امروز: پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الخميس 2 ذو القعدة 1445 | 2024-05-09
کد خبر: 75464 |
تاریخ انتشار : 12 فروردین 1395 - 11:01 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

 از خودروسازان کجا شکایت بریم؟ گلایه های مکرر مخاطبان و نگاهی به قانون حمایت از مصرف کنندگان به گزارش پایگاه صلح خبر – گروه اقتصادی ، گلایه های مکرر مردم از خودروسازان، عموما با وجود انعکاس این مسایل از سوی ما به واحدهای خودروساز، بی جواب می ماند. نگاهی به این گلایه ها که از خودروسازان کجا […]

 از خودروسازان کجا شکایت بریم؟ گلایه های مکرر مخاطبان و نگاهی به قانون حمایت از مصرف کنندگان

از خودروسازان کجا شکایت بریم؟به گزارش پایگاه صلح خبر – گروه اقتصادی ، گلایه های مکرر مردم از خودروسازان، عموما با وجود انعکاس این مسایل از سوی ما به واحدهای خودروساز، بی جواب می ماند. نگاهی به این گلایه ها که از خودروسازان کجا شکایت بریم؟ و قوانین مربوطه، می تواند برای مصرف کنندگان خودرو راهگشا باشد.

به گزارش پایگاه صلح خبر به نقل از خبرآنلاین، یکی از پرحجم ترین گلایه هایی که در سال 94 در سرویس مشکلات مردم عنوان شد، گلایه از تولیدکنندگان و وارد کنندگان خودرو بود. گلایه هایی از بدقولی در تحویل خودرو گرفته تا عدم سرویس دهی مناسب یابی کیفیت بودن خودروهای تولید داخل، در این سرویس درج شد که با وجود انعکاس به خودروسازان و واردکنندگان، عموما بی پاسخ ماند.
با شروع سال جدید، هنوز هم این گلایه ها باقی است و برخی مخاطبان سرویس مشکلات مردم از خودروسازان گلایه می کنند.
مخاطبی که خود را مجتبي معرفی کرده در کامنت خود که نشان از دل پردرد او دارد، نوشته: با سلام. مي خواستم در رابطه وضعيت خودرو در كشور صحبت بشه كه آيا مردم حق شكايت فني از خودرو ساز را دارند يا خير؟ بدين معنا كه مثلا در حال حاضر ايران خودرو دارد خودرو پژو ٢٠٦ را فقط در ظاهر قبلي توليد مي كند و بشتر قطعات آن را تغيير داده است. معنوان مثال ecu ،دريچه گاز،سيم كشي خودرو كه اصلي ترين پارامتر مثبت اين خودرو بوده ، گيربكس آن و بسياري قطعات ديگر. آيا اين سو استفاده از اين برند نيست.؟ آيا اين فريب دادن مردم نيست؟ الان بنده كه به اميد داشتن يك خودرو نو مانند مدل قديميم اقدام به خريد يك ٢٠٦ جديد كردم و كلاه سرم رفته بايد چه اقدامي انجام بدهم. تا كي دولت از اين خودرو سازان متقلب حمايت مي كند. اين موضوع عين دروغ در معامله بوده و بدليل خيار غيب معامله قانونن مسخ مي باشد ولي آيا مي شود؟

مخاطب دیگری در این باره نوشته: سلام من حدود 2 ماه پیش یه ال 90 صفر از نمایندگی سایپا خریدم تمام مدارک رسید بجز بیمه شخص ثالث هر چه پیگیری میکنم به جایی نمیرسم نمایندگی میگه مراجعه کنید به شرکت پست، شرکت پست میگه کد رهگیری میخوام تا جواب بدم ، کد رهگیری را هم میگن دست شرکت ارسال کننده است ، چندین بار زنگ زدم یه شماره تلفن دادن 33026007 گفتن از آنجا پیگیری کن تماس گرفتم جواب نمیدن نتوانستم صحبت کنم ، ایمیل زدم شماره پیگیری نامه1674629 است ولی پاسخی نگرفتم… نمیدونم چکار کنم ماشین را برای مسافرت ایام تعطیلی گرفتم حالا بدون بیمه ماندم …

شخص دیگری نیز در سرویس مشکلات مردم اینطور از مشکل خود با یک شرکت خودرویی روایت کرده: سلام مدتی که شرکت کرمان اقدام به پیش فروش جک اس 5 اتومات کرده؛لازم به ذکر که در سه نمایشگاه این خودرو با ظاهری جدید رونمایی شده که اغلب خریداران به خاطر این فیس ثبت نام کردند؛حالا که مدتی گذشته شرکت کرمان موتور در اقدامی غیر حرفه ای اعلام نموده که قراره این ماشینها با فیس قدیم به بازار ارائه شود و اواخر سال 95 ما ظاهری جدید خواهیم داشت و این جزء ضرر برای مشتریان چیزی به همراه ندارد لطفا پیگیری نمایید.

از خودروسازان کجا شکایت بریم؟

نگاهی به قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو
در پاسخ به تمام این گلایه ها بد نیست مروری بر مبانی قانونی حمایت از مصرف کنندگان خودرو بیندازیم.
قانونی حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ 23/3/1386 مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و پس از آن نیز با تایید شورای نگهبان، برای اجرا به دولت وقت ابلاغ شد.
در ماده 2این قانون آمده: عرضه کننده موظف به رعایت استانداردهای ابلاغی در مورد ایمنی، کیفیت،‌سلامت خودرو و مطابقت آن با ضمانت ارائه شده به مصرف کننده می‌باشد.
همچنین در ماده 3 این قانون داریم: عرضه کننده در طول مدت ضمانت مکلف به رفع هر نوع نقص یا عیب (ناشی از طراحی، مونتاژ، تولید، یا حمل)‌است که در خودرو وجود داشته یا در نتیجه استفاده معمول از خودرو، بروز نموده و با مفاد ضمانتنامه و مشخصات اعلامی به مصرف‌کننده مغایر بوده یا مانع استفاده مطلوب از خودرو یا نافی ایمنی آن باشد یا موجب کاهش ارزش معاملاتی خودرو شود. هزینه رفع نقص یا عیب خودرو در طول مدت ضمانت و جبران کلیه خسارات وارده به مصرف‌کننده و اشخاص ثالث، اعم از خسارات مالی و جانی و هزینه های درمان ناشی از نقص یا عیب‌(که خارج از تعهدات بیمه شخص ثالث باشد) هزینه‌های حمل خودرو به تعمیرگاه، تأمین خودروی جایگزین مشابه در طول مدت تعمیرات (چنانچه مدت توقف خودرو بیش از چهل‌وهشت ساعت باشد.) برعهده عرضه‌کننده می‌باشد.
طبق ماده 4، چنانچه نقص یا عیب قطعات ایمنی خودرو در طول دوره ضمانت پس از سه بار تعمیر همچنان باقی باشد یا در صورتی که نقص یا عیب قطعاتی که موجب احتمال صدمه جسمی یا جانی اشخاص گردد و با یک بار تعمیر برطرف نشده باشد یا خودرو بیش از سی‌روز به دلیل تعمیرات غیرقابل استفاده بماند،‌عرضه کننده مکلف است حسب درخواست مصرف کننده خودروی معیوب را با خودروی نو تعویض یا با توافق، بهای آن را به مصرف‌کننده مسترد دارد.
در تبصره ماده 5 نیز داریم: استفاده از قطعات غیراستاندارد یا تأیید نشده توسط عرضه‌کننده ‌و نمایندگی‌های مجاز تعمیر ممنوع می‌باشد.

نگاهی آیین نامه اجرایی این قانون
آیین نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف كنندگان خودرو كه به تصویب كارگروه حمایت از تولید رسیده است نیز قانون فوق را تشریح کرده و تکلیف مشکلات عنوان شده در کامنتهای مخاطبان سرویس مشکلات مردم خبرگزاری خبرآنلاین را مشخص کرده.
در ماده 33این آیین نامه عنوان شده: عرضه كنندگان خودرو موظف هستند رضایت مصرف كننده را از خدمات ارایه شده خود در دوران ضمانت و تعهد تامین نمایند چنانچه رضایت مصرف كننده تامین نشود وی بدوا می تواند شكایت خود را در مورد خودرو‌های ساخت داخل به وزارت صنایع و معادن و در مورد خودرو های وارداتی به وزارت بازرگانی تسلیم نماید شكایت مصرف كننده از سوی مرجع ذی ربط ظرف سی روز مورد رسیدگی قرار می گیرد و در صورت عدم حل و فصل موضوع هر یك از طرفین می‌توانند به هیات حل اختلاف مربوطه مركب از نماینده عرضه كننده خودرو كارشناس رسمی دادگستری در رشته مرتبط و كارشناس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی به ریاست كارشناس رسمی دادگستری مراجعه نمایند و مرجع حل اختلاف موظف است ظرف بیست روز از تاریخ دریافت شكایت به موضوع رسیدگی و نسبت به حل اختلاف اقدام نماید در صورت اعتراض هر یك از طرفین به صورتجلسه حل اختلاف خواسته در دادگاه صالحه قابل پیگیری خواهد بود .
در تبصره ذیل همین ماده نیز نوشته شده: كلیه نهاد‌ها و سازمان‌هایی كه مصرف كنندگان جهت طرح شكایت به آنها مراجعه می نمایند موظفند شكایت مصرف كننده را در مورد خودرو‌های ساخت داخل به وزارت صنایع و معادن و در مورد خودرو‌های وارداتی به وزارت بازرگانی ( سازمان حمایت از مصرف كنندگان و تولید كنندگان ) ارسال نماید.
در ماده 34مسئولیت اجرایی مفاد این آیین نامه بر عهده عرضه كننده خودرو گذاشته شده و درماده 35 نیز نظارت بر حسن اجرای این آیین نامه بر عهده وزارت صنایع و معادن و برای خودرو‌های وارداتی با هماهنگی وزارت بازرگانی قرار داده شده است.

خریداران ناراضی: از خودروسازان کجا شکایت بریم؟
طبق قانون فوق و آیین نامه اجرایی آن، هرگاه عرضه کننده خودرو اعم از خودروساز یا وارد کننده، یکی از مواد این اسناد را رعایت نکردند، خریدار یا مصرف کننده می تواند به وزارت صنعت، معدن و تجارت شکایت کند. در صورت عدم رسیدگی موضوع در دادگاه صالحه (دادگاه شهرستان محل خرید و فروش خودرو یا محل دفتر شرکت عرضه کننده) قابل شکایت است.

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید