امروز: یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأحد 27 شوال 1445 | 2024-05-05
کد خبر: 78310 |
تاریخ انتشار : 26 فروردین 1395 - 11:06 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

معاون اول رییس جمهور با اشاره به ظرفیت ها و مزیت های بی نظیر جمهوری اسلامی ایران نظیر برخورداری از منابع سرشار نفت و گاز، موقعیت استراتژیک و نیروی انسانی تحصیلکرده، گفت: ایران نه تنها قادر است بر چالش های اقتصادی خود غلبه کند بلکه می تواند و باید به یکی از کانون های مهم […]

معاون اول رییس جمهور با اشاره به ظرفیت ها و مزیت های بی نظیر جمهوری اسلامی ایران نظیر برخورداری از منابع سرشار نفت و گاز، موقعیت استراتژیک و نیروی انسانی تحصیلکرده، گفت: ایران نه تنها قادر است بر چالش های اقتصادی خود غلبه کند بلکه می تواند و باید به یکی از کانون های مهم توسعه دنیا تبدیل شود.

به گزارش  خبر گزاری صلح خبر ایران به نقل از aپایگاه اطلاع رسانی دولت ، دکتر اسحاق جهانگیری عصر امروز (چهارشنبه) در دهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست یکی از مهمترین چالش های پیش روی اقتصاد ایران را مشکل بیکاری و کاهش رفاه مردم عنوان کرد و اظهار داشت: باید با جدیت به دنبال توسعه ایران باشیم تا بتوانیم اقتدار اقتصادی کشور را ارتقا دهیم.

وی ادامه داد: ایران از جایگاه ویژه ای در منطقه برخوردار است و در شرایطی که اکثر کشورهای اطراف ایران با ناامنی مواجه هستند، ایران نقطه ثبات و کانون امنیت در منطقه است.

معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره بر سر تعیین اولویت های کشور بحث و مذاکره بوده است و باید تلاش زیادی صورت می گرفت تا همگان بپذیرند که اولویت کشور موضوع اقتصاد است اما امروز به جهت تاکیدات مقام معظم رهبری بر این موضوع و ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی ایشان، همه پذیرفته اند که امروز اولویت اول کشور رسیدن به توسعه اقتصادی است.

دکتر جهانگیری افزود: مقام معظم رهبری در سخنرانی آغاز سال 95 در مشهد مقدس به صورت آشکار و جدی بر این موضوع تاکید کردند که اولویت امروز کشور اقتصاد است و علاوه بر آن در دیدار اعضای ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با ایشان نیز، اهمیت و اولویت اقتصاد را مورد تاکید قرار دادند.

وی با بیان اینکه امروز اقتصاد بعنوان یک اولویت مهم کشور مورد توافق و اشتراک نظر همه صاحبنظران، نخبگان، بخش خصوصی و جامعه مدنی کشور است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در این موضوع به یک راهبرد مشترک دست یافته ایم و هیچ صاحب نظر اقتصادی نیست که حتی یکی از بندهای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را قبول نداشته باشد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه برخی افراد دولت را متهم می کنند که در حوزه اقتصاد مقاومتی کاری انجام نشده، تصریح کرد: این برداشت آنها از اقتصاد مقاومتی است زیرا اقتصاد مقاومتی در ذهن آنها طور دیگری تعریف شده و احساس می کنند که راه رسیدن به اقتصاد مقاومتی مسیر دیگری است.

دکتر جهانگیری اضافه کرد: البته این موضوع نیز حل شده است و مقام معظم رهبری در دیدار برخی از مسئولین کشور تاکید کردند که مدیریت و فرماندهی اقتصاد مقاومتی بر عهده دولت و معاون اول رییس جمهور است و در مواقعی که اختلاف نظر بوجود آید و نیاز باشد که کسی حرف آخر را بزند نیز تکلیف روشن است.

وی افزود: مقام معظم رهبری در این دیدار فرمودند کارهای جاری که در دستگاه ها و نهادهای مختلف انجام می شود، برخی منطبق بر اقتصاد مقاومتی، برخی خنثی و برخی نیز در تضاد با اقتصاد مقاومتی است که دولت باید اقدامات منطبق با اقتصاد مقاومتی را حمایت کرده و کارهای خنثی را به سمت اقتصاد مقاومتی هدایت نماید و برنامه های متضاد با اقتصاد مقاومتی را متوقف کند.

معاون اول رییس جمهور یکی از مهمترین ویژگی ها و جهت گیری های اقتصاد مقاومتی را اتکاء به ظرفیت های داخلی کشور دانست و گفت: براساس این رویکرد باید همه آنچه در کشور وجود دارد را در جهت توسعه کشور به کار گیریم.

دکتر جهانگیری برون گرایی را از دیگر رویکردهای اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: اقتصاد کشور باید بتواند با اقتصاد جهانی در تعامل باشد یعنی بتوانیم فناوری و منابع مالی از کشورهای دیگر دریافت کنیم و محصولات خود را صادر نماییم.

وی افزود: کسانی که می گویند دولت در جهت اقتصاد مقاومتی اقدام نکرده است در حقیقت به ضرورت و الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی واقف نیستند که چه اقدامات و برنامه هایی باید صورت بگیرد تا اقتصاد مقاومتی محقق شود.

معاون اول رییس جمهور خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی برنامه ای جامع است که برای اقتصاد بزرگی همچون اقتصاد ایران تهیه شده و قرار است اقتصاد کشور را که جزو 20 اقتصاد برتر دنیاست، در مسیر توسعه پیش ببرد.

دکتر جهانگیری افزود: اقتصاد ایران اقتصادی بزرگ است که تنها یکی از رشته های صنعتی آن یعنی پتروشیمی با وجود همه محدودیت ها توانسته است در سال 94 در حدود 10 میلیارد دلار صادرات داشته باشد که بی تردید این میزان در سال 95 و سال بعد افزایش خواهد یافت.

وی اضافه کرد: ما نباید تحت تاثیر برخی حرف ها و سخنان منفی قرار گیریم و باید به این نکته توجه داشته باشیم که اقتصاد مقاومتی به معنای محدود کردن و به انزوا درآوردن اقتصاد کشور نیست بلکه برنامه ای در جهت توسعه و تعامل با اقتصاد جهانی است.

معاون اول رییس جمهور تاکید کرد: اقتصاد ایران باید بتواند در اقتصاد جهانی نقشی مکمل ایفا کند و آنجا که به منابع و دانش نیاز داریم از طریق تعامل این نیازها را تامین کنیم و تولیدات و محصولات خود را نیز صادر نماییم.

دکتر جهانگیری با تاکید بر لزوم حمایت از صنعت پتروشیمی برای رونق یافتن صنایع پایین دستی و بالابردن ارزش افزوده و ایجاد اشتغال تاکید کرد و گفت: باید صنایع پایین دستی صنعت پتروشیمی تقویت شوند و این یک دستور کار جدی برای وزارت صنعت،معدن و تجارت و نیز وزارت نفت است.

وی افزود: البته باید به این موضوع نیز توجه شود که بنگاه های اقتصادی باید در یک چارچوب اقتصادی مشخص فعالیت کنند و از این چارچوب تبعیت نمایند.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه خوشبختانه تصمیمات و برنامه های خوبی برای صنعت پتروشیمی تدوین شده اظهار امیدواری کرد در برنامه ششم توسعه بتوانیم حجم قابل توجهی از منابع را به سمت صنعت پتروشیمی هدایت کنیم.

دکتر جهانگیری با اشاره به اینکه در بخش پتروشیمی 75 میلیارد دلار طرح در دست اجرا و پروژه جدید وجود دارد که باید اجرا شود، گفت: این یک بازار بزرگ برای صنایع کشور است که بتوانند برای آن سرمایه گذاری کنند و امیدوارم در آینده صنعت پتروشیمی بتواند از نظر تولید و صادرات در جایگاه بالاتری قرار گیرد.

در این مراسم وزیر نفت نیز بر لزوم کاهش خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی تاکید کرد و گفت: با برنامه ای که برای صنعت پتروشیمی تهیه شده تا سال 1400 ارزش تولیدات این بخش به بیش از 40 میلیارد دلار خواهد رسید.

مهندس زنگنه افزود: تامین خوراک مطمئن با قیمت رقابتی از اهمیت زیادی در صنعت پتروشیمی برخوردار است و خوشبختانه امروز از نظر تامین خوراک گاز طبیعی و اتان در وضعیت خوبی قرار داریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در این مراسم بر لزوم حمایت از صنایع پایین دستی تاکید کرد و گفت: باید کمک کنیم تا صنایع پایین دستی رشد کنند و از قدرت بیشتری برخوردار شوند.

مهندس نعمت زاده افزود: در زمینه خوراک نیز باید هم در بالادست و هم در میان دست زنجیره را از خوراک خام تا محصول نهایی تکمیل کنیم.

گفتنی است معاون اول رییس جمهور پیش از حضور در این مراسم دهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست را افتتاح و از بخش های مختلف آن بازدید کرد.

دهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی با حضور 400 شرکت داخلی و 500 شرکت خارجی از 25 کشور جهان برپا شده است.

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید