امروز: پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الخميس 24 شوال 1445 | 2024-05-02
کد خبر: 44699 |
تاریخ انتشار : 18 دی 1394 - 20:38 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

جهان > آسیا و اقیانوسیه – خبر آزمایش بمب هیدروژنی کره‌شمالی، تنها چند ساعت جهان را شگفت‌زده و میخکوب کرد. اين خبر ابتدا با واكنش‌هاي گسترده جهاني از محكوميت دولت‌ها تا گمانه‌زني متخصصان و سازمان‌هاي اطلاعاتي روبه‌رو شد اما با گذشت يك روز از انتشار اين خبر، واكنش‌ها به آن به تهيه پيش‌نويس تحريم‌هاي جديد در شوراي […]

جهان > آسیا و اقیانوسیه – خبر آزمایش بمب هیدروژنی کره‌شمالی، تنها چند ساعت جهان را شگفت‌زده و میخکوب کرد.

اين خبر ابتدا با واكنش‌هاي گسترده جهاني از محكوميت دولت‌ها تا گمانه‌زني متخصصان و سازمان‌هاي اطلاعاتي روبه‌رو شد اما با گذشت يك روز از انتشار اين خبر، واكنش‌ها به آن به تهيه پيش‌نويس تحريم‌هاي جديد در شوراي امنيت عليه كره‌شمالي و بازگشت بلندگوهاي تبليغاتي كره‌جنوبي به مرز با كره‌شمالي خلاصه شده است.

كره‌شمالي روز چهارشنبه گذشته با انتشار تصاويري از آزمايش بمب هيدروژني خود خبر داد. بمب هيدروژني از نظر دامنه تخريب از بمب اتم قوي‌تر اما قابل حمل‌تر است. به همين دليل خبر آزمايش چنين بمبي، گام عجيب و بزرگي از سوي كره‌شمالي در مسير خطرناك هسته‌اي نظامي به‌حساب مي‌آيد.

اگرچه همچنان سرويس‌هاي اطلاعاتي كره‌جنوبي و آمريكا مي‌گويند بمب آزمايش شده هيدروژني نيست و به ادعاهاي مطرح شده توسط پيونگ‌يانگ بدگمان هستند اما كره‌شمالي همچنان تأكيد دارد كه چنين بمبي را آزمايش كرده است. حتي اگر اين بمب آنطور كه سرويس‌هاي اطلاعاتي آمريكا و كره‌جنوبي مي‌گويند بمب هيدروژني نبوده اما دست‌كم بمب اتمي بوده كه توسط كره‌شمالي آزمايش شده است.

وزير خارجه آمريكا ديروز در سخنان تازه‌اي، چين را متهم كرد كه به اندازه كافي براي مهار كره‌شمالي اقدام نكرده است. به گفته جان كري، چنين كم‌كاري از سوي چين براي خود اين كشور بسيار مخرب است. آمريكا از چين خواسته است كه تجارت خود را با كره‌شمالي متوقف كند. كري گفت در گفت‌وگوي تلفني با همتاي چيني‌اش به او گفته كه رويكرد كشورش در مقابل كره‌شمالي شكست خورده و حالا نوبت تغيير سياست‌هاست.

چين از نخستين كشورهايي بود كه اقدام كره‌شمالي را محكوم كرد. برخي تحليلگران مي‌گويند با وجود آنكه چين آخرين و تنها هم‌پيمان كره‌شمالي در جهان است، اما پيونگ‌يانگ با اين آزمايش هسته‌اي، قصد داشته به چين هم پيام بدهد.

كره‌جنوبي از انتقال بلندگوهاي تبليغاتي عليه دولت كره‌شمالي به منطقه مرزي 2كره خبر داد. اين بلندگوها تابستان گذشته به‌دنبال اعتراض گسترده كره‌شمالي كه با حمله و گلوله‌باران مناطق مرزي كره‌جنوبي همراه بود، از منطقه مرزي 2كره برچيده شد. بازگرداندن اين بلندگوهاي تبليغاتي تنها واكنش كره‌جنوبي درمقابل آزمايش هسته‌اي كره‌شمالي بود.

در همين حال سفير انگليس در سازمان ملل اعلام كرد، شوراي امنيت در حال بررسي اعمال تحريم‌هاي بيشتر عليه كره‌شمالي است. سفير انگليس با اعلام اين خبر گفت: ما هنوز نمي‌دانيم چه چيزي روز چهارشنبه در كره‌شمالي مورد آزمايش قرار گرفته اما آزمايش هرنوع سلاح اتمي در كره‌شمالي نقض قوانين سازمان ملل است.

This entry passed through the Full-Text RSS service – if this is your content and you’re reading it on someone else’s site, please read the FAQ at fivefilters.org/content-only/faq.php#publishers.

RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!