امروز: یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأحد 5 ذو القعدة 1445 | 2024-05-12
کد خبر: 99224 |
تاریخ انتشار : 03 شهریور 1395 - 0:57 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

گروه بین الملل؛ مایکل کورگان، استاد دانشگاه بوستون در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا به بیان ارزیابی خود از سیاست خارجی آمریکا در قبال گروه تروریستی داعش پرداخت و گفت: آمریکا به طور مشخص مانند بسیاری از کشورهای دیگر در خصوص داعش به بن‌بست برخورد کرده است. سیاست واشنگتن برای ارائه کمک‌های عملیاتی به کشورها در […]

گروه بین الملل؛

مایکل کورگان، استاد دانشگاه بوستون در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا به بیان ارزیابی خود از سیاست خارجی آمریکا در قبال گروه تروریستی داعش پرداخت و گفت: آمریکا به طور مشخص مانند بسیاری از کشورهای دیگر در خصوص داعش به بن‌بست برخورد کرده است. سیاست واشنگتن برای ارائه کمک‌های عملیاتی به کشورها در خاورمیانه از جمله استفاده از پهپادها ممکن است تأثیراتی داشته باشد اما با توجه به این که داعش قلمرو خود را از دست می‌دهد، سرکرده این گروه بر ضرورت تغییرات تاکتیکی تأکید دارد. بخشی از این تغییر در قالب استفاده روزافزون و تشویق به انجام حملات انتحاری به ویژه در کشورهای غربی است.

این استاد روابط بین‌الملل خاطرنشان کرد: آمریکا کمپین خود را علیه داعش با حملات هواپیماهای بدون سرنشین به اهداف احتمالی شروع کرد اما این حملات حاصل چندانی نداشت و پس از آن، با توجه به شکست این سیاست، واشنگتن می‌کوشد با نیروهای محلی در این راستا همکاری داشته باشد. از جمله تلاش‌های ناموفق در این زمینه می‌توان به اقدام برای همکاری با روسیه در سوریه اشاره کرد.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که روسیه دستور کار خود را در سوریه داشت که بخشی از هدف آن، تحکیم بیشتر دولت اسد بود و پس از حصول اطمینان نسبی از تحقق این هدف، فعالیت روسیه تغییر کرد.

کورگان با اشاره به دیگر ناکامی‌های سیاست‌های آمریکا در قبال داعش، گفت: همان‌طور که پیش‌تر نیز دیده‌ایم، استفاده از منابع اطلاعاتی اردن برای ارائه سلاح به شورشیانی که هم با داعش و هم با اسد می‌جنگیدند، رسوایی و آشوب به بار آورد. البته در این میان کردها شرکای قابل اطمینان‌تری بوده‌اند.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از اظهاراتش تصریح کرد: به نظر می‌رسد آمریکا و ایران برخی اهداف مشترک برای از بین بردن داعش دارند اما امکان انجام همکاری مشخصی بین دو طرف دور از ذهن است.

وی اضافه کرد: اوباما ظاهرا مایل است شاهد ثبات در خاورمیانه، روابط بهتر با ایران، برکناری اسد و ریشه‌کن شدن داعش باشد و همه این‌ها را در کنار هم، با بهایی اندک و سرعتی بالا می خواهد که چندان ممکن به نظر نمی‌رسد. به اعتقاد من، سیاست اوباما این خواهد بود که در مقابله با داعش کمترین هزینه را برای آمریکا ایجاد کند. دغدغه امنیتی اصلی آمریکا در حال حاضر روسیه و چین است و راهبرد مورد ترجیح واشنگتن در قبال داعش با توجه به این دغدغه، استفاده از استراتژی «هیچ کاری نکردن» به جای «کار احمقانه کردن» است.

کورگان گفت: من همچنین اعتقاد دارم حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ یک اشتباه بزرگ بود.

وی اظهار کرد: به طور قطع، اوباما کمتر از یک سال فرصت دارد و چنانچه هیلاری کلینتون جایگزین وی شود، احتمال می‌رود سیاست‌های دولت قبلی را با شدت بیشتری دنبال کند. احتمالا تلاش کلینتون برای اقدام بیشتر در قبال سوریه خواهد بود اما در صورتی که ترامپ جایگزین اوباما شود، نظری در این باره ندارم که او چه خواهد کرد و فکر می‌کنم خود او هم نظری نداشته باشد!

انتهای پیام

Let’s block ads! (Why?)

ایسنا

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید