امروز: چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأربعاء 1 ذو القعدة 1445 | 2024-05-08
کد خبر: 475764 |
تاریخ انتشار : 25 تیر 1401 - 9:48 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

در جریان سفر روز جمعه رئیس جمهور آمریکا به عربستان، دو کشور در زمینه‌های مختلف همچون بهداشت، انرژی، هوا فضا و اطلاعات ۱۸ توافقنامه و یادداشت همکاری امضا کردند. به گزارش صلح خبر، به نقل از روسیا الیوم، از میان این ۱۸ توافقنامه و یادداشت همکاری امضا شده بین دو طرف، ۱۳ قرارداد توسط وزارت […]

در جریان سفر روز جمعه رئیس جمهور آمریکا به عربستان، دو کشور در زمینه‌های مختلف همچون بهداشت، انرژی، هوا فضا و اطلاعات ۱۸ توافقنامه و یادداشت همکاری امضا کردند.

به گزارش صلح خبر، به نقل از روسیا الیوم، از میان این ۱۸ توافقنامه و یادداشت همکاری امضا شده بین دو طرف، ۱۳ قرارداد توسط وزارت نیرو، وزارت سرمایه گذاری، کمیسیون سلطنتی مناطق صنعتی “جبیل” و “ینبع” و تعدادی از شرکت‌های بخش خصوصی، با گروهی از شرکت‌های پیشرو آمریکایی مانند صنایع هوافضای بوئینگ، صنایع دفاعی ریتون، شرکت مدترونیک، شرکت دیجیتال دیاگنوستیک، و شرکت اکوا در بخش مراقبت بهداشت، و تعدادی دیگر از شرکت‌های آمریکایی متخصص در زمینه‌های انرژی، گردشگری، آموزش، تولید و منسوجات، امضا شد.
سازمان فضایی عربستان همچنین با آژانس فضایی آمریکا “ناسا” قرارداد “آرتمیس” را برای اکتشاف ماه و مریخ امضا کرد تا به ائتلاف بین‌المللی در زمینه اکتشافات غیرنظامی و استفاده از ماه، مریخ و سیارک‌ها برای اهداف صلح آمیز بپیوندد.
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با شرکت IBM، که یک شرکت پیشرو در زمینه فناوری دیجیتال است، تفاهم نامه همکاری امضا کرد.
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات علاوه بر این با اداره مخابرات و اطلاعات ملی آمریکا (NTIA) تفاهم نامه همکاری امضا کرد که شامل همکاری دو کشور در زمینه فناوری‌های نسل پنجم و ششم با هدف تسریع در رشد اقتصاد دیجیتال و افزایش سرعت تحقیق، توسعه و نوآوری در سیستم دیجیتال عربستان است.
گذشته از این، دو کشور توافقنامه مشارکتی در زمینه انرژی‌های پاک امضا کردند که شامل تعریف زمینه‌ها و پروژه‌های همکاری در این راستا و تقویت تلاش‌های دوجانبه در گسترش انرژی پاک و اقدامات اقلیمی از جمله همکاری در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای است.
وزارت‌های بهداشت عربستان و آمریکا همچنین تفاهم نامه همکاری مشترکی را در زمینه‌های بهداشت عمومی، علوم پزشکی و تحقیقات با هدف حمایت و تقویت روابط موجود در زمینه سلامت عمومی بین افراد، سازمان‌ها و نهادها و متحد کردن تلاش‌ها برای مقابله با مسائل بهداشت عمومی و چالش‌های پزشکی، علمی و پژوهشی و تبادل اطلاعات، کارشناسان و دانشگاهیان، علاوه بر آموزش مشترک پرسنل بهداشتی و پزشکی، بکارگیری صحیح سیستم‌های اطلاعات سلامت، تحقیق و توسعه و نوآوری در حوزه سلامت با یکدیگر امضا کردند.
امضای این توافقنامه‌ها و یادداشت‌های همکاری همزمان با سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به عربستان است. وی جمعه در نخستین سفرش از زمان انتصاب پست ریاست جمهوری وارد عربستان شد و مورد استقبال امیر مکه و سفیر عربستان قرار گرفت. رئیس جمهور آمریکا در کاخ السلام در جده مورد استقبال ولیعهد عربستان قرار گرفت و با ملک سلمان پادشاه این کشور و بن سلمان دیدار کرد.
عربستان سومین مقصد سفر رئیس جمهور به خاورمیانه است. او پیش از این به تل‌آویو و بیت لحم نیز رفت.
روابط ریاض با آمریکا پس از اقدام دولت بایدن در خصوص پرونده جمال خاشقچی، روزنامه نگار منتقد سعودی با یکدیگر دچار تنش شد اما اخیرا دولت بایدن اقداماتی را برای بهبود روابط اتخاذ کرده که از جمله آن می توان به تصمیم از سرگیری فروش سلاح به عربستان که پیشتر متوقف شده بود اشاره کرد.
انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید