امروز: شنبه, ۲۰ بهمن ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: السبت 10 شعبان 1446 | 2025-02-08
کد خبر: 383872 |
تاریخ انتشار : 07 شهریور 1399 - 4:29 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله اجتماعی صلح خبر درکنار خیرانی که با سرمایه خود ده ها مدرسه در نقاط مختلف کشور ساخته اند خیرانی هم هستند که سرمایه بالایی ندارند. به تازگی با اجرای طرح «آجر به آجر » هر فردی که نیت خیر مدرسه سازی را در سر دارد با حداقل سرمایه و حتی هزینه خرید […]

به گزارش مجله اجتماعی صلح خبر

درکنار خیرانی که با سرمایه خود ده ها مدرسه در نقاط مختلف کشور ساخته اند خیرانی هم هستند که سرمایه بالایی ندارند. به تازگی با اجرای طرح «آجر به آجر » هر فردی که نیت خیر مدرسه سازی را در سر دارد با حداقل سرمایه و حتی هزینه خرید یک آجر می تواند آن را تحقق ببخشد.

به گزارش صلح خبر، جریان خیرین مدرسه ساز به عنوان یک جریان بالنده فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی در دهه های اخیر بیش از ۳۰ درصد از اعتبارات ساخت و ساز مدارس کشور را تأمین کرده است.

این جریان نیکوکاری، بیشتر بر کمک ها و مشارکت های مردم توانمند و دارای توانایی مالی استوار است. سوال مورد توجه در این بسته تحولی آن است که چگونه می‌توان ضمن استمرار و حمایت از جریان اثربخش و سازنده خیرین مدرسه ساز، زمینه گسترش و مردمی‌تر کردن آن را فراهم آورد و با جذب کمک های خیرین و مردم و جمع آوری قطره قطره اعانات مردم سیل جدیدی راه انداخت و بر بالندگی بیشتر آن افزود؟.

روند تعهدات خیرین مدرسه‌ساز طی دو دهه اخیر در شکل زیر نمایش داده شده است. روند رو به رشد سال‌های اخیر نتیجه سرمایه‌گذاری ۲۰ ساله وزارت آموزش و پرورش در حوزه خیرین است و استمرار و ارتقای این روند از استراتژی‌های حوزه مشارکت‌های مردمی است اما به منظور استفاده از فرصت‌های موجود نیاز به اضافه شدن استراتژی جدید و تحولی در حوزه مشارکت‌های مردمی احساس می‌شود.

شکل ۱: روند تعهدات خیرین مدرسه‌ساز طی دو دهه اخیر

اما استراتژی جدید طرح آجر به آجر مبتنی بر مفهوم تأمین مالی جمعی است و بر توجه به کمک های خرد مردمی تمرکز دارد. تأمین مالی جمعی یک روش ابتکاری است که در آن، مردم طی یک حرکت دسته جمعی به منظور تأمین بودجه مورد نیاز برای راه‌اندازی یک پروژه جدید، حمایت از کسب و کارهای نوپا و همچنین مشارکت در فعالیت‌های خیریه، اقدام به جمع‌آوری سرمایه حاصل از تجمیع منابع مالی خُرد یا متوسط می‌کنند.

 در بسته اجرایی تحولی آجر به آجر، استراتژی گسترش مشارکت‌های خرد مردمی در نوسازی مدارس مورد نظر است. لازمه این امر در گام اول فرهنگ‌سازی و دغدغه مند کردن نسل‌های مختلف در حوزه مدرسه‌سازی است.

رویکرد فرهنگی- تربیتی یکی از نکات مورد توجه در سند تحول آموزش و پرورش بوده و فراهم‌سازی زمینه تربیت‌پذیری کودکان متناسب با اقتضائات فرهنگی ایرانی- اسلامی در تمامی فعالیت‌های آموزش و پرورش باید مورد توجه قرار گیرد.

بسته اجرایی تحولی آجر به آجر مبتنی بر هدف عمده فرهنگ‌سازی امر مدرسه‌سازی و توسعه مشارکت‌های مردمی طراحی شده است.

آنطور که در طرح آجر به آجر آمده است؛ در پایان سال ۱۳۹۹ انتظار می‌رود با استفاده از تمام روش‌های جلب مشارکت، میزان ۴۰ درصد رشد(تعهد ۲۱۹۶ میلیارد تومان) در منابع جذب شده از محل مشارکت های مردمی نسبت به سال قبل صورت پذیرد.

همچنین انتظار می‌رود در پایان سال ۱۴۰۰، منابع جذب شده از محل مشارکت های مردمی نسبت به سال ۱۳۹۹ رشد ۶۰ درصدی (رسیدن به تعهد ۳۴۳۵ میلیارد تومان) را داشته باشد.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید