امروز: سه شنبه, ۱ خرداد ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 14 ذو القعدة 1445 | 2024-05-21
کد خبر: 45902 |
تاریخ انتشار : 27 دی 1394 - 4:34 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

اقتصاد > تجاری – مالی – روز گذشته برنامه جامع اقدام مشترک میان ایران و قدرت‌های جهانی رسما به اجرا درآمد تا عمر تحریم‌های اقتصادی علیه ایران به پایان رسیده باشد.  از صبح 26 دي ماه با سفر وزير خارجه و رئيس سازمان انرژي اتمي به وين، اين پيام به بازارها مخابره شد كه روز لغو تحريم‌ها […]

اقتصاد > تجاری – مالی – روز گذشته برنامه جامع اقدام مشترک میان ایران و قدرت‌های جهانی رسما به اجرا درآمد تا عمر تحریم‌های اقتصادی علیه ایران به پایان رسیده باشد.

 از صبح 26 دي ماه با سفر وزير خارجه و رئيس سازمان انرژي اتمي به وين، اين پيام به بازارها مخابره شد كه روز لغو تحريم‌ها فرارسيده است به همين دليل جهت‌گيري بازارهاي مالي بر مبناي اين فرضيه تنظيم شد تا قيمت دلار و سكه كاهش يابد و بورس اوج بگيرد. بازارهاي جهاني نيز شب گذشته قبل از آنكه به تعطيلات پايان هفته بروند واكنش خود را به اجراي برجام نشان دادند تا قيمت نفت در مسير نزولي گام بردارد.

  • كاهش قيمت ارز

26 دي ماه بازار ارز با كاهش قيمت مواجه شد تا هر دلار آمريكا پس از 52روز به زير 3هزار و 600تومان بازگردد. قيمت دلار در چهارراه استانبول روز گذشته به 3هزار و 594تومان رسيد و اين ارز در سامانه سنا نيز به 3هزار و 595تومان كاهش يافت. ساير ارزها نيز روز گذشته ارزان شدند. هر يورو نيز در بازار تهران پس از 24روز به زير 4هزار تومان بازگشت و به 3هزار و 957تومان رسيد. قيمت درهم امارات نيز با بازگشت به زير يك هزار تومان معادل 996هزار تومان به فروش رسيد.

فعالان اقتصادي انتظار دارند كه لغو تحريم‌هاي ايران به آزادسازي ارزهاي بلوكه شده بينجامد. همچنين با برقراري ارتباطات بانكي، مسير منطقي نقل و انتقال ارز برقرار خواهد شد كه اين موضوع به بانك مركزي براي تنظيم بازار ارز كمك خواهد كرد. به همين دليل بازار ارز واكنش مثبتي به اين رويداد نشان داده است.

بانك مركزي روز گذشته قيمت رسمي دلار را 3هزار و 17تومان اعلام كرد و خبرها حاكي از آن است كه بهاي دلار در بودجه 2هزار و 997تومان تعيين شده است. بانك مركزي اعلام كرده است كه تا نيمه سال 95نسبت به تك نرخي كردن ارز اقدام خواهد كرد.

  • سكه ارزان شد

پس از كاهش قيمت دلار در بازار تهران، قيمت طلا و سكه نيز كاهش يافت تا با وجود افزايش بهاي جهاني طلا، رويدادهاي داخلي قيمت مسكوكات را پايين كشيده باشد. قيمت هر اونس طلا در بازارهاي جهاني در آخرين روز هفته 10دلار افزايش يافت و به يك هزار و 88دلار رسيد. در بازار تهران اما رويه معكوسي در پيش گرفته شد. 2 عامل بنيادين در قيمت طلا و سكه تأثيرگذار است كه يكي بهاي جهاني طلا و ديگري قيمت دلار در بازار داخل است. كاهش قيمت دلار در داخل و فضاي رواني ايجاد شده ناشي از اجراي برجام موجب شد تا قيمت سكه بهار آزادي كه هفته گذشته به 961هزار تومان رسيده بود تا 921هزار تومان پايين بيايد. هر گرم طلاي 18عيار نيز روز گذشته با قيمت 93هزار و 900تومان معامله شد كه حدود يك هزار تومان ارزان‌تر از روز پاياني هفته گذشته بود.

  • مسكن در ركود

بازار مسكن كه سومين سال ركود خود را پشت سر مي‌گذارد، اعتنايي به تحولات سياسي ناشي از برجام نشان نداده است. برخي پيش‌بيني مي‌كردند كه پس از امضاي برجام، تحرك در اين بازار بيشتر شود و با اميد به بهبود وضعيت اقتصاد كلان، بخش مسكن نيز تغييراتي را احساس كند. تاكنون با گذشت 6‌ماه از امضاي برجام و يك روز پس از اجراي برجام هيچ نشانه‌اي از بازگشت رونق به بازار مسكن مشاهده نشده است.

حامد مظاهريان، معاون وزير راه و شهرسازي نيز پيش از اين اعلام كرده بودكه احتمالا از نيمه سال آينده بازار مسكن تحولاتي را تجربه خواهد كرد. در اين شرايط فعالان بازار از ركود دنباله دار در بخش مسكن و ساختمان سخن مي‌گويند. سليمي يكي از مشاوران املاك منطقه پونك تهران به همشهري مي‌گويد كه در مراجعه به بنگاه تغييري ايجاد نشده و حجم معاملات هم به‌مانند گذشته اندك است مگر آنكه درآينده اتفاقي ديگر رخ بدهد.

  • سقوط قيمت نفت

قيمت نفت روز گذشته روند نزولي خود را دنبال كرد و با كاهش يك دلار و 94سنتي به 28دلار و 94سنت رسيد تا 6.28درصد از ارزش خود را تنها طي يك روز از دست داده باشد. اوپك نيز اعلام كرده است كه هر بشكه سبد نفتي اين سازمان، پنجشنبه 24دي ماه، معادل 25دلار در هر بشكه فروخته شد. تحليلگران بين‌المللي بر اين باورند كه با لغو تحريم‌ها، ايران ميليون‌ها بشكه نفت كه روي تانكرها ذخيره كرده است را براي افزايش صادرات به هند و اروپا خواهد فرستاد.

بازار نفت كه با افزايش عرضه مواجه است و به همين دليل مسير نزولي را طي مي‌كند، طي روزهاي گذشته با شتاب بيشتري در اين مسير گام برداشته است كه برخي كارشناسان آن را به لغو تحريم‌ها و افزايش عرضه نفت به واسطه افزايش صادرات ايران نسبت مي‌دهند. بر اين اساس قيمت نفت به پايين‌ترين رقم در 12سال گذشته رسيده است و به گفته تحليلگران با لحاظ نرخ دلار در سال 1998هم‌اكنون قيمت هر بشكه نفت بيشتر از 17دلار نيست.

This entry passed through the Full-Text RSS service – if this is your content and you’re reading it on someone else’s site, please read the FAQ at fivefilters.org/content-only/faq.php#publishers.

RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • تعداد نظرات منتشر شده: 4
    1. نویسنده :راحله

      موفق باشید 🙂

    1. نویسنده :راحله

      موفق باشید 🙂

    1. نویسنده :سایه

      به نظرم باید بیشتر از خبرنگارای آزاد استفاده کنید

    1. نویسنده :سایه

      به نظرم باید بیشتر از خبرنگارای آزاد استفاده کنید

    بدون نظر :