به گزارش صلح خبر به نقل از پایگاه خبری استرالیایی میرج نیوز، مارک گارنو، وزیر حمل و نقل و فرانسوا فلیپ شامپانی، وزیر امور خارجه کانادا در پی اطلاعاتی که از جانب سازمان هواپیمایی ایران درباره جزییات بررسی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی تا ۱۹ ثانیه پس از انفجار ارائه شد، در بیانیه ای مطرح کردند: دولت کانادا رونوشتی از گزارش سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران درباره دریافت اطلاعات جعبه های سیاه هواپیمای اوکراینی را دریافت کرده است.
در این بیانیه با اشاره به این که گزارش اولیه تنها اطلاعاتی محدود را درباره این رخداد غم انگیز ارائه میکند و فقط به چیزهایی که پس از حمله موشکی اول روی داده است و نه دومین حمله اشاره می کند، ادعا شده که این گزارش تنها اطلاعاتی را تایید می کند که قبلا میدانستند.
بیانیه کانادا در ادامه از ایران خواستار پاسخگویی به سوالاتی شده که گفته شده سوالات کانادا و همچنین خانوادههای جانباختگان میباشد.
این بیانیه میافزاید: کانادا به درخواست از ایران برای انجام دادن تحقیقی کامل و شفاف ادامه میدهد و ما انتظار داریم ایران به تعهداتش و استانداردهای سازمان بینالمللی هواپیمایی غیرنظامی در پیوست ۱۳ عمل کند.
هواپیمای اوکراینی در دی ماه سال ۱۳۹۸ در ایران به اشتباه مورد هدف قرار گرفت و سقوط کرد.
تورج دهقان زنگنه، رییس سازمان هواپیمایی کشوری روز یکشنبه در نشستی خبری جزییات بررسی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را تا ۱۹ ثانیه پس از انفجار اعلام کرد و گفت: مکالمات خلبانان و کروی پروازی تا ۱۹ ثانیه پس از انفجار ضبط شده و پس از آن FDR و CVR از کار افتاده است.
وی ادامه داد: بازخوانی جعبههای سیاه بوئینگ ۷۳۷ اوکراینی برابر با مقررات بینالمللی و تحت نظارت و مسئولیت سازمان هواپیمایی کشوری ایران انجام شده است و در هنگام بازخوانی، نمایندگان کشور آمریکا به عنوان طراح سازنده هواپیما، اوکراین ثبت کننده و بهرهبردار، فرانسه ارائه دهنده خدمات و مشاور فنی، نمایندگان کشور کانادا، انگلستان و سوئد که اتباعشان در این پرواز بودند و نماینده سازمان بینالمللی هواپیمایی کشوری ایکائو در این فرآیند حضور داشتند.
وی ادامه داد: دادههای هر دو جعبه سیاه هواپیما بدون مشکل فنی بازخوانی شد و تا ساعت ۶ و ۱۴ دقیقه ۵۶ ثانیه همه متغیرهای پروازی عادی و هواپیما در شرایط نرمال بوده و CVR هواپیما تا ۱۹ ثانیه پس از انفجار موشک اول را ضبط کرده است.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه اقدامات و مشارکت صورت گرفته در بازخوانی براساس استانداردهای انکس۱۳ ایکائو بوده است، گفت: در کابین پرواز سه نفر کرو و یک نفر معلم بودند که هر سه متوجه شرایط غیرعادی شدند و تا آخرین لحظات مشغول کنترل و هدایت هواپیما بوده و معلم خلبان بعضی از راهنماییها را انجام میدهد از جمله اینکه به خلبان اعلام میکند هر دو موتور هواپیما فعال است.
دهقانی زنگنه ادامه داد: با توجه به اینکه صدای کابین پس از ۱۹ ثانیه بعد از انفجار قطع میشود و موشک دوم ۲۵ ثانیه پس از آن شلیک و به مجاورت هواپیما رسیده تحلیلی در مورد عملکرد و آثار موشک دوم از جعبههای سیاه هواپیما به دست نمیآید، چرا که قطعات ناشی از موشک اول و اصابت آن به هواپیما باعث قطع جعبههای FDR و CVR در ۱۹ ثانیه پس از آن شده است.
وی با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشوری ایران از دفتر تحقیقات و تحلیل ایمنی هواپیمایی کشوری فرانسه برای همکاریهای بازخوانی تشکر کرده است، اظهار کرد: اطلاعات استخراج شده در اختیار نمایندگان کشورهای ذیربط قرار گرفته تا تحلیلهای ایمنی و فنی خود را در چارچوب استانداردهای ایکائو به سازمان هواپیمایی کشوری ایران ارائه کنند.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: این اقدامات با هدف ایمنی و جلوگیری از رخدادهای مشابه صورت میگیرد و هر نوع استفاده سیاسی از این فرآیندها ضمن اینکه در تعارض با اهداف مورد تاکید ایکائو قرار دارد روند رسیدگی به سانحه را تحتالشعاع قرار خواهد داد. همچنین از همه ذینفعان درخواست میکنیم که از هر نوع تحلیل یا استفاده از این اطلاعات که در راستای ایمنی نباشد خودداری کنند.
دهقانی زنگنه اظهار کرد: از همه کشورهایی که پیش از این حادثه از آسمان ایران عبور میکردند و هماکنون از این فضا استفاده نمیکنند یا به همه کشورهایی که در حال حاضر از آسمان ایران استفاده میکنند اطمینان میدهیم که پرواز بر فراز آسمان ایران ایمن خواهد بود و هیچ مشکلی در این زمینه وجود نخواهد داشت.
انتهای پیام