امروز: چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأربعاء 1 ذو القعدة 1445 | 2024-05-08
کد خبر: 225796 |
تاریخ انتشار : 17 اسفند 1396 - 12:10 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله اخبار روز صلح خبر ؛ ایران در مرحله سازندگی کنار عراق خواهد بود به گزارش صلح خبر؛ روزنامه ایران در صفحه اول امروز 17 اسفندماه خود نوشت: ایران در مرحله سازندگی کنار عراق خواهد بود معاون اول رئیس جمهوری کشورمان روز گذشته در سفر به بغداد با نخست‌وزیر عراق دیدار و گفت‌و‌گو کرد. همزمان با […]

به گزارش مجله اخبار روز صلح خبر ؛

ایران در مرحله سازندگی کنار عراق خواهد بود

به گزارش صلح خبر؛ روزنامه ایران در صفحه اول امروز 17 اسفندماه خود نوشت: ایران در مرحله سازندگی کنار عراق خواهد بود

ایران در مرحله سازندگی کنار عراق خواهد بود

معاون اول رئیس جمهوری کشورمان روز گذشته در سفر به بغداد با نخست‌وزیر عراق دیدار و گفت‌و‌گو کرد. همزمان با ملاقات خصوصی اسحاق جهانگیری و حیدرالعبادی وزیران دو کشور پیرامون توافقنامه‌های فی‌مابین گفت‌و‌گو کردند.

قراراست در جریان این سفر سند همکاری 10‌بندی در زمینه‌های تجاری و اقتصادی امضا شود. پیش‌نویس این سند همکاری در جریان سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت به عراق تهیه و تدوین شده است. جهانگیری در دیدار با العبادی پیروزی بر گروه‌های تروریستی داعش را به دولت و ملت عراق تبریک گفت و تأکید کرد که ایران در مرحله سازندگی و عمران در کنار عراق قرار خواهد داشت. به‌گزارش ایرنا، نخست‌وزیر عراق نیز بعد از پایان رایزنی‌ها با معاون اول رئیس جمهوری ایران گفت که زمینه‌های توافق بین جمهوری اسلامی ایران و عراق بسیار گسترده و بزرگ است. دفتر رسانه‌ای نخست‌وزیر عراق با انتشار بیانیه‌ای عصر دیروز به نقل از العبادی نوشت: «مشکلات موجود در مسیر این توافق‌ها بسیار ناچیز است و گفت‌و‌گوها با طرف ایرانی موفقیت‌آمیز بوده است.» معاون اول رئیس جمهوری همچنین در نشست مذاکرات مشترک ایران و عراق با تأکید بر اینکه توسعه همکاری‌های اقتصادی و مناسبات تجاری ایران و عراق نیازمند شکل‌گیری توافقات سازنده است، گفت: ایران و عراق نیازمند یک سند جامع برای همکاری اقتصادی هستند تا آن را مبنای همکاری‌های اقتصادی فی مابین قرار دهند.

معاون اول رئیس جمهوری از آمادگی ایران برای حضور و مشارکت در بازسازی عراق خبر داد و گفت: ایران آمادگی دارد خط اعتباری تا میزان 3 میلیارد دلار در اختیار عراق قرار دهد تا شرکت‌ها و بخش خصوصی ایران بتوانند مشارکت جدی‌تری در بازسازی عراق داشته باشند.

جهانگیری مهم‌ترین محدودیت پیش روی مناسبات اقتصادی دو کشور را مسائل بانکی دانست و اظهار داشت: مسائل بانکی دو کشور هنوز در نقطه ابتدایی است که لازم است با تدبیر و راهکارهای مناسب به دنبال حل و فصل این مسائل باشیم. معاون اول رئیس جمهوری همچنین بر ضرورت تجارت آزاد میان ایران و عراق تأکید کرد و اظهار داشت: تجارت آزاد می‌تواند زمینه‌ای برای افزایش مبادلات اقتصادی ایران و عراق باشد. وی با اشاره به مشکلات برخی پیمانکاران و شرکت‌های خصوصی ایرانی که در عراق فعالیت دارند، افزود: برخی شرکت‌های ایرانی هنوز مطالبات‌شان پرداخت نشده که لازم است این موضوع حل و فصل شود تا این شرکت‌ها بتوانند نقش پررنگ‌تری در بازسازی عراق ایفا کنند.

جهانگیری بر ضرورت اتصال راه آهن ایران و عراق تأکید کرد و گفت: اتصال راه آهن دو کشور نیازمند احداث یک پل و ایجاد 30 کیلومتر خط ریلی است که با تحقق این امر عراق می‌تواند به آسیای میانه و چین دسترسی داشته باشد و خط ریلی ایران نیز تا دریای مدیترانه ادامه خواهد یافت. معاون اول رئیس جمهوری همچنین به مسأله اروندرود اشاره و تصریح کرد: متأسفانه بیش از 30 سال است که مردم دو کشور از مزایای این رودخانه محروم هستند و با توجه به اینکه ساز و کارهای لازم در قرارداد 1975 الجزایر پیش‌بینی شده، امیدوارم هر چه زودتر مذاکرات لازم انجام شود و شاهد حل و فصل مسائل اروندرود باشیم. وی یکی از دغدغه‌های مردم ایران را مسأله ریزگردها عنوان کرد و با اشاره به اینکه منشأ بخش زیادی از ریزگردها در کشور عراق است، گفت: مردم استان‌های خوزستان و ایلام با مشکلات متعدد ناشی از ریزگردها مواجه هستند که انتظار داریم این مسأله با همکاری مشترک دو کشور هرچه سریع‌تر حل و فصل شود.

سرويس اخبار روز خبرگزاري صلح خبر

اگر فيلم يا فيلم يا تصاويري داريد که تمايل داريد با ديگران به اشتراک بگذاريد، از بخش خبرنگاران صلح خبر براي ما ارسال نماييد. تا پس از بررسي در مجله مديا صلح خبر منتشر گردد.

اگر تمايل داشته باشيد با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاوير و فيلم ها و فيلم هاي خودتان، قوانين و عرف را رعايت نماييد تا قابليت پخش داشته باشند.

خبرنگاران پايگاه تحليلي خبري صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید