امروز: سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 7 ذو القعدة 1445 | 2024-05-14
کد خبر: 106005 |
تاریخ انتشار : 18 آذر 1391 - 15:16 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش پارسی وی یک مقام بانک مرکزی با یک هفته تأخیر گفت: بانک‌ها باید از هشت آذرماه یعنی یک هفته قبل به افرادی که دارای چک برگشتی هستند، دسته چک ندهند و برای آنها حساب جاری باز نکنند. ایرنا به نقل از مدیر اداره مطالعات و مقررات بانکی این بانک خبر داد: دستورالعمل جدید […]

به گزارش پارسی وی یک مقام بانک مرکزی با یک هفته تأخیر گفت: بانک‌ها باید از هشت آذرماه یعنی یک هفته قبل به افرادی که دارای چک برگشتی هستند، دسته چک ندهند و برای آنها حساب جاری باز نکنند.

ایرنا به نقل از مدیر اداره مطالعات و مقررات بانکی این بانک خبر داد: دستورالعمل جدید حساب‌های جاری از هشتم آذرماه در بانک‌ها لازم‌الاجرا شد که براساس آن، تصمیمات جدید درباره چک اعمال می‌شود. مرتضی ستاک تأکید کرد: این دستورالعمل شش ماه پیش در شورای پول و اعتبار تصویب شد و شش‌ماه دوره‌گذار و تطبیق داشت که براساس این مصوبه، اگر صاحب چک برگشتی از چک‌ها رفع سوءاثر نکرده باشد، نمی‌تواند دسته چک جدید بگیرد و مجاز به بازکردن حساب جاری نیست.

او اظهار داشت: همچنین اشخاص حقیقی نمی‌توانند در یک بانک بیش از یک حساب جاری داشته باشند و اگر چکی به بانک برسد و حساب جاری فرد موجودی نداشته باشد از حساب‌های بانکی دیگر وی (به‌ترتیب از قرض الحسنه، کوتاه‌مدت و بلندمدت)، برداشت و به‌حساب جاری (برای پرداخت مبلغ چک) واریز می‌شود. ستاک افزود: به‌زودی سامانه‌ای در بانک مرکزی ایجاد می‌شود که می‌توان از طریق آن از سوابق چک برگشتی و تاریخچه اعتباری صادر‌کننده چک مطلع شد.

به گزارش خبرنگار ما 9خردادماه امسال بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به کلیه بانک‌های دولتی، غیردولتی، شرکت دولتی پست بانک و مؤسسه اعتباری توسعه، اعلام کرد: افتتاح حساب جاری برای اشخاص دارای «سابقه چک برگشتی» و یا «بدهی غیرجاری به بانک‌ها و یا مؤسسات اعتباری غیربانکی» ممنوع بوده و بانک‌ها باید از تحویل دسته‌چک به اشخاص دارای «سابقه چک برگشتی»، «بدهی غیرجاری به بانک‌ها و یا مؤسسات اعتباری غیربانکی» و یا «مشمولین موضوع ماده (7) قانون صدور چک» خودداری کنند.

این بخشنامه بانک‌ها را ملزم می‌سازد تا نسبت به پرداخت مبلغ چک به دارنده چک از سایر حساب‌های سپرده صاحب حساب، اعم از سپرده قرض‌الحسنه پس‌انداز، سپرده قرض‌الحسنه جاری (برای اشخاص حقوقی) و سپرده سرمایه‌گذاری مدت‌د‌ار در همان بانک، درصورت عدم‌موجودی یا عدم‌کفایت موجودی حساب جاری ذی‌ربط اقدام کنند. افزون بر این، تمامی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی مکلف هستند از «اعطای هرگونه تسهیلات»، «افتتاح هرگونه حساب سپرده جدید»، «ارائه دسته‌چک»، «گشایش اعتبار اسنادی»، «صدور ضمانتنامه» و «ارائه خدمات بانکی الکترونیکی»، به دارندگان سابقه چک برگشتی خودداری کنند.

اخذ اجازه از دارندگان حساب جاری، برای قراردادن اطلاعات مربوط به سابقه چک برگشتی وی در اختیار دیگران از طریق سامانه استعلام همگانی، به‌منظور ایجاد شفافیت در زمینه کارکرد حساب جاری اشخاص از دیگر الزاماتی است که شورای پول و اعتبار برای سامان دادن به وضعیت چک برگشتی‌ها پیش‌بینی کرده که درصورت اجرایی شدن آن بانک‌ها از افتتاح و نگهداری بیش از یک حساب جاری ریالی برای هر شخص حقیقی در هر بانک باید جلوگیری کنند.

بخشنامه بانک مرکزی شش‌ماه پس از ابلاغ به بانک‌ها لازم الاجرا بوده و بانک‌ها موظف هستند طی یک‌سال پس از اجرا ، هر شش‌ماه یک‌بار، گزارش عملکرد خود در اجرای این دستورالعمل را به‌طور مشروح به این بانک، ارسال کنند.

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 14
    1. نویسنده :ماه.سیما

      امید را به خانه بیاور کسی در این نزدیکی منتظرش نشسته است… خسته نباشید

    1. نویسنده :ماه.سیما

      سایت خوبی دارید. مخصوصا نوشته برخورد بانک ها با افرادی که دارای چک برگشتی هستند جالب بود.

    1. نویسنده :latif

      سایت کامل و خوبی دارین.

    1. نویسنده :ایرنا

      سایت جالبیه خصوصن بخش سرگرمی و عکسهای خبری 🙂

    1. نویسنده :ارزو.ناصری

      نوشته های اخبار اقتصادی جلب توجه بود.

    1. نویسنده :دانش

      زحمت زیادی کشیدین. سایت خوبی دارین. موفق باشین.

    1. نویسنده :محمد.شیرزادی

      آق این برخورد بانک ها با افرادی که دارای چک برگشتی هستند چیيييييييييييييه

    1. نویسنده :فکر

      کارتون عالیه…توی این … پیدا کردن مطالب خوب سخته موفق باشین 🙂

    1. نویسنده :فرشاد.قاسمیان

      زحمت زیادی کشیدین. سایت خوبی دارین. موفق باشین.

    1. نویسنده :مرغ.سبز

      عالی بود 🙂

    1. نویسنده :mahini

      مطالب اخبار اقتصادی بد نیست… :-p

    1. نویسنده :پسر.جوان

      عالی بود 🙂

    1. نویسنده :فرشاد.قاسمیان

      از مطالب جالبتون ممنون و موفق باشید 🙂

    1. نویسنده :باران

      سایته خوبیه. از نوع نمایش گالریها لذت بردم. جالبه که عکسای سایت به این راحتی لود میشن.