امروز: یکشنبه, ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأحد 20 شوال 1445 | 2024-04-28
کد خبر: 539455 |
تاریخ انتشار : 24 اسفند 1402 - 14:04 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

صلح خبر/خراسان رضوی معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: اولین هدف ما، اشتغال‌آفرینی و مهارت‌افزایی دانشجویان و سپس ایجاد امید بین آنهاست که برای این اهداف، اقدامات زیادی انجام شده است. محمدعلی وطن‌دوست در حاشیه برگزاری هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد، در گفت‌وگو با پایگاه صلح خبر به نقل از […]

صلح خبر/خراسان رضوی معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: اولین هدف ما، اشتغال‌آفرینی و مهارت‌افزایی دانشجویان و سپس ایجاد امید بین آنهاست که برای این اهداف، اقدامات زیادی انجام شده است.

محمدعلی وطن‌دوست در حاشیه برگزاری هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد، در گفت‌وگو با پایگاه صلح خبر به نقل از خبرنگار صلح خبر اظهار کرد: دانشگاه فردوسی مشهد یکی از دانشگاه‌های بزرگ کشور و در سطح دانشگاه‌های جامع است و معاونت فرهنگی و دانشجویی این دانشگاه با ۲۶ هزار دانشجو، بزرگترین معاونت دانشگاه است. به‌دلیل وسعت ساختاری معاونت فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی، بخش عمده فعالیت‌های حوزه استادی و دانشجویی با این معاونت هماهنگ می‌شود.

وی ادامه داد: معاونت فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی از دو بخش کلی تشکیل شده که بخش اول آن، معاونت فرهنگی و بخش دوم معاونت دانشجویی است. در معاونت فرهنگی و دانشجویی پنج زیرمجموعه وجود دارد که شامل گروه‌های مختلفی مانند مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی دانشجویان، شورای انضباطی، مرکز مشاوره و سبک زندگی، مدیریت رفاه و سلامت، مدیریت تربیت‌ بدنی، مدیریت فرهنگی و فعالیت‌های داوطلبانه است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی با اشاره به اولویت‌های این معاونت، گفت: در برنامه‌های فرهنگی، اولویت‌ها متناسب با اهداف شکل می‌گیرد. بنابراین معاونت فرهنگی دانشگاه دستیابی به چند هدف را در دستور کار خود قرار داده است. اولین هدف اشتغال‌آفرینی و مهارت‌افزایی دانشجویان است که برای آن، اقدامات بسیاری انجام شده است. همان‌طور که در عقاید دینی و اندیشه‌های ماست که اگر فقر اقتصادی در جامعه وجود داشته باشد، ممکن است دین و ایمان جامعه متزلزل شود. بنابراین ریشه‌ای‌ترین عاملی که می‌تواند در ایجاد امید و نشاط بین دانشجویان موثر باشد، ایجاد اشتغال برای آن‌هاست.

وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای اشتغال‌آفرینی دانشجویان، بیان کرد: دانشجویان در زمینه اشتغال به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ دسته اول دانشجویانی که توانایی بالقوه دارند و دسته دوم دانشجویانی که توانمندی بالفعل دارند. باید برای دانشجویانی که توانایی بالقوه دارند، با توجه به رشته تحصیلی آن‌ها مهارت‌افزایی کنیم. همچنین برای دانشجویانی که توانمندی بالفعل دارند، باید اشتغال‌آفرینی انجام شود و بستری که می‌تواند این اقدامات را رقم بزند، کانون کارآفرینی و انجمن‌های علمی دانشجویی است.

اشتغال‌آفرینی برای بیش از ۱۰۰ دانشجو در جشنواره حرکت دانشگاه فردوسی

وطن‌دوست ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ در دانشگاه فردوسی جشنواره حرکت برگزار شد که در آن، نزدیک به ۳۵ شرکت فعال حضور داشتند و برای بیش از ۱۰۰ دانشجو اشتغال‌آفرینی انجام شد. همچنین با فعالان اقتصادی استان رایزنی‌هایی شده است و در تلاشیم طرح مشاغل خانگی را برای دانشجویان در خوابگاه‌ها عملیاتی کنیم. علاوه بر این، بازارچه دانشجویی با ۲۵ غرفه فعال شده است که در آن دانشجویان محصولات دستی و دیگر محصولات خود را برای فروش گذاشته‌اند. البته این موارد نمونه‌هایی از اقدامات انجام‌شده برای اشتغال‌آفرینی است و اگر در این زمینه موفق باشیم، می‌توانیم بگوییم کار مهمی را در ایجاد نشاط و انگیزه دانشجویان رقم زده‌ایم.

معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی با اشاره به دیگر اهداف این معاونت، گفت: دومین هدف ما ایجاد نشاط در میان دانشجویان است. علاوه بر اشتغال‌آفرینی و مهارت‌افزایی دانشجویان در خوابگاه‌های دانشجویی، طرح‌های نشاط‌ بخشی را طراحی کرده‌ایم تا فضای سستی و رخوت خوابگاه‌ها، به فضای شاد و نشاط‌ بخشی تبدیل شود. برنامه‌ریزی کرده‌ایم در محیط خوابگاه‌ها، برنامه‌های نشاط‌ انگیز با محوریت برنامه‌های ورزشی اجرا شود.

وطن‌دوست بیان کرد: سومین هدف ما ایجاد امید در میان جوانان است که در آن بنا داریم، اشتغال دانشجویان را با ظرفیت انجمن‌های علمی رقم بزنیم و در امیدبخشی زندگی آن‌ها تاثیرگذار باشیم. چهارمین هدف، استفاده از ظرفیت‌های بالقوه دانشجویان در بخش‌های مختلف فعالیت‌های داوطلبانه فرهنگی است.

وی افزود: برای این اولویت‌ها و اهداف از تمام ظرفیت‌های فرهنگی استفاده کرده‌ایم و بسته‌های مختلف تشویقی برای دانشجویان و اساتید فعال در حوزه فرهنگ تهیه و به آن‌ها اهدا شده است.

اشتغال‌آفرینی و امیدافزایی در دانشجویان محور فعالیت‌های فرهنگی است

معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی با اشاره به برنامه‌های فرهنگی برای اساتید، اظهار کرد: یکی از نگاه‌های اشتباهی که در برخی دانشگاه‌ها در حوزه فرهنگی وجود دارد، این است که بعضی مدیران فکر می‌کنند برنامه‌های فرهنگی فقط برای دانشجویان است؛ اما باید توجه داشت که برنامه‌های فرهنگی نیاز همه انسان‌هاست و برای مدیران و اساتید نیز باید برنامه فرهنگی تهیه شود. جامعه هدف معاونت فرهنگی سه قشر دانشجویان، کارمندان و اساتید است.

وطن‌دوست افزود: برنامه‌های فرهنگی برای کارمندان بسیار اهمیت دارد، زیرا این افراد ارتباط دو سویه با دانشجویان و اساتید دارند و رفتار آن‌ها بسیار اهمیت دارد.

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید