امروز: دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الإثنين 6 ذو القعدة 1445 | 2024-05-13
کد خبر: 48226 |
تاریخ انتشار : 09 بهمن 1394 - 19:45 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

سینما و تلویزیون > سینمای‌ ایران – فهیمه پناه‌آذر:بــرگــزارکنندگــان سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر در اقدامی نمادین جمعی از بهترین‌های دوبله ایران را در سالن سینماتوگراف موزه سینما گرد هم آوردند و در فاصله کمتر از ۳روز تا آغاز رسمی جشنواره، از ۱۴ دوبلور پیشکسوت سینما و تلویزیون تقدیر کردند. آرزويي كه برآورده شد حجت‌الله ايوبي، رئيس سازمان […]

سینما و تلویزیون > سینمای‌ ایران – فهیمه پناه‌آذر:
بــرگــزارکنندگــان سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر در اقدامی نمادین جمعی از بهترین‌های دوبله ایران را در سالن سینماتوگراف موزه سینما گرد هم آوردند و در فاصله کمتر از ۳روز تا آغاز رسمی جشنواره، از ۱۴ دوبلور پیشکسوت سینما و تلویزیون تقدیر کردند.

  • آرزويي كه برآورده شد

حجت‌الله ايوبي، رئيس سازمان سينمايي يكي از سخنرانان اين برنامه بود كه در بخشي از صحبت‌هاي خود گفت: هميشه در جشنواره فيلم فجر عواملي چون كارگردان و بازيگر ديده مي‌شوند اما خوشحالم كه يكي از آرزوهايمان محقق شد و در اين مراسم بزرگان دوبله ايران هم ديده شدند. اين هنرمندان آفرينندگان بزرگ‌ترين خاطره‌هاي ما هستند و حضور آنهاست كه ما جشنواره‌هاي سينمايي را برگزار مي‌كنيم.
وي با اشاره به برگزاري جشنواره فيلم فجر يادآور شد: فيلم فجر در واقع جشن و نوروز سينماي ايران است. دلم مي‌خواهد صرفا كساني كه به مسابقه راه پيدا كردند و آنها كه مي‌خواهند سيمرغ بگيرند، سهمي از اين جشن نداشته باشند و اين جشنواره همه را زير چتر خود بگيرد. ما به سينماي ايران افتخار مي‌كنيم؛ سينمايي كه به نظرم صدايي متفاوت دارد و حتي به كساني كه به جشنواره راه نيافته‌اند مي‌گوييم آنها هم بخشي از جشنواره هستند.

  • يادي از درگذشتگان دوبله

در ادامه اين مراسم، محمد حيدري، دبير جشنواره فيلم فجر متني درباره صداهاي ماندگار سينماي ايران قرائت كرد و سپس نماهنگي از اعضاي انجمن گويندگان و سرپرستان گفتار فيلم به نمايش درآمد. بعد نماهنگي ديگر به ياد درگذشتگان صداپيشه سينماي ايران پخش شد كه ازجمله افراد حاضر در آن مي‌توان به عطاءالله ملكي، احمد رسول‌زاده، فهيمه راستكار، عزت‌الله مقبلي، علي‌اصغر افضلي، خسرو شايگان و… اشاره كرد.

  • وقتي فقط صدا را مي‌شناسند

جذاب‌ترين بخش مراسم حضور پيشكسوتان، دوبله و صحبت‌هاي آنها روي صحنه بود. حميدرضا آشتياني رئيس صنف دوبلورها نخستين سخنران اين بخش بود كه گفت: يكي از دوستان برگزاركننده مراسم به من گفت نمي‌تواند كسي باشد كه از همكاران من استقبال مي‌كند. چون بايد براي شناختن آنها سرش را پايين بيندازد و چشم‌هايش را ببندد. راست مي‌گويد؛ ما هميشه ديده نمي‌شويم اما خوشحالم كه فيلم فجر ما را ديد. تلاش ما حفظ فرهنگ ايران است و اميدوارم به‌زودي مشكلاتي كه اين صنف دارد هم حل شود.

  • تقدير از صداهاي ماندگار

با حضور ايوبي، آشتياني‌پور و حيدري بخش مربوط به تقدير از نسل اول صداي ايران آغاز و در آن از 6دوبلور پيشكسوت با پخش نماهنگي تقدير شد. ايرج رضايي، چنگيز جليلوند، منوچهر اسماعيلي، خسرو خسروشاهي، جلال مقامي و شهلا ناظريان دوبلورهاي نسل اول بودند كه مورد تجليل قرار گرفتند. در بخش تقدير از دوبلورهاي نسل دوم 4هنرمند روي صحنه آمدند؛ علي‌همت موميوند، بيژن علي‌محمدي، اميرمحمد صمصامي و شوكت حجت. بخش پاياني هم تقدير از صداهاي ماندگار نسل سوم بود. در اين بخش نماهنگي از آثار اين 4هنرمند به نمايش درآمد و سپس از فريبا رمضانپور، شروين قطعه‌اي، منوچهر زنده‌دل و افشين ذينوري تقدير به عمل آمد.

  • 100نقش، 100صدا

پايان‌بخش مراسم تقدير از 3 نسل هنرمندان دوبله ايران، رونمايي از كتاب «100نقش، 100صدا» بود كه به كوشش امير اثباتي، آران جاويداني و گروه تحقيق و پژوهش موزه سينما به چاپ رسيده است. در اين مجموعه قطعاتي از 100صداي ماندگار مربوط به 100نقش ماندگار تاريخ دوبلاژ ايران از آثار برجسته سينماي جهان گردآوري و براساس تاريخ دوبله يا دوبله‌هاي در دسترس تنظيم شده است.

This entry passed through the Full-Text RSS service – if this is your content and you’re reading it on someone else’s site, please read the FAQ at fivefilters.org/content-only/faq.php#publishers.

RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • تعداد نظرات منتشر شده: 2
    1. نویسنده :علی.ر.

      اخبار سینما زیاد بشه

    1. نویسنده :چارباغ

      موید باشید

    بدون نظر :