امروز: جمعه, ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 25 شوال 1445 | 2024-05-03
کد خبر: 78865 |
تاریخ انتشار : 29 فروردین 1395 - 11:25 | ارسال توسط :
0
2
ارسال به دوستان
پ

به گزارش پایگاه خبری صلح خبر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)، زهرا جواهریان مدیرکل دفتر توسعه پایدار و اقتصاد محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام خبر برگزاری دومین سیمنار محیط زیست، دین و فرهنگ در 4و 5 اردیبهشت ماه 1395 مصادف با  24-23 آوریل 2016 در تهران، گفت: این سیمنار […]

به گزارش پایگاه خبری صلح خبر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)، زهرا جواهریان مدیرکل دفتر توسعه پایدار و اقتصاد محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام خبر برگزاری دومین سیمنار محیط زیست، دین و فرهنگ در 4و 5 اردیبهشت ماه 1395 مصادف با  24-23 آوریل 2016 در تهران، گفت: این سیمنار با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست ایران، برنامه سازمان ملل متحد (یونپ) و سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی (یونسکو) برگزار خواهد شد.

این مقام مسئول ضمن بیان این مطلب که سخنرانان و مهمانان خارجی سمینار از 15 کشور جهان هستند و به لحاظ توزیع جغرافیایی تمامی قاره ها را در بر می گیرند، اظهار کرد: طی این سمینار دو روزه شرکت کنندگان از نه مذهب مسیحی، کاتولیک، سنی، شیعه، جین، هندو، زرتشتی، کلیمی و  بودا در پنج پانل تخصصی به سخنرانی و بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت.

 

31 2 1392 كميته ملي توسعه پايدار (54)

 

جواهریان ضمن مرور سابقه چنین مراسمی، افزود: این سمینار با توجه به نتایج موفقیت آمیز و مثبت نخستین سمینار محیط زیست، دین و فرهنگ در سال 1380(2001)، همچنین کنفرانس سال 2005 در رابطه با محیط زیست، صلح خبر و گفتگوی تمدن ها و فرهنگ ها که با حمایت و مشارکت یونسکو و سازمان ملل متحد برگزار شده بود، برگزار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: دومین سمینار به دنبال تکرار موفقیت های دو گردهمایی پیشین و برداشتن گامی فراتر در زمینه بررسی ارتباط بین محیط زیست از یک سو و دین و فرهنگ از سوی دیگر است .

مدیرکل دفتر توسعه پایدار و اقتصاد محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر این نکته که این سمینار در راستای سیاست های کلی محیط زیست نظام ابلاغی توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در سال 1394 است، تصریح کرد: تقویت صلح خبر و آزادی بیشتر در جهان از دیگر اهداف این سمینار بین المللی است.

جواهریان چهار چوب این سمینار را “دگرگون سازی دنیای ما: دستورکار 2030 برای توسعه پایدار”  دانست که در نشست اخیر سازمان ملل در نیویورک (15 سپتامبر) به عنوان برنامه عمل مردم، سیاره و سعادت تایید شده است.

مدیرکل دفتر توسعه پایدار و اقتصاد محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: این سمینار از فواید گران بهای ترسیم چشم انداز ها، نگرش ها، جمع بندی ها و تصمیمات نشست های مختلف سازمان ملل در سپتامبر 2015، دستورکار 2030؛ UNSD- ریو 20-” آینده ای که ما می خواهیم”؛ چارچوب سازمان ملل برای مقابله با تغییر اقلیم-UNFCC-COP21 ؛ سمپوزیوم تغییر اقلیم جهان اسلام در اگوست 2015؛  نشست بریستول سازمان ملل در سال 2015 با نام “ایمان به آینده” بیانیه های اخیر نهادهای مذهبی مانند نامه لائوداتوسی، (پاپ) فرانسیس در زمینه مراقبت از خانه مشترک ما؛ بیانیه تغییر اقلیم بودا به رهبران جهان؛ به علاوه تصمیمات UNEP از جمله تصمیمات محیط زیستی سازمان ملل متحد  و یونسکو در ژوئن 2014 تا کنون بهره خواهد برد

این مقام مسئول ادامه داد: به واسطه چارچوب گسترده و ارتباطات بین المللی، این سیمنار تلاش می کند تا زمینه نشستی از برترین گفتمان ها و تبادل آرا میان نمایندگان و متخصصان فرهنگ ها و ادیان مختلف ایجاد نماید تا به درکی فلسفی برسیم از اینکه چگونه دین وفرهنگ می توانند به حفظ و نگهداری و بهبود محیط زیست کمک کنند.

وی یادآور شد: سمینار قبلی که در سال 2001 و به میزبانی ایران برگزار شد این امکان را برای نمایندگان و محققان آیین های بزرگ جهان از جمله بودا، مسیحیت، اسلام، یهود، جاینیزم، تائو، هندویسم و زرتشتی برای بیان دیدگاه ها و نظرات خود در خصوص اهمیت موضوعات مشترک و جهانی فراهم آورد.

جواهریان ضمن تاکید بر این موضوع که سازمان حفاظت محیط زیست ایران، یونپ و یونسکو در رویدادی بزرگ با برگزاری مشترک این سمینار تلاش دارند تا این پیام را به جهانیان برسانند که “گفتگو” بنیان هر نوع درک مشترک در میان نسل بشر، جوامع، فرهنگ ها و ادیان است ، تصریح کرد: این همان گوهری است که با هیچ چیزدیگری  قابل جایگزینی نیست.

مدیرکل دفتر توسعه پایدار و اقتصاد محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست افزود: نشست تهران، جدای از دستیابی به درک مشترک و ارزیابی مسائل، جنبه ها، شاخص ها و ابعاد مرتبط، تلاش دارد تا حد امکان گام هایی عملی و کاربردی را  نیز ارائه نماید.

این مقام مسئول تشخیص، تحلیل و بحث بر سر عناصر دینی، اخلاقی، فرهنگی و محیط زیستی دستور کار 2030 و بسیج تمام جوامع مربوطه به منظور اجرای تمام اهداف توسعه پایدار، بحث و تقویت روش های اجرا و تلاش برای ارتقاء و پیشبرد مشارکت جهانی برای توسعه پایدار، تسهیل گفتمان های بین آیینی و بین فرهنگی در خصوص یافتن راه حل هایی برای مسائل کره زمین و تقویت رفاه و وظیفه مراقبتی انسان از طبیعت و صلح خبر را از جمله مهم ترین اهداف این سمینار برشمرد.

جواهریان تاکید کرد: انتظار می رود درک مشترک و ارزیابی مسائل و ابعاد ارتباط بین محیط زیست، دین  و فرهنگ، تشویق کشورها به مشارکت در تلاش های مشترک برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار در سطوح دولتی، منطقه ای و جهانی برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار، انتقال عقاید عموم مردم برای اقدامی جامع برای حفظ رفاه انسان و محیط زیست، افزایش درک وآگاهی جوامع دینی شرکت کننده در نشست از چالش های پایداری محیط زیست و تقویت انگیزه  و اراده جوامع دینی به منظور ارائه راهکارهایی عقلایی و فطری برای رفع بحران های محیط زیستی از جمله دستاوردهای این سمینار باشد.

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید