به گزارش صلح خبر، جشن مجازی ارمغان اردیبهشت به مناسبت هشتادمین سالروز تولد رادیو در ایران شامگاه 4 اردیبهشت ماه در صفحه رسمی مجموعه «هنر لند» در اینستاگرام برگزار شد.
اجرای این مراسم را آناهیتا برزویی و قاسمی از نویسندگان و گویندگان رادیو بر عهده داشتند و هر کدام میزبان حضور پیشکسوتان و گفت و گوی آنها درباره ۸۰ سالگی رادیو بودند.
*روزهای تلخ رادیو در دوران جنگ
آناهیتا برزویی در بخشی از این مراسم با بیان اینکه رادیو تنها رسانه ای است که همه می توانند با آن پیوند بخورند، به سالهای حضورش در رادیو در زمان جنگ در کرمان اشاره کرد و گفت: سالهای جنگ سالهایی بوده که رادیو پیشروتر بود، من تهیه کننده برنامهای به اسم «جنگ جنگ» بودم که نامههای خانواده هایی که جوانهای شان در جبهه بودند را میخواندم و همچنین مصاحبههای جوانان در جبهه را پخش میکردیم و یکی از پر خاطرهترین روزها را داشتیم اما دوران سختی بود یکسره زیر موشک و بمباران بودیم موشکهای ۹ متری در کوچه های ۶ متری دوران جنگ برای ما تلخی داشته اما بالاخره تمام شد و امیدواریم صلح خبر در تمام دنیا وجود داشته باشد.
*معاون صدا و اعلام طرح کیفیت سنجی در رادیو
حمید شاه آبادی _ معاون صدا ـ نیز در این مراسم مجازی با اشاره به اینکه تنها صداست که می ماند، تاکید کرد: این فقط یک جمله ی شاعرانه و گفته ی قصار نیست. بلکه یک واقعیت است. صدا یادگاری است در این گنبد دوار و رادیو اسباب مانایی و مایهی ماندگاری این صدا؛ و امروز در هشتادمین سالروز طنین افکن شدن صدا در آسمان ایران بزرگ ، خوشحال و خرسندم که در مقام یک خادم این روز خجسته را خدمت همهی همکاران عزیز شادباش و تبریک عرض کنم و از خداوند که شنوندهی همهی صداهاست خواستارم که در دفتر روزگار و هم در لوح الهی نام تان را ثبت نموده و هماره شنونده ی صدای شما باشد.
وی در ادامه از برنامه های رادیو در آینده و اقداماتی که قرار است برای رادیو انجام شود، سخن گفت.
شاهآبادی اظهار کرد: امسال طرح جدی جامع کیفیت سنجی برنامه ها در رادیو را در دستور کار قرار دادیم و با جدیت تمام درگیر این پروژه عظیم هستیم تا در رادیو به یک سطح بندی در تولیدات برسیم و ارتباط بهتری با مخاطب برقرار کنیم.
* صوفی: از شنوندگان وفادار و منتقدان رادیو هستم
محمد صوفی شورای نظارت بر صدا و سیما و معاون اسبق صدا نیز در این مراسم شرکت کرد و ضمن تبریک به مناسبت سالروز ۸۰ سالگی رادیو در ایران درباره اینکه آیا خود را یک رادیویی میداند، گفت: حضور من در این برنامه به این معنی است که با رادیو و دوستان رادیو ارتباط دارم، کار من به گونهای است که با بخشهای مختلف سازمان از جمله رادیو در ارتباط هستم.
وی از صمیمیت رادیو سخن گفت و یادآور شد: تفاوت معناداری بین دوستانه رادیو وجود دارد، مقطعی که در رادیو بودم دوران بسیار متفاوتی بود. دوستان رادیو صمیمی با محبت و وفادار هستند و من در فضای رادیو این صمیمیت و مهربانی را میدیدم.
صوفی گفت: زمانی که وارد رادیو شدم ۷ یا ۸ شبکه رادیویی داشتیم وسیله سطح سازمان در این بود که بحث توسعه کمی و کیفی شبکه ها اتفاق بیفتد، در آن زمان سعی کردیم متناسب با ذائقه مخاطب این شبکه ها را ایجاد کنیم، برای اینکه ۳۵۰۰ عنوان برنامه تولید کردیم و از ابداع و نوآوری می گفتیم. هیچ کدام از شبکه ها تفاوتی برای من نداشتند همه شبکهها را دوست داشتم اما مسلماً هر کدام از شبکه هایی که مخاطبان بیشتری داشتند، آن شبکه ها برای من حساس تر بودند زمانی که من وارد رادیو شدم حساسیت روی رادیو جوان و به ویژه موسیقی از جمله رادیو پیام و آوا بسیار بود. به عقیده من دوران خوبی را سپری کردیم و تلاش کردیم آن دوران، دوران تشخص رادیو باشد.
او در پایان در پاسخ به اینکه آیا رادیو در بین این فضای مجازی گم میشود؟ اظهار کرد: رادیو یک رسانه ماندگار است که وقتی در معاونت صدا حضور داشتم همه وقتم این بود که برنامه ها را بشنوم و حالا در مسیرها شنونده رادیو هستم البته شنونده وفادار و منتقد. اگر نقدی داشته باشم با دوستان رادیو تماس میگیرم و نظراتم را می گویم.
*حسن خجسته: رادیو در بحران گذر است/ اگر به رادیو تعرضی شود دفاع می کنم
حسن خجسته از معاونان اسبق صدا نیز در سخنانی با اشاره به سالهای حضورش در رادیو گفت: من از سال ۷۰ تا ۸۷ در رادیو بودم. خوشترین سالهای عمر من سالهایی بود که در رادیو بودم و حس خوبی با دوستان رادیویی داشتیم. مزیت رقابتی رادیو همیشه زبان زده بوده است تلویزیون سرعت نداشت. اما رادیو سرعت داشت رادیو آن سالها با عنصر سرعت پیش رو بود و کارهای پر ریسک انجام می داد مثل پخش مستقیم دادگاه خفاش شب. اما حالا مزیت رادیو سرعت نیست، مزیت رادیو صدایش است و این که در همه جا قابل دسترس است هیچ رسانهای مثل رادیو قدرت تخیل زایی ندارد.
او با اشاره به عملکرد رادیو در سالهای حضورش تصریح کرد: در حوزه ورزش در هر جایی که ایران حضور داشت گزارش و خبر ورزشی از آن نقطه را میآوریم و به نوعی رادیو در آن زمان به خاطر سرعت توان خوبی داشت، رادیو تهران بسیار محترم بود دوبلور ها را به رادیو آوردیم دوبلور هایی که صدای مخملی داشتند و رادیو تهران از ظرفیتها به خوبی استفاده کرد اما حالا دیگر عنصر سرعت مطرح نیست و رادیو باید مزیت های جدیدی را تعریف کند. کارکرد چندگانه رادیو بهتر است اولویت بندی شود تا مخاطبان بتوانند به راحتی به اطلاعات مورد نظرشان دسترسی پیدا کنند. در حال حاضر عموماً شبکه های ما عمومی هستند و شبکه های تخصصی باید ویژه تر برنامهسازی بکنند.
خجسته با اعتقاد بر اینکه سرمایههای انسانی رادیو فوق العاده هستند، گفت: در حال حاضر رادیو شرایط سختی را می گذراند و در بحران گذر است اما آن سالها یک روز خسته به رادیو نرفتم و یک روز هم نگران از رادیو بیرون نیامده و همیشه به بچههای رادیو اطمینان داشتم. دکتر شاه آبادی هم نسبت به رادیو حساسیت ویژهای دارند گرچه همه رسانهها در بحران هستند اما می شود گفت که خود وجود ایشان برای رادیو فرصت است و امیدواریم سازمان و رادیو بتواند از این فرصت استفاده کند. خدا را صد هزار مرتبه شکر که در رادیو بودم نسبت به رادیو حساس هستم و اگر تعرضی به آن شود دفاع میکنم و همچنان آن عرق را نسبت به رادیو دارم.
* گله مندی از ممانعت حضور پیشکسوتان در رادیو/ ای کاش این روز را نمیدیدم!
شهریار کرمی از دیگر ستاره ها قدیمی رادیو از جمله برنامهسازانی بود که در این مراسم به گفت و گو پرداخت و از دوران شیرین حضورش در رادیو سخن گفت.
وی یادآور شد: آشنایی من با رادیو به سال ۴۸ در آبادان برمیگردد که کشف استعداد شدم. ماه عسل بودم و خانواده هم نگران من که وارد وادی هنر میشوم به همین دلیل دو سال مخفیانه همکاری کردم. مسیر طولانی را در آبادان با دوچرخه که کیلومترها راه بود به استودیو میرفتم. سال ۵۳ مبدا کارم بود و قبل از آن بیشتر آموزش و مهارت دیده بودم در مقطع تحصیلی خود در گیلان نیز گویندگی و بعد شروع به برنامه سازی کردم، برنامه ما و شنوندگان اولین برنامهای بود که تولید کردم و جزء اولین کسانی بودیم که گروه برنامهسازی تشکیل دادیم.
وی در پاسخ به اینکه از کدام در وارد رادیو شده است؟ گفت: من از در کار و عشق وارد کار در رادیو شدم و تست دادم و پذیرفته شدم .در مرکز اصفهان نیز در دهه ۶۰ برای بار سوم تست گویندگی دادند و وارد رادیو شدم نه از در زنجیر، نه پنجره و نه هیچ در دیگری وارد رادیو نشدم.
کرمی با اشاره به حضورش در ساخت برنامه راه شب یادآور شد: در راه شب این افتخار را داشتم که در خدمت استاد جمشیدی برنامه اجرا کنم و همیشه دست بوس شان هستم. در آن سالها مقدمات فراهم شد و همزمان با آغاز کار در رادیو تهران بود و به جز چهار شبکه جوان، اقتصاد، معارف و سلامت در تمامی شبکه های رادیویی کار کردم و در خدمت دوستان بودم.
وی که پیش از این در رادیو پیام حضور داشت درباره همکاریش با رادیو که در حال حاضر قطع شده است ضمن ابراز گله مندی با بُغض گفت: پیش از این در رادیو پیام برنامه داشتم اما به لطف ریاست قطع شد. چراکه بازنشستگان نمیتوانستند با کارت وارد رادیو شوند و من هم حاضر نشدم با آفیش وارد رادیو شوم. بارها گفتهام ای کاش من مرده بودم و این روزها را نمی دیدم!
کرمی در پایان نسبت به ادبیاتی که در رادیو استفاده می شود انتقاد کرد و گفت: سازمان در حال حاضر بایستی به زبان و ادبیات حاکم در این رسانه توجه بیشتری داشته باشد متاسفانه زبان و ادبیات به جای اینکه تاثیر گذار باشند تبدیل به زبان و ادبیات سر کوچهای شده است. متاسفانه موقعیت من به گونه ای است که برای ارزیابی باید برنامهها را بشنوم و این در روحیه من تاثیر گذاشته است مدیرانی که در راس هستند باید به این نکته توجه کنند.
*مریم نشیبا: صدا مقدس است
مریم نشیبا از پیشکسوتان رادیو نیز در سخنانی کوتاه به مناسبت ۸۰ سالگی رادیو گفت: صدا مقدس است و آنچه که جریان دهندهاش است، مقدستر.
این هنرور که این روزها برنامه «گلبانگ» را اجرا میکند، درباره حضورش در رادیو و اجرای این برنامه یادآور شد: در حال حاضر برنامه «گلبانگ» را اجرا میکنم، برنامهای که وارد بیست و پنجمین سال تولید خود شده است.
وی خطاب به اهالی رادیو گفت: عزیزان رادیو، شما مقدسترید! رادیو یک جعبه کوچک است اما یک جعبهای فرهنگی و من خوشحالم از این طریق در خدمت مردم هستم.
به گزارش صلح خبر، مراسم مجازی «ارمغان اردیبهشت» چهارم اردیبهشت ماه به مناسبت ۸۰ سالگی رادیو تا پاسی از شب ادامه داشت و برخی دیگر از گویندگان و برنامه سازان رادیو از خاطرات حضورشان در رادیو سخن گفتند.
انتهای پیام