امروز: چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأربعاء 1 ذو القعدة 1445 | 2024-05-08
کد خبر: 94654 |
تاریخ انتشار : 29 تیر 1395 - 12:26 | ارسال توسط :
0
2
ارسال به دوستان
پ

  به گزارش پایگاه خبری صلح خبر، ترکیه همچنان در گیر پیامدها ی  رخداد کودتا است. 12:01-  خبرگزاری فرانسه، اعلام کرد :‌ یک نیروی پلیس در حمله به یک اداره امنیت در ترکیه کشته شد و چهار نیروی دیگر پلیس نیز زخمی شدند. 11:39- به گزارش خبرگزاری رویترز از استانبول ، رئیس جمهور ترکیه وعده […]

  به گزارش پایگاه خبری صلح خبر، ترکیه همچنان در گیر پیامدها ی  رخداد کودتا است.
12:01-  خبرگزاری فرانسه، اعلام کرد :‌ یک نیروی پلیس در حمله به یک اداره امنیت در ترکیه کشته شد و چهار نیروی دیگر پلیس نیز زخمی شدند.
11:39- به گزارش خبرگزاری رویترز از استانبول ، رئیس جمهور ترکیه وعده داد طرح های ساخت و ساز مربوط به پارک استانبول را که در سال 2013 اجرای آن اعتراضات ضد دولتی گسترده را در این کشور به دنبال داشت، بار دیگر احیا کند.
 در ژوئن سال 2013 شمار زیادی از مردم استانبول در اعتراض به طرحهای ساختمانی در پارک گزی در میدان تقسیم در مرکز این شهر به خیابانها ریختند. این اقدام بلافاصله به اعتراضاتی گسترده تر میلیونی بر ضد اقدامات مستبدانه اردوغان تبدیل و با سرکوب خونین معترضان همراه شد .
11:36- به گزارش خبرگزاری فرانسه و به نقل از خبرگزاری آناتولی  ،رسانه های ترکیه اعلام کردند دادگاهی در آنکارا به ادامه بازداشت 26 ژنرال بلندپایه ارتش به اتهام دخالت در کودتای نافرجام اخیر در این کشور رای داد.
دادگاه آنکارا اعلام کرد این 26 نفر از جمله ژنرال اکین اوزتورک فرمانده سابق نیروی هوایی ترکیه که برخی رسانه های این کشور وی را مغز متفکر این کودتا معرفی کرده اند همچنان در بازداشت خواهند بود.
اوزتورک این اتهام را رد و اعلام کرد در برنامه ریزی و اجرای این کودتا نقشی نداشته است.
11:20  تلویزیون المنارنیز اعلام کرد: کودتای نافرجام بر وضع عمومی ترکیه به شدت سایه افکنده است و برخی درباره آوردن مردم به خیابان و لشکرکشی خیابانی و احتمال بهره برداری تحریک کنندگان به ویژه با توجه به انتشار خبرهایی از حمله به شهروندان با انگیزه‌های مذهبی و سیاسی هشدار داده‌اند.
 با اعلام این مطلب افزود بازداشتهای گسترده و آوردن مردم به خیابانها و جدال بر سر علل شکست کودتا از مسائل مطرح در ترکیه است.
هزاران نفر از نیروهای ارتش و قضات بازداشت شده اند و پرونده های بازجویی گشوده شده است و بیش از نه هزار نفر از کارکنان وزارت کشور از جمله سی استاندار و چهل و هفت فرماندار و ششصد نفر از نیروهای ژانداری از کارهایشان برکنار شده اند.
بازداشتهای گسترده باعث نگرانیهای زیادی شده است چرا که مسئولان ترکیه ای می گویند به بازداشتها در چارچوب عملیات موسوم به پاکسازی نهادهای کشور ، ادامه و آن را گسترش خواهند داد .
11:12- در تحولی دیگر ،روزنامه ملیت چاپ ترکیه،نوشت : سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد: کودتا در ترکیه برای ما نیز مانند مردم ترکیه و دیگران غافلگیر کننده بود. وی گفت: ما به روابط نزدیک با ارتش ترکیه ادامه خواهیم داد.
کوک همچنین بر اهمیت استفاده از پایگاه اینجیرلیک برای آمریکا و نیروهای ائتلاف و ادامه عملیات ضد داعش تاکید کرد.
وی در پاسخ به این سوال که چرا اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا پس از کودتای نافرجام در ترکیه با وزیر دفاع ترکیه گفتگو نکرده است، گفت: وزیر دفاع آمریکا مستقیما با همتای ترکیه ای خود گفتگو نکرد. آنان پیشتر در اجلاس ورشو گفتگو کرده بودند و روز چهارشنبه نیز به اجلاسی دعوت شده اند.
سخنگوی پنتاگون گفت: وزیر دفاع آمریکا بی صبرانه در انتظار دیدار با فکری ایشیک است.
کوک این ادعا را که نیروهای ائتلاف به سوخت رسانی به هواپیماهای کودتاگران کمک کرده اند ، رد کرد.

منبع : خبرگزاری صدا و سیما

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید