امروز: چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الأربعاء 23 شوال 1445 | 2024-05-01
کد خبر: 54103 |
تاریخ انتشار : 03 اسفند 1394 - 10:14 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

تابلوهایی سرشار از تخصص! به گزارش صلح خبر،پایگاه پایگاه صلح خبر ایران: از کرمانشاه، حکایت تپش نبض درمان جامعه و اعتماد به پزشکانی با تابلوهای رنگارنگ به نامعادله‌ای با چندین مجهول تبدیل شده که در یک طرف آن تشخیص‌ها و درمان‌های نادرست و عوارض تبعی است و در طرف دیگر آن بازی با جان افراد. […]

تابلوهایی سرشار از تخصص!

به گزارش صلح خبر،پایگاه پایگاه صلح خبر ایران:

از کرمانشاه، حکایت تپش نبض درمان جامعه و اعتماد به پزشکانی با تابلوهای رنگارنگ به نامعادله‌ای با چندین مجهول تبدیل شده که در یک طرف آن تشخیص‌ها و درمان‌های نادرست و عوارض تبعی است و در طرف دیگر آن بازی با جان افراد.

نگاهی به این تابلوهای رنگارنگ که بیاندازید از انواع تخصص‌های غیر مرتبط در یک تابلو مشاهده خواهید کرد؛ سر در یک پزشک بدون درج عنوان پزشک عمومی را می‌بینید که با عنوان پرطمطراق «داخلی، اطفال، زنان، پوست و زیبایی» مزین شده است! تازه بعد از امضا و مهر پزشک متوجه می‌شوید که اصلا متخصصی در کار نیست.

tablo.solhkhabar

سردرگمی بیماران در مراجعه به پزشکان موضوعی است که همواره شاهد آن هستیم، اما کمتر به این موضوع پرداخته شده است؛ چرا باید یک پزشک عمومی بتواند در کارهای تخصصی اظهارنظر کند؛ در این صورت دیگر توجیهی برای ادامه تحصیل پزشکان و کسب تخصص نباید باشد.

دنبال قانونی بودم برای توجیه این کار پزشکان که آیا آنها واقعا می‌توانند از این عناوین تخصصی استفاده کنند که به قانون تخلفات پزشکی برخورد کردم؛ در ماده 9 قانون مذکور به صراحت قید شده است که در تابلوها فقط نام و نام خانوادگی، تخصص یا رشته طبابت، ساعات پذیرایی و شماره تلفن قابل ذکر است.

البته موضوع وقتی جالب می‌شود که در ماده 13 همین قانون قید شده که پزشکان یا دندانپزشکان عمومی می‌توانند حداکثر چهار رشته طبابت در تابلو و سر نسخه خود قید کنند و یا به ذکر عنوان پزشک یا دندانپزشک عمومی اکتفا کنند. حالا سئوال اینجاست که آیا افراد در این چهار رشته واقعا تبحر لازم را دارند و تشخیص این مهارت بر عهده کیست؟!

در پس این قوانین اما یک ماده دیگری (ماده 14) هم در این زمینه اظهارنظری دارد که هر پزشک یا دندانپزشک می‌تواند رشته‌های تخصصی خود را که موفق به اخذ آن شده است در تابلو یا سرنسخه و کارت ویزیت قید کند. ما که متوجه نشدیم بالاخره باید تخصص اخذ شود یا نه!

باید به این موضوع تابلوهای خارج از اندازه استاندارد را هم اضافه کرد؛ بر اساس قانون تابلوهای پزشکی باید در ابعاد 70*50 سانتی‌متر باشد. تابلوها نباید موجب جلب توجه مردم شود تا آنها را تشویق به مراجعه به پزشکان خاصی کند؛ به نظر مراجعات بیماران باید بر اساس فعالیت و سابقه پزشک در زمینه‌های تشخیص و درمان صورت بگیرد و باید توجه داشت در رقابت حرفه‌ای در زمینه درمان این سابقه و فعالیت پزشک است که حرف اول را می‌زند و نه اندازه تابلو.

خودنمایی رشته‌های نامرتبط در برخی تابلوهای پزشکان نیز از همه جالب‌تر بود؛ قرار گرفتن نام تخصص‌هایی همچون داخلی، اطفال، پوست و زیبایی و زنان در کنار هم روی یک تابلوی پزشک عمومی قدری تأمل‌برانگیز است؛ به نظر پزشکان برای پوشش جمعیت بیشتری از بیماران چندین رشته غیرهمگن را در کنار هم روی تابلوها ردیف می‌کنند.

البته بیشتر پزشکان هم در کنار سایر تخصص‌ها با وجود تقاضای بالا از تخصص پوست و مو و زیبایی حتما استفاده می‌کنند و گاهی اوقات حتی می‌بینیم که برخی از این پزشکان در مطب‌ها اعمال زیبایی را انجام می‌دهند که این خلاف قانون است.

البته تشخیص و درمان نادرست گاهی اوقات کار دست پزشکانی می‌دهد که در زمینه‌های غیرتخصصی فعالیت می‌کنند و بار پرونده‌های شکایت بیماران را روی دست سازمان نظام پزشکی قرار می‌دهد. هر چند با پزشکان خاطی برخورد می‌شود، اما در اغلب موارد دیگر نمی‌توان ضربات وارد شده به سلامتی افراد را جبران کرد.

در بند 13 آیین‌نامه استانداردسازی تابلوها و سرنسخه‌های مؤسسات پزشکی تصریح شده که درج آرم سازمان نظام پزشکی برای اعضای سازمان در تابلوی مطب‌ها و دفاتر کار پزشکان الزامی است؛ این موضوع در حالی است که این آرم در تابلوی پزشکان دیده نمی‌شود!

*انجام عمل‌های زیبایی در مطب پزشکان تخلف است / هر تابلو سه تخصص

عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه در این خصوص گفت: در مورد اینکه در تابلوی پزشکان چه عناوینی می‌تواند درج شود همه در آئین‌نامه استانداردسازی تابلوها و سرنسخه‌های مؤسسات پزشکی قید شده است.

امید قادری با بیان اینکه این آئین‌نامه توسط سازمان نظام پزشکی ابلاغ شده است، اظهار کرد: این کار به صورت صددرصد انجام نمی‌شود و انتقاداتی به آن وارد است.

وی اجرائیات شهرداری را یکی از متولیان برخورد با تابلوهای غیراستاندارد پزشکان عنوان کرد و افزود: تابلوهای خارج از اندازه استاندارد نوعی فریب افکار عمومی محسوب می‌شود.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: پزشکان می‌توانند در سه رشته‌ای که بیشتر تمایل دارند و در آن توانمند هستند فعالیت و آن را در تابلوهای خود قید کنند.

قادری بیان داشت: پزشک عمومی در حیطه کاری خود هر فعالیتی را می‌تواند انجام دهد به شرط اینکه مسئولیتش را هم بپذیرد؛‌ پزشک باید بر اساس موازین و چارچوب‌های علمی اقدام به درمان کند و چنانچه عوارض ایجاد شده برای بیمار جزو عوارض شناخته شده آن درمان باشد برخورد می‌شود.

این مسئول در مورد انجام عمل‌های زیبایی در مطب برخی پزشکان نیز گفت: عمل‌های زیبایی که باید در بیمارستان انجام شود، اگر در داخل مطب‌های پزشکان صورت بگیرد تخلف محسوب می‌شود.

*کلام آخر

وجود همین خلأهای قانونی موجب سوءاستفاده برخی از افراد شده تا بدون درج عنوان پزشک عمومی به طرح حتی بیش از 5 تخصص اغلب غیر مرتبط در تابلوهای خود اقدام کنند؛ به پارکینگ شهرداری کرمانشاه که سری بزنید شاهد تعداد بسیار زیادی از این تابلوها خواهید بود.

البته به نظر برخی موارد همچون کمبود آگاهی شهروندان از توانایی پزشکان عمومی و عدم تثبیت جایگاه این قشر به خاطر دیده نشدن اثربخشی آنان در حوزه سلامت دلیل عمده استفاده پزشکان عمومی برای درج چندین تخصص در تابلوها باشد. اما نادیده گرفتن حقوق بیماران در این زمینه هیچ توجیه منطقی ندارد و تابلوهای سرشار از تخصص پزشکان تنها سلب اعتماد عمومی را در پی دارد.

منبع:خبرگزاری فارس

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید