صلح خبر- ناصر ملائی: حجتالاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور، ۱۹ خرداد ۹۹ در پیوست حکم سعید اوحدی معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، اولویتهای سی و چهار این بنیاد را در دو بخش عمومی و تخصصی ابلاغ کرد و از اوحدی خواست برنامههای تحت مدیریت خود را با توجه دقیق به جهتگیریها و اولویتهای پیوست حکم تنظیم و اجرایی کند. از تعداد ۳۴ اولویت، ۱۹ اولویت تخصصی است که نشاندهنده رسالت بزرگ بنیاد شهید و امور ایثارگران در این راستا است .
توسعه فرهنگ ایثار و مقاومت از طریق باز تعریف مفهوم ایثار متناسب با شرایط زندگی اجتماعی امروز و افزایش منزلت اجتماعی ایثارگران، از جمله ۱۹ اولویت ابلاغی رئیس جمهور در بخش تخصصی برای رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران است که در این باره نکاتی یادآوری میشود.
شاید یکی از نتایج بازتعریف ایثار ، محصولی به نام «ایثار اجتماعی» باشد که این روزها از آن زیاد سخن به میان میآید. در واقع «ایثار اجتماعی» میتواند پیشدرآمد تحقق بسیاری از اهداف یک جامعه انسانی باشد. هر چند ممکن است برداشت برخی از ایثار قربانی شدن برای دیگری باشد. این برداشت در زمان جنگ بیشتر به ذهن متبادر میشود اما همیشه اینگونه نیست و اینجاست که واژه ایثار به بازکاوی و بازشناسی نیاز پیدا میکند. زیرا به روز کردن مفاهیم ایثار میتواند به بسیاری از شبهات در این باره پاسخ گفته و تعداد بیشتری از یک جمع را با خود همراه سازد و نمود اجتماعی آن بیشتر از پیش به چشم میآید. بنابراین میتوان گفت که ایثار فرهنگی باارزش است که به احترام متقابل بین افراد یک جامعه منتهی و باعث برقراری همدلی،عدالت و انسجام میشود و همین انسجام و همدلی زندگی را شیرین میکند چون دیگر کسی خود را تنها نمیبیند و احساس امنیت فکری ناشی از وجود دیگرخواهی،او را در پیمودن سختیها یاری میکند.
ایثار در وهله اول به ویژه در کشورمان که فرهنگ غنی و عزیزی را با خود به یادگار دارد شاید در نظر برخی افراد تنها به مقوله دفاع مقدس مربوط شود زیرا هر زمان حرفی و سخنی از مقاومت هشت ساله مردم در مقابل دنیایی از دشمن به میان میآید ممکن نیست سخنی از ایثار در لابهلای این سخنان وجود نداشته باشد که البته داری اهمیت و ارزشگذاری انسانی است اما با گذشت زمان، ناگزیر از بازشناسی فرهنگ ایثار هستیم. چون نیازهای زمانی همزمان با پیشرفتهای گوناگون بشری، این ناگزیری را پررنگتر میکند.
سادهتر بگوییم؛ وقتی در مورد ایثار با نسلی که بعد از پایان جنگ به دنیا آمدهاند یا جنگ را از نزدیک لمس نکردهاند سخن میگوییم یا سخنی میشنوند ممکن است سوالات زیادی در اذهان آنها نقش ببندد به همین خاطر بازشناسی و بازآفرینی ایثار برای بهرهمندی از آن در شئون مختلف جامعه و همچنین زندگی اجتماعی نتایج بسیار مثبتی به همراه خواهد داشت.
بازشناسی و بازکاوی مولفههای فرهنگ ایثار و شهادت از این جهت اهمیت دارد که دریابیم به نیاز امروز نسل جوان و ذائقههای مختلف این نسل که با پیشرفتهای حجیم و عظیمی مواجه هستند چگونه پاسخ بدهیم.بدیهی است که اگر نتوانیم با جوان امروزی با زبان روز صحبت کنیم نتایج چندان خوشایندی را هم شاهد نخواهیم بود به ویژه اگر میخواهیم فرهنگ ایثار را با آنچه در ذهن آنها نقش بسته است به روزرسانی کنیم.
بنابر آنچه بیان شد باید برای ساری و جاری ساختن و همچنین دستیابی به هدف نهایی یعنی نهادینه کردن فرهنگ ایثار از نوع اجتماعی آن در جامعه،هرچه زودتر راهکارهای لازم را تدوین و اجرا کنیم.
نسل امروز ما نیازمند فرهنگ ایثار و فداکاری است و ایثار اجتماعی ابزاری کاربردی برای تحقق این فرهنگ است و تحقق این مهم به تشریح مولفههای ایثار اجتماعی نیاز دارد و اگر نظریات در حوزه ایثار اجتماعی عملیاتی شوند بسیاری از مشکلات در حوزههای مختلف مرتفع خواهد شد.
فراز و نشیبهای ایران در دهههای اخیر نشان داده که میتوان با تکیه بر روحیه مشارکت، همدلی، فداکاری، ایثار و همبستگی اجتماعی و همچنین اتکا به ذخایر ارزشی، فرهنگی و تاریخی خود بر بحرانها غلبه کرد. در این راستا، یکی از موارد مهم،شناخت ظرفیتها و توانمندیهای ارزشآفرین جامعه و بهرهگیری مناسب از آنها جهت حل مسأله است.
انتهای پیام