‌ی چهارم که مسائل حوزه‌ی حمل‌ونقل را مورد توجه قرار داده ‌بودیم، بررسی مشکلات ساختاری در انجام پروژه‌ها و کارهای ترافیکی در سطح مناطق و سازمان‌های مربوطه، تنش معاونت حمل‌ونقل و سازمان ترافیک و مناطق و بررسی وضعیت آسفالت جاده‌ی صنعت در دستور کار کمیسیون قرار گرفت.

وی در خصوص موضوعات پنجمین جلسه‌ی کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهری شورای شهر نیز گفت: در این جلسه گزارش عملکرد عمرانی پنج ماهه‌ی شهرداری تبریز بررسی شد که شاهد توزیع نادرست بودجه در میان مناطق بودیم و همچنین در این جلسه راهکارها و برنامه‌های سازمان قطار شهری برای رفع نواقص و اتمام خط یک ارائه و مقرر شد که هماهنگی بین سازمان قطار شهری و شرکت بهره‌برداری مترو مشخص شود.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهری شورای شهر با بیان اینکه پروتکل مشخصی جهت تحویل پروژه از سازمان به شرکت بهره بردار وجود ندارد، گفت: از شهردار تبریز می‌خواهیم ضابطه‌ای برای تحویل پروژه‌های عمرانی در نظر گرفته شود و اینگونه نباشد که هرموقع کسی نیاز به افتتاح داشت، پروژه افتتاح شود.

وی افزود: در این کمیسیون زمانبندی خط یک قطار شهری، ارائه‌ی ضوابط و آیین‌نامه‌های بهره‌برداری از خطوط، بررسی مشکلات میان سازمان قطار شهری و شرکت بهره‌برداری مترو پیگیری شد.

وی اضافه کرد: متاسفانه متولی امور در مناطق به صورت مشخص وجود ندارد و معمولا میان مناطق و سازمان ترافیک کشمکش وجود دارد که مشکلات ساختاری هستند.

رشیدی اظهارکرد: در جلسه‌ی ششم نیز وضعیت پارک حاشیه‌ای  بررسی شد که نارضایتی عمده مردم را در این زمینه شاهد هستیم.

وی ادامه داد: در جلسه هفتم مشکلات شرکت واحد اتوبوسرانی و سازمان حمل و نقل بار بررسی شد؛ شرکت اتوبوسرانی ۱۰۰ میلیارد تومان اوراق دارد که تدابیر استفاده از آن را بررسی کردیم  و باتوجه به اینکه برخی مینی‌بوس‌های شرکت واحد در پارکینگ مانده بود، خواستیم که برای استفاده از این مینی‌بوس‌ها برنامه ارائه دهند و همچنین در این جلسه وضعیت بارانداز غرب تبریز و ساماندهی وانت بارها نیزبررسی شد.

وی در خصوص جلسه‌ی هشتم کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهری شورای شهر نیز گفت: در این جلسه مسائل سازمان تاکسیرانی و عملکرد عمرانی منطقه ۴ شهرداری بررسی شد و آخرین جلسه نیز که به‌صورت مشترک با حضور پلیس راهور و مدیران حمل‌ونقل  برگزار و مشخص شد برخی مشکلات در سایه نبود هماهنگی است.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهری شورای شهر گفت: در این جلسات برخی تصمیمات گرفته می‌شود و از مدیران شهرداری تکالیف خواسته می‌شود که باید از طریق کمیسیون به رئیس شورا و از رئیس شورا به شهردار و از آنجا به مسئول مربوطه ارسال ‌شود اما این پروسه زمان‌بر است و با این وضعیت نمی‌توان نظارت کافی را انجام داد.

وی خاطرنشان کرد: از رئیس شورای شهر می‌خواهیم ارسال این نامه‌ها را به دفتر خود بسپارد تا این  امور زودتر انجام شود و شهردار نیز این تسریع در امور را در اولویت قرار دهد.

در ادامه رئیس شورای اسلامی شهر تبریز گفت: برنامه‌ای به شهرداری در خصوص آخرین اقدامات در زمینه مصوبات شورا زده شده و دوبار نیز پیگیری کردیم اما نتیجه نداده که طبق قانون باید در ۴۸ ساعت نتیجه اعلام می‌شد.

برگی تاکید کرد: تعداد سالن‌های ورزشی را خواسته بودیم و مقرر شده بود ظرف ۲۴ ساعت اعلام شود اما هنوز خبری نشده که با وجود اتوماسیون اداری این موضوع نباید چندان طول بکشد.

وی اضافه کرد: نامه‌ای به رؤسای کمیسیون‌ها ارسال شده و گزارشی از وضعیت کمیسیون‌ها را خواسته بودیم اما هنوز هیچ‌کدام از کمیسیون‌ها این گزارش را نداده اند.

وی ادامه داد: از تعاونی تاکسیرانی آمده بودند و می‌خواستند شهرداری محلی بدهد تا برای تعمیر تاکسی ها تجهیز شود چراکه با این وضعیت معیشت واقعاً رانندگان تاکسی تحت فشار هستند و ما می‌توانیم با دادن یک زمین به تعاونی، محلی برای تعمیر تاکسی‌ها فراهم کنیم تا در این وضعیت اقتصادی کمکی به این قشر باشد.

فریدون بابایی اقدم رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا نیز گفت: باتوجه به اینکه پیش از این تاکسیرانان دو تعاونی نیز داشتند، اگر قرار است اجرا شود، حتماً این نکته را در نظر بگیرید که به چه کسی تحویل می‌دهیم.

وی اظهار کرد: در خصوص آسفالت نیز سازمان عمران در وضعیت فعلی حتی به کارگاه امانی هم نمی‌تواند آسفالت دهد چه برسد به توزیع گسترده آسفالت در شهر.

وی اضافه کرد: در صحبت با شهرداری‌های مناطق متوجه شدیم که چند وقتی است آسفالتی به این مناطق تحویل داده نشده است، چرا که مشکل مالی دارند و خواهشمندم شهرداری مرکز در این حوزه ورود کرده و این مشکل را سریعاً حل کند چرا که شرایط آب‌وهوایی به سمتی می‌رود که عملاً پروژه‌های آسفالت‌ریزی تعطیل می‌شود.

علیرضا نوای باغبان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز گفت: در خصوص مکاتبه‌ی کمیسیون با دیگر ادارات، در داخل مجموعه شهرداری پیشنهادم این است که کمیسیون راساً با شهرداری مکاتبات انجام دهد.

وی افزود: خارج از مجموعه شهرداری نیازمند امضای رئیس شورا است ولی داخل مجموعه شهرداری می‌تواند رئیس کمیسیون به صورت مستقیم مکاتبه کند.

وی اضافه کرد: دومین موضوع این است که کمیسیون‌ها به صورت ماهانه گزارش عملکرد کمیسیون را به رئیس شورا ارائه دهند و نیازی به درخواست و نامه رئیس شورا نیست.

فایل گزارش رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک

ارائه گزارش عملکرد درآمد و هزینه شش ماهه شهرداری تبریز در سال ۱۴۰۰

علیرضا نوای باغبان گفت: براساس قانون، شهرداری موظف است هر ۶ ماه گزارش جامعی از درآمد و هزینه‌ها که به تایید شورا رسیده، منتشر کرده و کلیه امور انجام گرفته را به اطلاع عموم برساند.

وی ادامه داد: باید گزارشی از تحقق بودجه به‌صورت ماهانه، سه ماه یک بار و یا شش ماهه  ارائه شود تا اعضای شورا برای آن تصمیم‌گیری کنند چرا که اگر بودجه محقق شود پروژه‌های عمرانی بهتر اجرایی خواهد شد.

وی افزود: ۱۲۸۹میلیارد تومان برای سازمان‌ها بودجه در نظر گرفته شده که ۱۲۰ درصد تحقق یافته  است که در سال گذشته این رقم ۶۰ درصد بوده است.

نوای باغبان خاطرنشان کرد: ۳ هزار و ۶۷۰ میلیارد تومان از بودجه شهرداری و در سازمان‌ها ۸۰ درصد بودجه تحقق یافته که ۷۲ درصد تحقق واقعی بودجه است که بدون مقدار تکراری است که ۱۶۶هزار میلیارد تومان بودجه تحقق یافته بدون ارقام تکراری بوده که مشابه سال گذشته نیز ۷۶ درصد بوده است.

وی بیان کرد: تحقق ۷۲ درصدی بودجه قابل قبول است که تا امروز تحقق یافته است که هرمقدار تحقق بودجه بیشتر باشد فعالیت های عمرانی نیز بهتر اجرا خواهد شد.

وی اضافه کرد: در هزینه های جاری مناطق و مرکز از ۷۹۱ میلیارد تومان، ۷۳۹ میلیارد تومان تحقق یافته که  معادل ۹۳ درصد تحقق است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: در مرکز و مناطق ۴۰ درصد بودجه های عمرانی تحقق پیدا کرده که یک عملکرد ضعیف است که مردم این موضوع را مشاهده می‌کنند و باید آنالیز مناطق انجام و مشکلات بررسی و رفع شود.

وی تاکید کرد: در بحث هزینه نیز ۱۴۳۹ میلیارد تومان(۵۶ درصد) تحقق یافته ودر هزینه‌های جاری سازمان ها و شرکت ها نیز ۸۴ درصد و هزینه های عمرانی نیز ۵۷ درصد تحقق یافته است.

وی گفت: جمع هزینه‌های تحقق یافته در سازمان ها و شرکت ها و مناطق و شهرداری ۲۱۱۶ میلیارد تومان بوده است.

نوای باغبان اضافه کرد: اولین ردیف درآمد ردیف عمومی است که ۷۷ درصد، در آمد های اختصاصی ۵۳ درصد، بهای خدمات و موسسات غیر انتفاعی ۵۰ درصد، درآمد های حاصل از وجوه و اموال شهرداری ۵۰ درصد، کمک‌های اعطایی دولت و سازمان های دولتی ۶۳ درصد تحقق یافته و اعانات و کمک های اهدایی و دارایی ها از جمع درآمد ها و عمده درآمدها از پروانه، ماده صد و عوارض بوده است.

وی افزود: ۱۲۶۷ میلیارد تومان از درآمد در ۶ ماهه تحقق یافته که ۷۲ درصد و قابل قبول است.

وی گفت: در بحث فروش اموال غیر منقول که عمدتاً املاک است، ۵۳ درصد تحقق یافته است. فروش املاک زود بازده ترین نوع درآمد است که شهرداری باید در فروش این املاک مانع زدایی کند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: عدم تحقق درآمدهای پیش بینی شده باعث عقب افتادن پروژه ها و برنامه ها خواهد شد و این عدم تحقق ها اگر تا پایان سال ادامه داشته باشد باید در بودجه سال آینده تجدید نظر شود.

وی اضافه کرد: منابع حاصل از واگذاری دارایی مالی تحت انواع اوراق و وام ۴۳۳ میلیارد تومان بوده که  عدم تحقق آن واضح و آشکار است که ۸ میلیارد تومان(۴درصد) تحقق یافته است .

وی همچنین در خصوص تحقق بودجه عمرانی مناطق و سازمان‌ها گفت: میانگین تحقق بودجه مناطق و مرکز ۴۲ درصد، میانگین عملکرد مناطق ۲۵ درصد و سازمان ها ۵۶ درصد است.

باغبان گفت: استفاده از سرمایه‌گذاری مردم باید در اولویت اصلی شهرداری باشد تا هم مشارکت شهروندان را جلب کنیم و هم هزینه  از بیت المال انجام شود و با وجود این وضعیت نمی‌توان شاهد پیشرفت قابل توجهی بود که باید سرمایه گذاران را جلب کنیم.

احد صادقی دبیر شورای اسلامی شهر تبریز نیز گفت: ما گزارش هایی را که شهرداری ارائه می‌کند، بررسی می کنیم اما هیچ دسترسی به سامانه های شهرداری نداریم که لازم است اعضای شورا به سامانه مالی دسترسی داشته باشند تا نظارت کنند این امور انجام شده یا خیر.

وی با بیان اینکه اوراق سال ۹۹ امسال تحقق یافته که در گزارش ۶ ماهه امسال محاسبه شده است گفت: شهرداری باید از حسابداری قدیمی عبور کند و به سمت تعهدی کار کند.

وی گفت: برای اینکه مناطق درآمدهای خود را نشان ندهند چک می‌گیرند تا در زمان تحقق در حساب خودشان دهند باید به سمت حسابداری تعهدی حرکت کنیم؛ لازم است شهرداری گزارشی از خزانه داری متمرکز ارائه کند و اگر انجام شده نحوه تخصیص را بیان کنند چراکه الان فصل انتصابات است.

صادقی خاطرنشان کرد: اگر خزانه داری متمرکز وجود داشته باشد می توانیم مدیران را براساس درآمد بررسی کنیم وگرنه به درستی نمی‌توان نظارت کرد.

غلامرضا احمدی نایب رییس شورای اسلامی شهر تبریز نیز گفت: در برخی عملکرد ها که بسیار راحت قابل وصول است بودجه محقق نشده است.

وی اضافه کرد: اجاره اموال و درآمد حاصل از وجوه و اموال شهرداری نیز محق نشده است درحالیکه راحت قابل وصول است.

وی گفت: برای برخی برنامه ها می‌توانستیم در تهران کد باز کنیم ولی انجام نشده است که اگر کد باز شود می‌توان از منابع متمرکز استفاده کرد.

صادقی نیز در ادامه گفت: باید به مدیران منطقه متذکر شویم که این درآمد بودجه را محقق کنند.

وی افزود: درآمد شهرداری مرکز نیز باید شفاف باشد که از کجا درآمده است. درآمد سازمان‌ها چقدر است، در سازمان بورس آیا درآمدی داشته ایم، در سهام آیا اتفاقاتی افتاده است.

صادقی گفت: باید دلایل عدم تحقق بودجه در مناطق مختلف را بدانیم تا سال آینده فکری به حال این ها بکنیم

بابایی اقدم نیز گفت: برخی از ارقام بزرگ محدود به یک پروژه است مثل تملک باغشمال در منطقه ۳، به ویژه در ماه‌های آتی نیز هزینه‌های ما افزایش خواهد یافت. ما در ایام پایانی سال باید مازاد بر بودجه در نظر بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: از آقای شهردار نیز درخواست می‎‌کنیم با توجه به شرایطی که شهرداری را تحویل گرفتند گزارشی ارائه کنند.

وی اضافه کرد: بحث دیگر نظام‌بندی عزل و نصب است. مناطق نقشی در بودجه ندارند مگر اینکه خزانه متمرکز را اجرایی کنیم و سپس تکالیفی ارائه کنیم.

وی گفت: برخی موضوعات باید برای مردم شفاف باشد. بخش بزرگی از رضایت مردمی ما از بخش آسفالت می‌آید و سازمان عمران متولی این امر است. اگر امروز منطقه‌ای اعلام می‌کند که حتی ۵ درصد کارگاه امانی را هم نمی‌دهد باید بررسی شود.

بابایی اقدم گفت: بحث دیگر بازآفرینی شهری است که با این وضعیت درآمدی حتی باکسب درآمد نیزنخواهیم توانست کاری از پیش ببریم و می‌توانیم از اوراق مشارکت و ظرفیت‌های ملی نیز در این راستا استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: خواهشمندم صرفاً به این گزارش‌ها بسنده نشود و امور عملیاتی شود. برخی سازمان‌ها عملکرد عمرانی ۲ درصدی یا ۵ درصدی دارند که ناامید کننده است این اعداد و ارقام باید تلنگری برای ما باشد تا برنامه جامع و کاملی برای این موضوع داشته باشیم.

پرویز هادی رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری نیز گفت: در کمیسیون بودجه اشاره شد که منطقه ۹، ۳۲ درصد تحقق نقدی و ۶۲ درصد درآمد غیر نقدی دارند.این منطقه یک قطعه زمین را در اختیار قطار شهری قرار داده  است که معلوم نیست کاربری آن جا چه خواهد بود. متأسفانه کاربری‌های عمومی را به مسکونی تبدیل می‌کنیم.

رئیس کمیسیون ورزش و جوانان شورا اضافه کرد: متاسفانه امروز فضایی برای کاربری‌های عمومی مثل فضای سبز و ورزشی و فرهنگی باقی نمانده است.

هادی ادامه داد: باید پاسخ بدهند که قطار شهری با این زمین چه می‌خواهد بکند؟ تبدیل به کاربری مسکونی می‌کند؟ یا کاربری ورزشی را حفظ می‌کند که ما هم حمایت می‌کنیم. این مورد را باید مشخص کنند.

شهرام دبیری نیز گفت: پیش‌بینی که برای بودجه ۱۴۰۰ شده بود یک تخمین منطقی و علمی و کارشناسی بود. دلیلی که بودجه افزایش یافته ۶ هزار میلیارد تومان بوده قبلا اوراق و وام در تبصره ها آورده می‌شد اما امسال در خود بودجه آورده شد که بخش قابل توجهی از افزایش از این طریق بود که حداقل ۲ هزار میلیارد تومان آن به خودی خود تحقق می‌یافت و شهرداری باید ۴ هزار میلیارد تومان درآمد کسب می‌کرد.

وی افزود: یکی از قهرمان ورزشی که در آسیا و جهان مدال آورده است، با توجه به آیین نامه جذب ورزشکاران شرایط این ورزشکار احراز شده که درخواست داریم پیگیری شود تا یک هفته تعیین و تکلیف شود.

روح اله دهقان‌نژاد رئیس کمیسیون ارزیابی، تحقیق، نظارت و حقوقی شورا نیز گفت: اینکه بودجه ما کامل تحقق یابد یا خیر باید شرایط موجود در نظر گرفته شود که در بودجه ۱۴۰۰ در نظر گرفته نشده است که در حوزه فرهنگی ۶۸ میلیارد تومان در نظر گرفته شده و چند بار تعدیل شده بدون اینکه شرایط کرونایی و درآمد ها از سالن های ورزشی در نظر گرفته شود.

وی اضافه کرد: باید یک تحلیل از بودجه در آورده شود تا برای سال ۱۴۰۰ بدانیم اگر بودجه تحقق نیافته دلیل چه بوده است.

وی اصافه کرد: این ورزشکار عزیز ما است و باید حتماً جذب شود اما دولت این عزیزان را در هر اداره‌ای بخواهند استخدام می‌کند نه اینکه مدیرکل ورزش و جوانان به شهرداری پاس دهند.

دهقان نژاد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آقای صالح امانی وضعیت خوبی ندارند و در یک ماه ۳۰ کیلو لاغر شده‌اند که لازم است به همراه شهردار تبریز از حال ایشان جویت شویم.

رییس کمیسیون نظارت، ارزیابی، تحقیق و حقوقی شورای اسلامی سهر تبریز گفت: ۱۸ هزار متر زمین در منطقه ۹ توسط کمیسیون تحقیق و نظارت بررسی می شود و نتیجه اعلام‌خواهد شد.

در تعیین بودجه، باید حد توان مردم را در نظر بگیریم

عباس رنجبر شهردار کلانشهر تبریز نیز طی سخنانی اظهار کرد: در بحث آسفالت و قیر، چندین بار شخصا پیگیر این موضوع بودم و با مدیر پالایشگاه و شرکت نفت پاسارگاد نیز جلسه‌ای داشتیم که از آنها قیر بگیریم.

وی ادامه داد: ۸ میلیارد تومان برای خرید قیر اختصاص دادیم که در اختیار کارخانه آسفالت قرار بگیرد متاسفانه همان موقع قیمت قیر افزایش یافت.

وی افزود: دولت اوراق را یک سال دیگر پرداخت می‌کند، مثلا سال ۹۹ را امسال پرداخت می‌کند. در این زمینه نیز چند جلسه برگزار کردیم و موافقت وزیر کشور را کسب کردیم اما این موافقت خطاب به سازمان برنامه و بودجه است.

شهردار تبریز در خصوص بودجه نیز گفت:  وقتی بودجه را دو برابر می‌کنیم، یعنی از مردم دو برابر پول می‌گیریم. هرچند این بودجه را ما ننوشتیم. اگر ۱۰ هزار میلیارد بودجه تعیین می‌کردیم با این وضعیت تحقق ۵۰ درصدی داشتیم.

وی افزود: توان پرداختی مردم مشخص است و با افزایش بودجه نمی‌توان همه آن را محقق کرد. برخی مواقع باید بودجه را واقعی و منطقی تدوین کنیم و بگوییم که ما ۱۰ درصد افزایش داشتیم و حد توان مردم در پرداخت را نیز در نظر بگیریم.

رنجبر عنوان کرد: از کمیسیون بودجه درخواست دارم که افزایش بودجه را مورد بررسی قرار بدهد که آیا واقعی بسته شده است یا نه. میزان تعیین بودجه بر هزینه‌های جاری و عمرانی تاثیر می‌گذارد

برگی در ادمه این جلسه با بیان اینکه در زمینه پدافند غیرعامل در شهرداری باید بیشتر از این ها تلاش کرد گفت: توجه شایسته‌در گذشته به این زمینه نشده است.

بابایی اقدم گفت: در جریان کرونا  مشخص شد چند دستگاه موازی در شهرداری وجود دارد که باید این دستگاه ها هماهنگ شوند.

وی افزود: شورای اسلامی شهر باید سیاست خودرا در زمینه پدافند غیرعامل مشخص کند .

عضو شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به اینکه امروز مدیریت بحران خود در بحران است و اصلاً وضعیت مناسبی ندارد، افزود: باید ساختار سازمانی خاصی برای بحران و پدافند غیرعامل ایجاد شود

سید کاظم زعفرانچیلر گفت: یکی از مهترین اهدافی که مدیریت شهری باید دنبال کند شهر ایمن است که انواع مختلف تهدیدات داخلی و خارجی و طبیعی دارد.

وی افزود: اگر امروز به مجموعه پدافند غیرعامل در شهرداری نگاه کنیم مشخص می‌شود دیدگاه ما به شهر ایمن چگونه است.

زعفرانچیلر اضافه کرد: مدیریت بحران ما در موقعیت مناسبی نیست بنابر این در بحث سیل و زلزله حتی نمی‌تواند به درستی خدمات رسانی کند.

نوای باغبان نیز گفت: پیشنهاد می‌کنم یکی از کمیسیون ها مامور پیگیری موضوع پدافند غیرعامل شوند مخصوصاً شهرداری که در تصمیمات پدافند غیر عامل در اولویت باشد.

وی افزود: در خصوص موضوعات پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شهرداری تبریز، کمیسیون های معماری و شهرسازی و خدمات شهری، مسئول رسیدگی به مشکلات آنها شده اند.

برگی نیز گفت: لازم است معاونت‌های عمرانی مناطق در زمینه های عمرانی به آتش نشانی کمک‌کنند.

موضوع سگ‌های بلاصاحب در شهر بسیار مشکل ساز شده‌است/ استخدام ورزشکار مدال آور پیگیری شود

یاسین بجانی سخنگوی شورای اسلامی شهر تبریز نیز طی سخنانی گفت: موضوع سگ‌های بلاصاحب در شهر بسیار مشکل ساز شده‌است و شهروندان از آسیب های متعدد خبر می‌دهند.

رییس شورای اسلامی شهر تبریز نیز ادامه داد: متاسفانه سگ‌های ولگرد گاهی در شهر موجب آسیب می‌شوند.

برگی اضافه کرد: البته که این‌حیوانات مخلوق خداوند هستند و حق حیات دارند و این ما هستیم‌ که گاهاً به محیط زندگی آنها وارد شده ایم که البته لازم‌است این حیوانات نیز با رعایت حق و حقوقشان ساماندهی شوند.

وی اضافه کرد: البته ساماندهی نیز باید با نظارت کافی شهرداری باشد

دبیری نیز در تذکری گفت: سجاد پیرایقین از قهرمانان ورزشی در آسیا و مدال آوران جهانی است و با توجه به آیین نامه جذب ورزشکاران در شهرداری شرایط این ورزشکار احراز شده که درخواست داریم پیگیری شودید تا یک هفته ای وضعیت استخدام وی مشخص شود.

بررسی شیوه نامه نامگذاری و تغییر نام معابر و اماکن عمومی شهر تبریز

رییس شورای اسلامی شهر تبریز گفت: از کمیسیون فرهنگی و کمیته نامگذاری می‌خواهیم در راستای لبیک گفتن به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص نامگذاری اماکن و معابر به نام شهدا اقدام به نامگذاری معابر و ساختمان‌ها و سالن‌های شهرداری به نام شهدای شهرداری و به خصوص نام گذاری معابر به نام شهیده ها که هیچ جا نامی از این بزرگواران در معابر دیده نمی‌شود اقدام کنند.

حکیمه غفوری رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر نیز گفت: مقرر شده بود شیوه‌نامه ای به صحن بیاید و به تصویب برسد که در این شیوه نامه ۱۰ ماه و ۱۴ تبصره تدوین شده است و ۹ عضو دارد.

وی اضافه کرد: رییس کمیسیون فرهنگی، یکی از اعضای شورا، معاون یا رئیس سازمان فرهنگی شهرداری،یکی از اساتید تاریخ و استاد جامعه شناسی، مدیرکل بنیاد شهید، یک نفر با معرفی بنیاد ایران‌شناسی و مدیرکل ارشاد و یا یک نفر با معرفی ایشان اعضا این کمیته هستند.

وی تاکید کرد: مقرر شد هر ۶ ماه یکبار گزارشی ارائه شود و تمامی اسامی با امضا و تصویب شورا به فرمانداری ارسال شوند و اگر اسامی توسط فرمانداری تصویب شد با اسامی مصوب سال‌های گذشته در صحن شورا بررسی شده و مورد تصویب قرار گیرد.

دبیری نیز گفت: نامگذاری معابر و خیابان ها جزو اختیارات شورا است که معمولاً به کمیسیون فرهنگی ارجاع می‌شد و کمیته نامگذاری این مسئولیت را به عهده داشت اما در روش جدید نامگذاری به صحن شورا می‌آید و ممکن است دوباره کاری شود.

در پایان غلامرضا احمدی نماینده شورا در کمیته نامگذاری و همچنین شیوه نامه نامگذاری معابر شهر تبریز تویط اعضا شورای اسلامی شهر تبریز تصویب شد.

بررسی مصوبه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا درخصوص خانه منتسب به باقرخان

غفوری گفت: در رابطه با خانه منتسب به باقرخان حرف‌های زیادی است و می‌توان به‌عنوان بنای تاریخی به آن نگاه کرد. این بنا در جوار مسجد سالار، متراژ خوبی دارد و ایجاد فضای سبز در حاشیه‌ی این بنا ایجاد فضای سبز می‌تواند پتانسیل خوبی باشد.

وی افزود: اهالی محل نیز در این رابطه معذب هستند و این مکان نزدیک به ۴۰ نفر وراث دارد که می‌گویند نه خریداری می‌کنند و نه تعیین تکلیف و بسیاری از این افراد اجاره‌نشین هستند.

رییس شورای اسلامی شهر تبریز گفت: در خصوص احیای خانه ستارخان که مقرر شده بود تا پایان سال تملک آن به اتمام برسد، برخی مشکلات وجود دارد.

برگی افزود: در منطقه شکِّلی برخی خانه‌ها وجود دارد که تاریخی هستند اما تخریب و به آپارتمان تبدیل می شوند که باید در راستای حفظ هویت تبریز نسبت به ساماندهی و جلوگیری از تخریب آنها اقدام کنیم.

بابایی اقدم نیز با بیان این که موضوع تملک خانه منتسب به باقر خان که چندین سال است در صحن شورا مطرح و موجب حساسیت اهالی رسانه و شهروندان تبریز نیز شده است باید یک بار برای همیشه تعیین تکلیف شود.

وی خاطرنشان کرد: رقم تملک، خیلی بالا خواهد بود و ضروری است که میراث فرهنگی نیز در این حوزه وارد شود.

با تصویب اعضای شورای اسلامی شهر تبریز مقرر شد شهرداری لایحه ای برای تملک و ساماندهی خانه منتصب به باقرخان تهیه و به صحن شورا ارائه کند.

فعالیت های خدماتی شهر باید مبتنی بر زیست انسانی باشد

رییس کمیسیون ارزیابی، تحقیق و نظارت و حقوقی گفت: تمامی فعالیت های خدماتی و اجرایی در شهرها باید انسان محور باشد و برای زیست انسانی فراهم شود.

دهقان نژاد افزود: فلسفه شهرک های تخصصی و از جمله شهرک مبل برای جمع آوری و ساماندهی مشاغل فراهم بوده و هست.

وی با بیان اینکه برخی مشاغل باید با رعایت ضوابط و قوانین ساماندهی شود، اضافه کرد: نگاه به فعالیت ها و روند حقوقی گذشته نشان می‌دهد که شهردار جدید باید در حوزه حقوقی و ساختار بدنه به کارشناسی آن تجدید نظر کند.

وی اضافه کرد: شورای ششم به عنوان ریل گذاری و تعیین سیاست های کلی حقوقی و همچنین ارزیابی و تقویت بعد نظارتی شورا مباحث حقوقی را به عنوان اصلی کمیسیون ارزیابی، تحقیق و نظارت اضافه کرده است.

سوالات اعضای شورا از شهردار        

درحاشیه جلسه روز یکشنبه شورای اسلامی شهر تبریز اعضای شورا سوالاتی از شهردار تبریز پرسیدند که مقرر شد در جلسه‌ای ویژه به این سوالات پاسخ داده شود.

هادی در سوالی از شهردار پرسید که علت اصرار شهردار در به کارگیری نیروهای سایر ادارات در امور اداری شهرداری چیست؟ آیا شهرداری با این تعدد نیرو کارمند شایسته‌ای برای این کار ها ندارد؟

زعفرانچیلر نیز پرسید به کار گیری افراد بازنشسته برخلاف قانون ممنوعیت استفاده از بازنشستگان و علت انتصاب بازنشستگان چیست؟ با وجود گذشت ۲ ماه از انتخاب شهردار محترم علت رکود در برنامه های جاری شهر و پروژه‌ها چیست؟ راهکار های عمرانی اجتماعی و فرهنگی را در کدام یک از برنامه ها و اقدامات ایشان می‌توان آزمود؟

بجانی نیز گفت:با توجه به اینکه شورای شهر از ابتدا نسبت به آزاد سازی نیروهای مامور به خدمت و استفاده از نیروهای شایسته پاکدست و کار آزموده درشهرداری تاکید کرده که با این حال دلیل استفاده از نفراتی خارج از سازمان که فاقد تجربه کافی نیز هستند چیست؟ دلیل انتصاب های مسئله دار شهردار که در برخی مواقع زاویه های اساسی با مواضع انقلابی شورا و مواضع ولایی شخصی ایشان دارد و موجب ایجاد چالش ها و سوال های اساسی می شود، چیست؟

نوای باغبان گفت: در سفر دوم ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد به تبریز در جلسه هیأت وزیران مقرر شد نسبت به آبدار کردن مهرانه رود اقداماتی صورت گیرد که در نهایت تصمیم بر این شد که زمینی تعیین شود و تغییر کاربری داده شود و منافع آن در ادامه به آبدار کردن مهرانه رود اختصاص یابد که شهرک طلائیه تاسیس شد تا منافع حاصل از ایجاد آن برای آبدار کردن مهرانه رود هزینه شود.

وی افزود: امروز این شهرک آماده شده است اما در حال واگذاری به برخی ادارات و اشخاص است.

باغبان ادامه داد: با قیمت های یارانه‌ای که لازم است چند صد میلیارد تومان برای آبدار کردن مهرانه رود هزینه شود و باید مشخص شود این پول کی اختصاص داده می‌شود.

وی افزود: شهرداری از تفکیک این قطعات حق قانونی دارد که لازم است شهرداری پیگیری حق و حقوق خود از این شهرک باشد.

باغبان بیان کرد: اخیرا نیز این طرح ابلاغ شده است  اما عواید حاصل از این شهرک باید به حساب خزانه شهرداری ریخته شود تا برای آبدار کردن مهرانه رود تخصیص یابد و همچنین اختصاص ۱۰ درصد از سهم شهرداری از شهرک نیز باید مشخص شود.

وی تاکید کرد: این حق مردم‌تبریز و شهرداری است امروز این پروژه جلو میرود اما فلسفه ایجاد آن از یاد رفته است.

باغبان گفت: پیگیری این موضوع را از دستور خارج نمی‌کنم تا حق چند ۱۰۰ میلیاردی شهروندان تبریز از این شهرک به آنها اختصاص یابد.

رشیدی گفت: از آقای باغبان تشکر میکنم و قبلاً هم موضوع سهم شهرداری از شهرک طلائیه را یادآور شده بود، احقاق حق شهرداری از شهرک طلائیه نکته مهم است و امیدوارم بعضاً در حواشی ها موجود فراموش نشود و لازم است این موضوع را شهردار شفاف توضیح دهد که چه اتفاقی افتاده است.

وی ادامه داد: اطلاع شورا همان افزایش بعد نظارتی شورا است، چراکه باید اعاده حق مردم و شهرداری در اولویت باشد و مردم بدانند چه اقداماتی انجام شده و چرا شهرداری سهم خودرا نگرفته است.

وی افزود: تاکید من از بعد اهمیت است و می توان به عنوان دستور جلسه باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز نیز با تاکید به پاسخگویی به سوالاتی که هفته گذشته در خصوص انتصابات مدیران پرسیده بود خواستار شفافیت در این زمینه ها شد که در نهایت با تصویب اعضای شورای شهر مقرر شد شهردار تبریز در جلسه‌ای مجزا به این سوالات پاسخ دهد.

انتهای پیام

 

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید