امروز: پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الخميس 24 شوال 1445 | 2024-05-02
کد خبر: 536623 |
تاریخ انتشار : 26 بهمن 1402 - 7:08 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش صلح خبر، روز چهارشنبه گذشته نارندرا مودی در ابوظبی با شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس‌جمهور امارات ملاقات کرد. وزارت خارجه هند گفت که آنها چندین قرارداد از جمله یک معاهده سرمایه گذاری دوجانبه را امضا کردند که بر اساس توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع امضا شده در سال ۲۰۲۲ است. آنها همچنین […]

به گزارش صلح خبر، روز چهارشنبه گذشته نارندرا مودی در ابوظبی با شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس‌جمهور امارات ملاقات کرد. وزارت خارجه هند گفت که آنها چندین قرارداد از جمله یک معاهده سرمایه گذاری دوجانبه را امضا کردند که بر اساس توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع امضا شده در سال ۲۰۲۲ است. آنها همچنین یک “توافقنامه بین دولتی” را در مورد کریدور اقتصادی هند،خاورمیانه،اروپا -یک شبکه حمل و نقل کشتی به ریل که مکمل مسیرهای دریایی و زمینی موجود است- امضا کردند. این کریدور که طرح آن در سپتامبر گذشته در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ در دهلی نو مطرح شد، با هدف گسترش روابط هند از طریق دریای عرب به امارات متحده عربی و از طریق عربستان سعودی پیش از اتصال از طریق اردن و اسرائیل به اروپا است.
شیخ محمد در نشست خود با مودی گفت: «امروز، منطقه ما دوران سختی را سپری می‌کند، اما به دلیل رابطه ما با شما، ما امیدواریم و مشتاقانه منتظر آینده‌ای با هند هستیم که همتراز با جاه‌طلبی‌های ما باشد». وی همچنین پس از این دیدار در حساب ایکس خود نوشت: «امارات و هند با اشتیاق مشترک ما برای توسعه مشارکت راهبردی دوجانبه برای دستیابی به پیشرفت بیشتر و ساختن آینده ای بهتر برای مردم ما متحد شده اند».

سفر مودی به امارات متحدۀ عربی در آستانه انتخابات ملی هند انجام شد که انتظار می رود در ماه آوریل (فروردین-اردیبهشت ۱۴۰۳) انجام شود. در بیانیه دفتر مودی در مورد این سفر آمده است: «در ۹ سال گذشته، همکاری ما با امارات متحده عربی در بخش‌های مختلف از جمله تجارت و سرمایه‌گذاری، دفاع و امنیت، امنیت غذایی، انرژی و آموزش چندین برابر شده است. ارتباط فرهنگی و مردم به مردم ما نیز قوی تر از همیشه است».
مودی در این سفر در استادیوم زاید اسپورت سیتی ابوظبی برای ۴۰ هزار تبعه هندی ساکن در امارات سخنرانی کرد و گفت: «روابط دوجانبه با امارات در حال رسیدن به اوج بی سابقه ای است». او قول داد در صورت انتخاب مجدد، اقتصاد این هند را تقویت کند. مودی گفت: «ما در دو دوره اول ریاست جمهوری من از یازدهمین اقتصاد بزرگ جهان به پنجمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شدیم. ضمانت می دهم که در دوره سوم ریاست جمهوری من سومین اقتصاد بزرگ جهان باشیم».
این هفتمین سفر نخست وزیر مودی به امارات از سال ۲۰۱۵ و سومین سفر در هشت ماه گذشته است. سفر مودی به امارات در سال ۲۰۱۵ اولین دیدار نخست وزیر هند از امارات در ۳۴ سال گذشته بود. پس از سفر مهم نخست وزیر نارندرا مودی به امارات در اوت ۲۰۱۵، روابط دوجانبه بین دو کشور به یک مشارکت راهبردی جامع ارتقا یافت.

اهمیت روابط هند و امارات
در طول سال ها، روابط هند با امارات توسعه چشمگیری داشته است. امارات متحده عربی نه تنها به عنوان شریک استراتژیک هند عمل می کند، بلکه نقشی محوری در تعامل هند در منطقه خلیج فارس ایفا می کند. هند و امارات به طور فعال در گروه‌ها و ابتکارات منطقه‌ای مختلف مانند I۲U۲ و کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا (IMEC) مشارکت دارند که منعکس کننده منافع مشترک و همسویی استراتژیک آنها است.
هند و امارات با تجارت دوجانبه حدود ۸۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲-۲۰۲۳ در میان شرکای تجاری برتر یکدیگر هستند. امارات با حدود ۱۱.۶۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری در هند در بین ۴ سرمایه گذار برتر هند از نظر سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال ۲۰۲۲-۲۰۲۳ قرار دارد.
گفته می شود که هدف دو کشور این است که تجارت کالائی دوجانبه خود را به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار و تجارت خدمات خود را به ۱۵ میلیارد دلار در پنج سال آینده افزایش دهند.
امارات متحده عربی همچنین با سرمایه گذاری در ذخایر استراتژیک نفت ذخیره شده در هند، نقش مهمی در امنیت انرژی هند ایفا می کند. توافق‌نامه‌هایی مانند سرمایه‌گذاری در تأسیسات ذخیره‌سازی نفت خام استراتژیک در منگالورو بر عمق همکاری در این بخش حیاتی تأکید می‌کند.
در همین حال از حدود ۹ میلیون جمعیت امارات حدود ۳.۵ میلیون شهروند هند هستند. به عبارتی جمعیت هندی های ساکن در امارات از جمعیت شهروندان اماراتی بیشتر است.

۳۱۱۳۱۱

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید