امروز: چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الأربعاء 23 شوال 1445 | 2024-05-01
کد خبر: 530908 |
تاریخ انتشار : 28 آذر 1402 - 12:53 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

یک استاد دانشگاه هندی در یادداشتی با اشاره به تحولات منطقه‌ای، زمان دیدار اخیر معاونان وزرای امور خارجه ایران، چین و عربستان سعودی را «مهم» تلقی کرده و به بررسی آن پرداخت. به گزارش صلح خبر،‌  توافق ایران و عربستان سعودی که با میانجی‌گری پکن در مارس ۲۰۲۳ در پکن امضا شد، مسیر ازسرگیری روابط […]

یک استاد دانشگاه هندی در یادداشتی با اشاره به تحولات منطقه‌ای، زمان دیدار اخیر معاونان وزرای امور خارجه ایران، چین و عربستان سعودی را «مهم» تلقی کرده و به بررسی آن پرداخت.

به گزارش صلح خبر،‌  توافق ایران و عربستان سعودی که با میانجی‌گری پکن در مارس ۲۰۲۳ در پکن امضا شد، مسیر ازسرگیری روابط برای این دو کشور غرب آسیا را هموار کرد.

«تریدیوش سینگ مینی» استاد علوم سیاسی در دهلی در یادداشتی که در رسانه آمریکایی لوپ مدیا منتشر شده است، با اشاره به این موضوع نوشت: معاونان وزرای امور خارجه چین، عربستان و ایران در ۱۵ دسامبر در پکن دیدار کردند که زمان آن با  توجه به وضعیت منطقه در پی جنگ میان اسراییل و جنبش مقاومت فلسطین که در اکتبر آغاز شد، حائز اهمیت است. هم ایران و هم عربستان سعودی در زمینه مسئله اسراییل-فلسطین و ارائه کمک‌های بشردوستانه به غزه ارتباط نزدیکی داشته‌اند. «ابراهیم رئیسی» اولین رییس جمهوری ایران بود که در یک دهه گذشته به عربستان سعودی سفر و در نشست سازمان همکاری اسلامی درباره غزه شرکت کرد که در ریاض برگزار شد.

این یادداشت می‌افزاید: ایران موضع قوی‌تری در زمینه جنگ غزه اتخاذ کرده و از کشورهای اسلامی خواسته است روابط دیپلماتیک با اسراییل و واردات نفت از آن را متوقف کنند. این درگیری همچنین در حال حاضر، روند عادی‌سازی روابط میان عربستان سعودی و اسراییل را متوقف کرده است که پیش از آغاز این جنگ محتمل به نظر می‌رسید.

نگارنده همچنین اشاره می‌کند که «با در گرفتن جنگ غزه، نقش چین در غرب آسیا، با توجه به روابط نزدیک آن با ایران، بیش از پیش، اهمیت یافته است. روابط میان پکن و تهران از زمان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ نزدیک‌تر شد. آمریکا از زمان آغاز این جنگ، بارها از چین خواسته است از نفوذ خود در ایران برای متوقف کردن حمایت‌ها از حماس و حزب‌الله استفاده کند.»

در پایان این یادداشت آمده است: دیدار مقامات کمیته مشترک ایران، چین و عربستان سعودی نه‌تنها از نظر روابط دوجانبه ایران و عربستان سعودی حائز اهمیت بود، بلکه نشان‌دهنده وضعیت ژئوپولیتیکی در حال تغییر خاورمیانه و نفوذ رو به افزایش جین در این منطقه است. حالا کشورهای جهان، از جمله آمریکا در حال رصد دقیق موضع پکن در قبال درگیری اسراییل-فلسطین خواهند بود.

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید