امروز: چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الأربعاء 1 ذو القعدة 1445 | 2024-05-08
کد خبر: 53473 |
تاریخ انتشار : 02 اسفند 1394 - 11:54 | ارسال توسط :
2
1
ارسال به دوستان
پ

با انتخابات هم کرسی آزاداندیشی گرم نشد به گزارش صلح خبر پایگاه پایگاه صلح خبر ایران: علی‌اصغر محمدی: اگرچه برگزاری دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری رونق نسبی کرسی‌های آزاد‌اندیشی را به‌دنبال داشته است اما در یک داوری کلی می‌توان گفت روند برگزاری کرسی‌های آزاد‌اندیشی رضایتبخش نیست و دانشگاهیان […]

با انتخابات هم کرسی آزاداندیشی گرم نشد

به گزارش صلح خبر پایگاه پایگاه صلح خبر ایران:
علی‌اصغر محمدی:
اگرچه برگزاری دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری رونق نسبی کرسی‌های آزاد‌اندیشی را به‌دنبال داشته است اما در یک داوری کلی می‌توان گفت روند برگزاری کرسی‌های آزاد‌اندیشی رضایتبخش نیست و دانشگاهیان رغبتی برای برگزاری این کرسی‌ها ندارند؛این موضوع را حتی وزیر علوم به‌عنوان یکی از مسئولان و مجریان اصلی این حوزه تأیید می‌کند.

محمد فرهادي در پاسخ به پرسش همشهري مبني بر اينكه آيا روند برگزاري كرسي‌هاي آزاد‌انديشي در دانشگاه بهتر شده گفت:«متأسفانه تعداد كرسي‌هاي آزاد‌انديشي كم است و بايد كرسي‌هاي آزاد‌انديشي بيشتري در دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي كشور برگزار شود و الان وضعيت برگزاري كرسي‌هاي آزاد‌انديشي در دانشگاه‌ها مناسب نيست.» او تأكيد كرد كه كرسي‌هاي نظريه‌پردازي و آزاد‌انديشي بايد به‌طور جدي در دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گيرند.

تأييد ضعف كمي در برگزاري كرسي‌هاي آزاد‌انديشي از سوي وزير علوم در حالي است كه بسياري از كارشناسان منتقد وضعيت كيفي اين كرسي‌ها و نوع مطالب مطرح شده در آنها هستند. فرهادي البته پيش از اين نيز و در گفت‌وگو با همشهري با تأييد اينكه روند برگزاري كرسي‌هاي آزاد‌انديشي در دانشگاه‌ها مطلوب نيست، از اصلاح دستورالعمل‌هاي برگزاري اين كرسي‌ها خبر داده و گفته بود: «البته برگزاري كرسي‌ها نياز به يك اصلاحات و دستورالعمل‌هايي دارد كه در دستور كار شوراي اسلامي شدن دانشگاه‌هاست.»

 

  • كرسي‌هاي آزاد‌انديشي و انتخابات

يكي از تأكيدات مقام معظم رهبري حضور فعال دانشگاهيان در امر برگزاري كرسي‌هاي آزاد‌انديشي است. كارشناسان نيز مي‌گويند بايد تشكل‌هاي دانشجويي حضور پررنگ‌تري در كرسي‌هاي آزاد‌انديشي داشته باشند و باني برگزاري اين كرسي‌ها شوند.

با اينكه انتظار مي‌رفت قرارگرفتن در آستانه انتخابات مجلس خبرگان رهبري و مجلس شوراي اسلامي، برگزاري كرسي‌هاي آزاد‌انديشي و نشست‌هاي تخصصي با محوريت انتخابات دراين هفته به اوج برسد اما به‌نظر مي‌رسد چنين اتفاقي نيفتاده است.

مشاهدات و بررسي‌هاي خبرنگار همشهري نشان مي‌دهد نشست‌هايي كه محتواي كاملا سياسي دارند و نمي‌توان نسبتي ميان آنها و اهداف كرسي‌هاي آزاد‌انديشي برقرار كرد را درنظر نگرفت، در روزهاي اخير نيز اتفاق قابل توجهي در اين زمينه نيفتاده است.دانشگاه‌هاي پايتخت بيشتر ميزبان نشست‌ها و برنامه‌هاي صرفا سياسي و تبليغاتي هستند.البته نشانه‌هاي كوچكي از افزايش تحرك در اين زمينه وجود دارد.احمدوند، مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه مذاهب به خبرگزاري دانشجو گفته در روزهاي آتي كرسي‌هاي آزادانديشي جدي‌تر پيگيري خواهند شد. در شهرستان‌ها اما به‌نظر مي‌رسد اوضاع از پايتخت بهتر است.

در يزد و دانشگاه آيت‌الله حائري ميبد قرار است ششمين كرسي آزاد‌انديشي با موضوع «انتخابات، حق يا تكليف؟!» برگزار شود. به گفته حامد قرباني، مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه جامع علمي كاربردي گيلان، اين دانشگاه نيز برنامه‌هاي فرهنگي در راستاي مطالبه‌گري دانشجويان از داوطلبان نمايندگي مجلس شوراي اسلامي برگزار مي‌كند. مهدي نبئي، مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه علوم پزشكي گيلان نيز از برگزاري كرسي‌هاي آزاد‌انديشي در 5دانشكده علوم پزشكي استان گيلان خبر داده و در شهر كرد هم قرار است برنامه‌هاي مشابهي برگزار شود. اما همه اينها باعث تغيير محسوس اوضاع نخواهد شد.متأسفانه سايت وزارت علوم درباره وضعيت آمار كرسي‌هاي آزاد‌انديشي به روز نيست و نمي‌توان داوري دقيقي در اين‌باره داشت اما حتما وزير علوم درست مي‌گويد.متأسفانه روند برگزاري كرسي‌هاي آزاد‌انديشي خوب نيست.

  • سايت وزارت علوم خواب است

درحالي‌كه وزارت علوم جدي‌ترين مسئوليت در زمينه برگزاري كرسي‌هاي آزاد‌انديشي را دارد، سايت طراحي شده از سوي اين وزارتخانه براي اين موضوع به روز نيست و درصورت مراجعه علاقه‌مندان كمترين كمك ممكن را به آنها خواهد كرد. عمده مطالب اين سايت به نشاني korsiha.ir مربوط به مطالب آرشيوي و قديمي هستند.آخرين خبر منتشرشده در اين سايت مربوط به تير‌ماه امسال است.

 

منبع:همشهری آنلاین

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 2
    1. نویسنده :علی.ر.

      خسته نباشید

    1. نویسنده :تنها

      مطلب به جا و خوبی بود