امروز: جمعه, ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 25 شوال 1445 | 2024-05-03
کد خبر: 525816 |
تاریخ انتشار : 17 آبان 1402 - 12:16 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

صلح خبر – گروه بین الملل: این روزها با گذشت یک ماه از آغاز عملیات طوفان الاقصی از سوی مقاومت فلسطین، که صهیونیست‌ها را دچار شکست مفتضحانه امنیتی، اطلاعاتی و نظامی بی سابقه ای کرد، شرایط منطقه با گذشته متفاوت شده است. در این روزها بار دیگر شاهد هستیم قتل عام مردم بی گناه فلسطین […]

صلح خبر – گروه بین الملل: این روزها با گذشت یک ماه از آغاز عملیات طوفان الاقصی از سوی مقاومت فلسطین، که صهیونیست‌ها را دچار شکست مفتضحانه امنیتی، اطلاعاتی و نظامی بی سابقه ای کرد، شرایط منطقه با گذشته متفاوت شده است.
در این روزها بار دیگر شاهد هستیم قتل عام مردم بی گناه فلسطین به ویژه اهالی غزه از سوی جنایتکاران جنگی صهیونیست شدت گرفته است. کشتار دسته جمعی مردمی بی گناه متشکل از آوارگان فلسطینی که هر اندازه هم ادامه داشته باشد، شکست امنیتی، اطلاعاتی و نظامی صهیونیست ها در عملیات طوفان الاقصی را جبران نخواهد کرد.
اولین برخورد؛ فرودگاه نُقلی!
طی هفته جاری در ماموریتی برای پوشش آخرین تحولات جنگ به لبنان اعزام شدم. مسافرانی که برای نخستین بار به بیروت می آیند، در نخستین برخورد خود با فرودگاهی جمع و جور و نُقلی روبرو می شوند که شاید به اندازه یک ترمینال فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) هم نباشد! نکته دیگر اینکه بر خلاف بسیاری از فرودگاه‌ها در نقاط مختلف جهان، فرودگاه بین المللی رفیق حریری در بیروت کاملاً بخشی از بافت شهر محسوب شده و پس از خروج از آن خودتان را درون ترافیک نه چندان سنگین شهر بیروت مشاهده خواهید کرد.

لبنان در مجموع از هشت استان مختلف تشکیل شده که بیروت پایتخت و مهمترین این استان ها است. نکته مهم اینکه در شهر بیروت که از دیر باز میهمان آوارگان فلسطینی بوده، ۵ اردوگاه آوارگان فلسطینی قرار دارد که اردوگاه برج البراجنه بزرگترین آنهاست.
خاموشی های فراگیر
برای ما که در ایران از حتی قطعی نیم ساعته برق شهری شاید به ستوه می آییم، شرایط این روزهای بیروت شاید قابل تحمل نباشد. به دلیل بحران اقتصادی حاکم بر لبنان و البته تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا طی سال های اخیر خاموشی ها در پایتخت لبنان، بسیار دیده می شود امری که شاید برای شما در نخستین برخورد تعجب آور باشد.
در گفتگوهایی که با ساکنان بیروت داشتیم، متوجه شدیم که میانگین ساعات روشنایی در این شهر به دو ساعت در روز می رسد و مابقی آن را هر خانوار، مغازه دار و یا صاحب شرکت و … باید از طریق استفاده از ژنراتورها که آن هم هزینه سوخت بالایی دارد، تامین کند. پس از تاریک شدن هوا در بیروت کم کم بیشتر متوجه این وضعیت خواهید شد، خاموشی هایی گسترده با چراغ هایی بعضاً روشن در برخی منازل و اماکن تجاری که ناشی از فعالیت همان ژنراتورها است. البته برای شما که شاید در سفرتان به بیروت از هتل به اماکن اصلی شهر رفته و از آنها بازدید می کنید شاید این موضوع کمتر به چشم بیاید، چون هتل ها و اماکن اصلی شهر با استفاده از ژنراتورهای قوی برق مورد نیاز خود را تامین می کنند.

۱۸ طایفه حامی فلسطین در لبنان
جدای از هم زیستی مسالمت آمیز شیعیان، اهل سنت و مسیحیان در لبنان که زبانزد خاص و عام است، در لبنان در مجموع ۱۸ قومیت یا طایفه مختلف کنار هم زیست می کنند. طایفه شیعیان، طایفه اهل سنت، طایفه مسیحیان مارونی، طایفه دروزی ها، طایفه مسیحیان ارتدوکس و …که در مجموع به ۱۸ طایفه مختلف می رسند.
برای بررسی موضوع اصلی این گزارش که مساله فلسطین و جنگ غزه است، در پرس و جو از مردم بیروت متوجه این واقعیت خواهید شد که هر ۱۸ طایفه مختلف حاضر در لبنان حامی مساله فلسطین هستند و این روزها به طور جدی علیه تجاوزات و جنایات جنگی صهیونیست ها در غزه موضع گیری کرده اند.
به عنوان نمونه البته می توان به تعارضات اقلیتی درون برخی طوایف از جمله طایفه مسیحیان مارونی با مساله فلسطین اشاره کرد که از سوی همه اعضای این طایفه نیز مورد حمایت نیست و شخصیت هایی همچون سمیر جعجع رئیس حزب قوات لبنانی در بین آنها دیده می شود که به دلیل محبوبیت بالای مساله فلسطین در لبنان، حتی جرات علنی کردن این تعارضات را در بسیاری از موارد ندارد.
محبوبیت بالای حماس
می توان گفت که در فضای مقاومت فلسطین در لبنان، اگر بخواهیم از میزان محبوبیت و گستردگی گرایشات مردمی به گروه های فلسطینی رده بندی خاصی را ارائه کنیم، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس را در صدر اهتمامات آنها مشاهده می کنیم. پس از آن نیز جنبش جهاد اسلامی بیشترین حمایت ها را در سطح لبنان دارد و جنبش فتح و جبهه مردمی برای آزادی فلسطین نیز در رده های بعدی قرار می گیرند.
در مجموع هم در دهه های اخیر قریب به ۵۰ حزب و جریان فلسطینی در لبنان حضور داشته اند که در بین همه آنها رویکرد حمایت از گزینه مقاومت در برابر اشغالگران صهیونیست به طور جدی دنبال شده و هیچ تعارضی در بین آنها در این مساله دیده نمی شود.
نکته قابل توجه اینکه اعضای جنبش فتح و یا سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) در لبنان، برخلاف رویکردهای برخی سران این جنبش و سازمان در درون فلسطین که حامی گزینه سازش هستند، کاملاً حامی مقاومت بوده و اندک رویکردی به سوی سازش و صلح با صهیونیست ها در آنها دیده نمی شود.
بیروت؛ مهد مقاومت
ورودم به بیروت یادآور خاطراتی بود که در دوران کودکی هنگام حضور در این کشور داشتم. البته طی قریب به دو دهه گذشته خیلی چیزها در بیروت تغییر کرده است؛ اما آن چیزی که دست نخورده باقی مانده و حتی به نظر می آید قوی‌تر هم شده است، روحیه مقاومتی مردم لبنان و اهالی بیروت است.

در گفتگوهایی که با لبنانی ها در سطح شهر داشتم متوجه این واقعیت شدم که مردم لبنان در مسیر رهنمودهای قائد خود سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان با ثبات قدم بیشتر گام بر می دارند، تا جایی که می توانیم این روزها بیروت را مهد مقاومت بخوانیم.
نمادهای مقاومتی در جای جای شهر
با قدم زدن در شهر بیروت ناخود آگاه در بعضی لحظات تصور می کنید در حال قدم زدن در شهرهای ایران اسلامی هستید. خیابان هایی با نام هایی مشابه و البته حال و هوایی مقاومتی که به طور قابل ملاحظه ای دوری و غربت را از یاد شما خواهد برد.

خیابان شهید چمران، خیابان امام خمینی (طریق المطار سابق)، خیابان شهید قاسم سلیمانی و.. همه از معابر مهم در شهر بیروت هستند که به اسامی بزرگان انقلاب اسلامی و مقاومت نام نهاد شده اند. پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی نیز یکی از معابر مهم در منطقه برج البراجنه بیروت، دیوار نگاره ای را به یادبود شهید قدس اختصاص داده و از آن زمان تاکنون این دیوار نگاره با تصاویر مختلفی از شهید قاسم سلیمانی مزین شده است. نکته جالب اینکه یکی از ایرانیان مقیم بیروت به ما می گفت که این دیوارنگاره که در یکی از مناطق پرتردد بیروت قرار دارد و هر کسی که وارد این شهر می شود قطعاً یک بار از روبروی آن عبور خواهد کرد، ما را به یاد دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) خودمان در شهر بیروت می اندازد.
جوانان لبنانی: جبهه مرزی لبنان باز شود، شکست صهیونیست‌ها قطعی است
در پرسه زدن در شهر بیروت در یکی از مناطق آن موسوم به اوزاعی که در نزدیکی خط ساحلی قرار دارد، به گفتگو با برخی جوانان لبنانی مشغول شدم. آنها با اشاره به سخنرانی اخیر سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان درباره جنگ غزه و عملیات طوفان الاقصی، با شور و شوق فراوان تاکید می کردند که رژیم صهیونیستی جرات و جسارت حمله به لبنان را ندارد، چون می داند در صورت بازگشایی جبهه مرزی لبنان، مجاهدان و مبارزانی از نقاط مختلف کشورهای اسلامی از جمله یمن، عراق، اردن، مصر، ایران، سوریه و…به لبنان آمده و وارد نبرد مستقیم با صهیونیست‌ها می شوند.
آنها تاکید می کردند که برای بازگشایی جبهه لبنان و حضور در این جنگ لحظه شماری می کنند و ایمان قطعی و یقینی دارند که در این جنگ نیز رژیم صهیونیستی همچون جنگ های قبلی خود در برابر محور مقاومت شکست را متحمل خواهد شد.

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید