امروز: یکشنبه, ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأحد 20 شوال 1445 | 2024-04-28
کد خبر: 527289 |
تاریخ انتشار : 28 آبان 1402 - 10:01 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

صلح خبر، گروه بین الملل – محدثه پاکروان: روز هفتم اکتبر (۱۵ مهر) پس از آغاز عملیات بزرگ و غافلگیرانه «طوفان الاقصی» مقاومت فلسطین علیه جنایت‌های روزمره رژیم صهیونیستی، این رژیم جنگ خونینی را علیه غزه به راه انداخت. تاکنون حداقل ۱۲۰۰۰ فلسطینی در حملات جنگنده‌های ارتش صهیونیستی علیه نوار غزه شهید شده و بیش […]

صلح خبر، گروه بین الملل – محدثه پاکروان: روز هفتم اکتبر (۱۵ مهر) پس از آغاز عملیات بزرگ و غافلگیرانه «طوفان الاقصی» مقاومت فلسطین علیه جنایت‌های روزمره رژیم صهیونیستی، این رژیم جنگ خونینی را علیه غزه به راه انداخت. تاکنون حداقل ۱۲۰۰۰ فلسطینی در حملات جنگنده‌های ارتش صهیونیستی علیه نوار غزه شهید شده و بیش از ۲۸۰۰۰ نفر دیگر نیز مجروح شده اند. دست‌کم ۲۲ بیمارستان و ۴۹ مرکز بهداشتی در غزه نیز در پی این حملات مداوم و کمبود سوخت مورد نیاز برای راه اندازی ژنراتورهای برق، فعالیت خود را متوقف کرده اند.
برای بررسی زمینه‌ها و تحلیل چشم‌انداز وضعیت کنونی در غزه، پایگاه صلح خبر به نقل از مهر گفت‌وگویی با «دکتر هازار وورال جین» استادیار گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل در دانشگاه آیدین استانبول انجام داد.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص تحولات غزه و حمایت آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی از رژیم صهیونیستی گفت: از ۷ اکتبر تاکنون، آنچه اسرائیل در غزه انجام داده است، در هیچ تریبونی، در مقابل هیچ قانونی و در هیچ سطحی از وجدان انسانی قابل دفاع نیست. ما حتی می بینیم که رژیم اسرائیلی و ایالات متحده نیز کاملاً باهم هم‌نظر نیستند ولی حمایت همه جانبه آمریکا از تل آویو از لحظه شروع جنگ، انتقادات زیادی را برای واشنگتن به‌همراه داشته است.
وی تأکید کرد که در چنین شرایطی آمریکا مسئولیت حملات مرگبار اسرائیل بر نوار غزه را بر عهده دارد.
این استاد دانشگاه ترکیه‌ای با گفتن اینکه جامعه بین المللی به حملات غیرمنطقی رژیم صهیونیستی عادت کرده است، افزود باید به این موضوع از چارچوب قانون و با در نظر گرفتن حقوق اولیه غیرنظامیان برای زندگی نگاه شود.
وی با اشاره به درخواست هرچند با تاخیر رئیس جمهور فرانسه برای توقف حملات علیه غزه، افزود که انتظار می رود آلمان هم خواستار چنین موضوعی شود.
در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر دلیل ناتوانی ارگان های بین المللی در خصوص جلوگیری از جنایات صهیونیست ها علیه مردم غزه وی تأکید کرد: در عصر امروز از سازمان های بین المللی انتظار می رود که فعالانه تر، سریع تر، و منصفانه تر کار کنند.
هازار وورال جین در ادامه گفت: در خصوص تحریم از لحاظ حقوقی یک نقص ناشی از حقوق بین الملل وجود دارد و از آنجایی که هر کشوری با هدف اولویت قرار دادن منافع خود رفتار می کند، مشخصاً اعمال تحریم تبدیل به موضوع سختی می شود.
او همچنین بر حمایت سریع از سازمان ملل برای تبدیل شدن به یک سیستم فعال تر و عادلانه تر و همچنین ایجاد سیاست هایی که مکانیسم های دیگر را برای یافتن راه حل در چنین شرایطی بسیج کنند تاکید کرد.
در بخشی دیگری از مصاحبه، دکتر وورال جین، با اشاره به نقش رسانه های بین المللی وابسته به رژیم صهیونیستی گفت: ادبیاتی که در این رسانه ها برای به تصویر کشیدن وضعیت کنونی فلسطین استفاده می شود راه به جایی نبرده است. در ایالات متحده، اخیراً ۷۵۰ روزنامه نگار بیانیه مشترکی را در محکومیت کشتار خبرنگاران توسط رژیم صهیونیستی و اختلاف در پوشش رسانه ها از آنچه در غزه اتفاق می افتد امضا کردند.
هازار وورال با اشاره به تلاش نتانیاهو و دیگر مقامات رژیم اسرائیلی در راستای تشبیه حماس به گروه تروریستی داعش، تصریح کرد که توصیف حماس به عنوان یک سازمان تروریستی توسط برخی رسانه ها با واقعیت فلسطین در تضاد است.
وی ادامه داد: جنگ ها ارزش خبری دارند، اما ارزش جان انسان ها باید بیش از هر چیز دیگری باشد. این چیزی است که بیشترین وحدت را می طلبد.
دکتر وورال جین همچنین در بخش دیگری از سخنانش به نشست اخیر سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب در ریاض اشاره کرد و این نشست را مهم ترین بزرگترین نشست بعد از نشست صلح قاهره خواند. برای مقابله با رفتارهای بی پروایانه رژیم صهیونیستی نیاز به اقداماتی فراتر از محکومیت‌های دیپلماتیک است. او همچنین بر ضرورت اعمال تحریم های سیاسی و اقتصادی و حتی محاصره ی کامل رژیم صهیونیستی تاکید کرد.
دکتر هازار وورال در پایان نیز خواستار آتش بس فوری و حمایت بشردوستانه از نواره غزه شد.

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید