امروز: پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الخميس 2 ذو القعدة 1445 | 2024-05-09
کد خبر: 445745 |
تاریخ انتشار : 09 آبان 1400 - 14:39 | ارسال توسط :
0
2
ارسال به دوستان
پ

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، انگ اجتماعی را مانعی بر سر راه ارایه خدمات سلامت روان خواند و گفت: برای کاهش انگ اجتماعی اختلالات سلامت روان، هنر و به طور خاص هنر عکاسی به عنوان یک راهبرد، ابزار مهمی در جهت ایجاد انگیزه برای گفت و گو و تبادل فکر و […]

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، انگ اجتماعی را مانعی بر سر راه ارایه خدمات سلامت روان خواند و گفت: برای کاهش انگ اجتماعی اختلالات سلامت روان، هنر و به طور خاص هنر عکاسی به عنوان یک راهبرد، ابزار مهمی در جهت ایجاد انگیزه برای گفت و گو و تبادل فکر و اندیشه در این خصوص است.

به گزارش صلح خبر، دکتر احمد حاجبی _ مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، در جشنواره بین‌المللی عکس سلامت روان که در مرکز همایش‌های رازی برگزار شد، گفت: جهان در ۲۰ ماه گذشته درگیر یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های نظام سلامت در یکصد سال گذشته بوده است. بحران همه‌گیری کووید۱۹ همه ابعاد زندگی انسان‌ها را از ابعاد اجتماعی و اقتصادی درگیر کرده است. به موازات گسترش کرونا در جهان آثار این همه‌گیری بر سلامت روان آحاد جامعه به شکل درجات بالایی از استرس و اضطراب نمایان شده است.

وی افزود: این آثار در گروه‌هایی از جمعیت مانند سالمندان ‌و افراد دارای بیماری‌های مزمن جسمی و روانشناختی، کودکان و زنان بارزتر است. موضوع سلامت روان چالش همه اعصار بوده است؛ چه آن زمان که موضوع آن به این اندازه مشخص نبوده است و چه اکنون که می‌دانیم تامین سلامت روانی به عنوان یکی از وظایف مهم سیستم‌های بهداشتی در جهان مطرح است.

حاجبی ادامه داد: تجربیات گذشته نشان می‌دهد که با گسترش بحث پیرامون مسائل مرتبط با سلامت روان راه برای عبور از انگ اختلالات روانپزشکی هموار می‌گردد و جامعه هدف می‌تواند با پذیرش بیشتر، موانع ارائه خدمات این حوزه را از پیش رو بردارد. با در نظر گرفتن نقش سلامت روان در زندگی اجتماعی آحاد مردم و با توجه به تغییرات اپیدمیولوژیک و الگوهای بیماری‌ها و ضرورت توجه بیشتر به بیماری‌های غیرواگیر و اختلالات روانپزشکی، تلاش برای افزایش آگاهی جمعیت عمومی بیش از پیش اهمیت می‌یابد.

او تاکید کرد: ضروری است با پرداختن به مولفه‌های گوناگون تعیین کننده سلامت روان و در نظر گرفتن شرایط بومی، فرهنگی و اجتماعی کشورمان بتوان گامی موثر جهت بهبود شاخص‌های این حوزه برداشت. متاسفانه تا امروز در بسیاری از  کشورهای جهان آنگونه که باید به مسائل حوزه سلامت روان پرداخته نشده است و یا به اندازه سایر حوزه‌های علوم پزشکی توجه نمی‌شود و ارائه خدمات در این حوزه مغفول مانده است و این نشان دهنده لزوم حمایت طلبی بیشتر در این حوزه است.

وی افزود: تجربیات سالیان گذشته و شواهد علمی نشان می‌دهند یکی از موانع سر راه ارائه خدمات سلامت روان انگ اجتماعی پیرامون آن است. برای کاهش انگ اجتماعی اختلالات سلامت روان، هنر و به طور خاص هنر عکاسی به عنوان یک راهبرد، ابزار مهمی در جهت ایجاد انگیزه برای گفت و گو و تبادل فکر و اندیشه در این خصوص است. یک هنرمند عکاس لنز دوربین خود را به سمت بخش خاصی از زندگی افراد می‌چرخاند و فرصت‌هایی برای جست و جو کشف می‌کند؛ به گونه‌ای که تصاویر آنها پیام‌هایی انتقال می‌دهند و این از یک طرف می‌تواند صدای رسای بیمار و خانواده او باشد و از طرفی دیگر بر افراد تاثیرگذار در سیاست کلان که اقدامات آنان موجب تغییر خواهد شد، موثر بوده و سبب ایجاد تغییر شود.

وی افزود: با توجه به نقش انکار ناپذیز هنر بر جذب افکار عمومی و گسترش همدلی از سال ۱۳۸۹ یک حرکت تلفیقی سلامت و هنر در قالب این جشنواره شکل گرفت. معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان با همکاری وزارت بهداشت تا سال ۹۸ در مجموع پنج دوره جشنواره عکس سلامت روان شکل داد که ۳ جشنواره در مقیاس کشوری و دو جشنواره بعد در مقیاس بین المللی شکل گرفت و اکنون هم اختتامیه ششمین جشنواره در حال برگزاری است.

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید