امروز: پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 2 ذو القعدة 1445 | 2024-05-09
کد خبر: 48319 |
تاریخ انتشار : 09 اردیبهشت 1392 - 7:41 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

پارسی وی:تنها 47 روز به انتخابات ریاست جمهوری ایران باقی مانده و در این مدت کاندیداهای احتمالی و برخی اعضای ائتلاف‌ها با حضور در دانشگاه‌ها و یا استان‌های مختلف، عقاید و برنامه‌های خود را در زمینه‌های گوناگون بیان می‌کنند، در این میان برنامه‌های اقتصادی و حل مشکلات معیشتی مردم از مهمترین محورهای سخنان کاندیداها یا […]

پارسی وی:تنها 47 روز به انتخابات ریاست جمهوری ایران باقی مانده و در این مدت کاندیداهای احتمالی و برخی اعضای ائتلاف‌ها با حضور در دانشگاه‌ها و یا استان‌های مختلف، عقاید و برنامه‌های خود را در زمینه‌های گوناگون بیان می‌کنند، در این میان برنامه‌های اقتصادی و حل مشکلات معیشتی مردم از مهمترین محورهای سخنان کاندیداها یا اعضای ائتلاف‌ها است.

با نزدیک تر شدن به یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران چهره‌های مختلفی اعلام کرده‌اند که قصد کاندیداتوری در انتخابات پیش رو را دارند. انتخاباتی که تنها 47 روز فرصت برای آن باقی است و در همین مدت کاندیداهای احتمالی یا اعضای ائتلاف‌ها با حضور در استان‌ها و مجامع و صنوف گوناگون به ویژه دانشگاه‌ها برنامه‌های خود یا ائتلافشان را در زمینه‌های مختلف سیاسی، سیاست خارجی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بیان داشته‌اند.

در این میان بیشترین اظهارنظرهای کاندیداهای احتمالی و اعضای ائتلاف‌ها مربوط به مسائل اقتصادی به ویژه هدفمندی یارانه‌ها است؛ اغلب کاندیداها با تاکید بر شرایط نابسامان اقتصادی وعده داده‌اند که اگر از سوی مردم برگزیده شوند، مشکلات معیشتی را برطرف کنند. اما بیشتر از وعده‌هایی که در انظار عمومی از سوی کاندیداها مطرح می‌شود برنامه‌های کارآمد آنها است.

رهبر انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله خامنه ای 7 اردیبهشت ماه در جمع هزاران نفر از کارگران و فعالان بخش تولید و جمعی از کارگران نمونه و برتر با اشاره به سخنان چندی قبل خود مبنی بر امکان حضور همه سلائق معتقد به انقلاب اسلامی، در میدان انتخابات، فرمودند: “کسانی که وارد این میدان می‌شوند، باید در ارزیابی توانایی خود و همچنین ارزیابی جایگاه مدیریت اجرایی کشور دچار اشتباه محاسبه نشوند.”

ما قصد داریم از این پس مهمترین اظهارنظر و برنامه‌های کاندیداهای احتمالی و اعضای ائتلاف‌ها را در حوزه سیاست، سیاست خارجی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و هنری را به شکل تفکیک شده به مخاطبان ارائه دهیم:

کاندیدای احتمالی یا اعضای ائئلاف‌ها

زمان ومحل سخنرانی

مهمترین اظهار نظر و یا برنامه درباره مسائل اقتصادی

محسن رضایی استان مازندران، هشتم اردیبهشت
  • خارج‌کردن کشاورزی از وضعیت سنتی، اختصاص یارانه آبیاری تحت فشار، وام صنعتی و صنایع تبدیلی در تمام بخش‌های کشاورزی
  • قول می‌دهیم گندم را از کشاورزان کیلویی 800 تا 900 تومان خریداری کنیم تا فشار به کشاورزان وارد نشود.
  • ارائه وام سبز به کشاورزان و ادامه واریز یارانه دولتی به تمام مردم و ارائه یارانه دانشجویی به دانشجویان
  • بنای جدی من نوسازی اقتصاد ملی و فرهنگ اقتصادی است که به مصرف‌پروری و متهم کردن دیگران تبدیل شده است و من اجرای این برنامه را از خانواده‌ها آغاز می‌کنم.
  • یارانه سبز هشت تحول بزرگ اقتصادی در کشور ایجاد می‌کند که بخشی از آن را در مازندران اجرا می‌کنیم چون حرف بعضی‌ها که می‌گویند مازندران سبز است و صنعت آن را آلوده می‌کند مقبول ما نیست.
  • شرایط امروز کشور به مانند دوران جنگ تحمیلی است و باید بلند شویم و جلوی افزایش قیمت‌های لجام گسیخته را بگیریم.
محمدباقر قالیباف
عضو ائئلاف پیشرفت
پنجم اردیبهشت 92؛ خبرگزاری تسنیم
  • اولویت اصلی اقتصاد باید بازگرداندن آرامش و ثبات باشد که یک برنامه دقیق برای تحقق پیشرفت و عدالت و سامان دهی دو ساله اقتصاد دارد.
  • اقتصاد ما امروز انعطاف‌پذیر و کنترل‌پذیر نیست. لذا آشفتگی و نابسامانی آنچنان شدید است که صبح می‌آیی قیمت کالایی را می‌گویند 3400 تومان، بعد‌از‌ظهر می‌روی می‌گویند 2600 تومان، پس فردا صبح می‌روی می‌گویند 3800 تومان. این یعنی اینکه اقتصاد ما رهاشده است و کنترل‌پذیر نیست.
  • اگر بخواهیم درآمد‌های غیر نفتی را هم محاسبه کنیم، مجموع درآمد‌های نفتی و غیر‌نفتی حدود 700 میلیارد دلار است. بفرمایید این 700 میلیارد دلار را ذخیره کردیم؟ نه!این 700 میلیارد در‌آمد نفتی و غیر‌نفتی به بازار و جامعه تزریق شده است، قدرت انعطاف این درآمد در ایجاد شغل کجاست؟ پس معلوم می‌شود که اقتصاد ما نه قابل کنترل است نه قابل انعطاف. اقتصاد ما دیگر نیازمند سیاست‌هایی از نوع تعدیلی نیست.
  • صاحب یک برنامه دقیق برای تحقق پیشرفت و عدالت هستم که پشتوانه آن، حداقل 12 هزار صفحه اسناد پشتیبان است، جمع کثیری از بهترین نخبگان این کشور در تدوین آن نقش داشته‌اند، یک نکته را اینجا لازم است عرض کنم و آن وجود سرمایه عظیمی از نخبگان و متخصصان حوزه‌های مختلف است که طی این مدت با آنها توفیق برخورد را داشتم.
  • برای سازماندهی مجدد اقتصادمان و بازگشت آرامش چند اولویت و پیش‌شرط وجود دارد. اول اینکه سیاست‌زدگی، معضلی است که پایه آن در بی‌تقوایی است که نهایتا به عوام‌فریبی می‌رسد. اقتصاد سیاست‌زده بلای جان مملکت شده است. این بلا باید از سر اقتصاد ایران برداشته شود. بخش مهمی از مشکلات امروز ما محصول کار سیاست‌بازان است.
  • اقتصاد یک کار علمی و تخصصی است و نباید سیاستگذاری‌مان را مبتنی بر حرف‌های غیر علمی و من درآوری استوار کنیم.اقتصاد ما نیازمند تحقق یک مدیریت جهادی است که روند حرکت ملی به سوی تحقق آرمان پیشرفت و عدالت را تضمین کند.
علی اکبر ولایتی
عضو ائتلاف پیشرفت
ششم اردیبهشت 92
نشست خبری قمپنجم اردیبهشت
دانشگاه شهید بهشتی
  • بخشی از مشکلات مربوط به تدابیر داخلی است که اگر بتوانیم در حوزه اقتصادی، طبق برنامه پنجم و قوانین مجلس مدبرانه عمل کنیم، هدفمندی یارانه‌ها که به صورت ناقص عمل شده را به صورت کامل اجرا کنیم، در تبدیل تدریجی منابع مالی از درآمد نفت به صادرات غیرنفتی و در جهت خودکفایی با سرعت بالا و قابل قبول حرکت کنیم حماسه اقتصادی شکل می‌گیرد.(قم)
  • باید بخشی از یارانه و 30 درصد آن به صنعت داده می‌شد تا موجب رکورد کارخانه‌داران به ویژه کارگاه‌ها نشود، اما این یارانه داده نشد و نیاز به اجرای درست قانون برنامه است؛ اگر سالی 10 درصد بودجه کشور و هزینه‌های اجرایی از درآمد نفت کاهش می‌یافت، امروز باتحریم نفت نمی‌توانستند ما را این گونه تحت فشار قرار دهند.
کامران باقری لنکرانی
کاندیدای نهایی جبهه پایداری
پنجم اردیبهشت 92
کنگره سراسری کانون دانشگاهیان ایران اسلامی در دانشگاه تهران
  • برخی می‌خواهند مشکلات اقتصادی کشور را به ۳ سال اخیر مرتبط کنند که این نگاه بسیار ساده‌انگارانه است چرا که بیماری اقتصادی ما مزمن و قدیمی است هرچند برخی اقدامات همچون فشارهای خارجی و مدیریت داخلی در ۳ سال اخیر مؤثر بوده است.
  • ما باید هزینه‌های جاری دولت را از بودجه نفت جدا کرده و دستگاه‌های دولتی را پاسخگو کنیم.
  • تحول در نظام بانکی موضوع با اهمیتی است که اهمیت آن بر ضریب فزاینده در وام دادن از محل سپرده‌گذاری‌ها آشکار می‌شود و این باعث افزایش نقدینگی خواهد شد و این موضوع با ضریب بیشتری باعث افزایش پایه پولی می‌شود.
  • در حال حاضر یک نوع نگاه مرکانتالیستی و سودمحوری کوتاه‌مدت نسبت به بنگاه‌های اقتصادی وجود دارد و حتی این رویکرد در حوزه دولتی نیز دیده می‌شود در حالی که ما باید از ظرفیت بنگاه‌های اقتصادی برای توسعه پایدار استفاده کنیم.
محمد سعیدی کیا هفتم اردیبهشت؛دانشگاه شهید بهشتی
  • در اقتصاد ما افت سرمایه گذاری، افت تولید و افت اشتغال وجود دارد و راه حل آن این است که ما به تولید اهمیت دهیم و مردم به مقررات دولت اعتماد کنند و به سرمایه گذاری روی بیاورند.
  • پول نفت مستقیم وارد خزانه می‌شود و قسمت اعظم آن صرف هزینه‌های جاری کشور می‌شود. آنچه که لازم است این است که پول نفت برای تولید صرف شود که خود باعث آبادانی کشور می‌شود و صندوق توسعه ملی این سخن را اجرایی می‌کند. این صندوق توان ایجاد سالانه یک میلیون شغل را دارا است.
  •  توریسم نیز در این زمینه نقش دارد و ما اگر بتوانیم امکانات بالقوه توریستی کشور را بالفعل کنیم تاثیر خوبی در اقتصاد ما خواهد داشت.
  • تجربه نشان داده وقتی یارانه‌ها را نقدی پرداخت می‌کنیم تورم افزایش می‌یابد. البته در سال اول که یارانه‌ها واریز شد، ضریب کاهش یافت اما سال بعد با افزایش تورم افزایش در ضریب را شاهد بودیم. بنابراین فشار تورمی سنگینی به دلیل پمپاژ نقدینگی بوجود آمد.نقدینگی تورم‌زاست، بنابراین خود این رابطه تعیین می‌کند که ما جایگزین مناسب‌تری را تعریف کنیم. البته باید یارانه‌های نقدی به خانواری که سرپرست آنان از کار افتاده است تخصیص داده شود. اما ما می‌توانیم به جای پرداخت نقدینگی این مبالغ را تحت بیمه و تأمین اجتماعی پرداخت کنیم تاهم دغدغه سلامت را برطرف و هم آینده مردم‌ خودمان را تضمین کنیم.
مصطفی کواکبیان پنجم اردیبهشت92
نشست خبری «تا انتخابات» در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان قم
  • قرار بود یارانه به عنوان یک زائده اقتصادی از سیستم کشور حذف شود به این ترتیب که قیمت‌ها به نرخ واقعی برسند و سپس بر اساس سیستم تقاضا و عرضه تعیین شوند، هرچند در فاز نخست فشارهایی به مردم وارد می‌شود و طی این مدت باید یارانه‌ای پرداخت شود اما دولت بر خلاف مصوبه مجلس که هدفمندی را طی پنج سال پیش‌بینی کرده بود این طرح را در دو سال اجرایی کرد.
  • عقیده دارم یارانه به صورت نقدی به مصلح خبرت نیست زیرا هر چه نقدینگی در جامعه بیشتر شود تورم هم افزایش خواهد یافت بنابراین می‌توان در قالب کارت‌های اعتباری پرداخت یارانه را انجام داد.
مصطفی پورمحمدی
عضو ائتلاف اکثریت اصولگرایان
پنجم اردیبهشت
مصلی اهوازپنجم اردببهشت
شهرستان قدسی
  • مشکل اقتصادی معضلی است که ملت ما را رنج می‌دهد؛ امروز بیکاری جوانان همه خانواده‌ها را آزار می‌دهد و تورم و گرانی نیز همه مردم را تحت فشار قرار داده است.
  • پرداخت یارانه به مردم کار خوبی نیست، وقتی به مردم پول می دهند انگار آقای مردم هستند و مردم زیر دست دولت، در واقع دولت باید دستش به سوی مردم دراز باشد و مردم به دولت بگویند پول را کجا خرج و هزینه کند.
  • تنها باید به بخش هایی از جامعه یارانه داد و در قبال آن بخشهای بزرگ جامعه را توانمند ساخت تا خودشان درآمد کافی را داشته باشند، تنها باید از مالیات و محرومان یارانه داد.
  • باید کمک کرد تا درآمد مردم افزایش یابد، چون در صورت گسترش فقر، شخصیت افراد و خانواده ها خرد می شود، وقتی به مردم پول می دهید شخصیت و عزت جامعه را پایین می آورید، باید در این زمینه قانون مند عمل کرد.
حجت الاسلام حسن روحانی سوم اردیبهشت 92دانشگاه آزاد یزد
  • مشکلات اقتصادی کشور حل شدنی است اما نباید انتظار داشت اشتباهاتی که در هشت سال کشتی کشور را به انحراف کشیده در مدت هشت روز اصلاح و بازسازی کرد.
  • با استفاده از سرمایه‌های سرگردان در حوزه تولید، ایجاد اشتغال می شود و تورم را هم کاهش می دهد اما این بحث تنها در این دو مورد خلاصه نمی شود بلکه معضلاتی را که در سایه شیوع بیکاری بروز پیدا می کند، باید کنترل کرد.
  • تنها راه حل نجات اقتصاد کشور توجه به تولید است و برنامه اقتصادی دولت تدبیر به زودی منتشر خواهد شد و تمامی سرفصل های این حوزه در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.
  • صنعت توریسم راهکاری برای ایجاد اشتغال پایدار است و توریسم یک عامل مهم برای رشد اقتصادی است و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالا و متعد در سطح کشور نقش بسیار مهمی در این راستا ایفا می‌کند.
  •  ایجاد اشتغال پایدار از نیازهای اساسی یک ملت و مردم کشور ما محسوب می شود برهمین اساس تمام تلاش خود را در این راستا به کار می گیریم تا بیکاری و معضلاتی که به دنبال آن به وجود می‏ آید را برطرف کنیم.
منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید