امروز: یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأحد 12 ذو القعدة 1445 | 2024-05-19
کد خبر: 49769 |
تاریخ انتشار : 17 بهمن 1394 - 23:47 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

سینما و تلویزیون > سینمای‌ ایران – محمدعلی نجفی:سال ۶۵ ما در آیت فیلم «جنگ اطهر» را می‌ساختیم؛ دورانی که کنار فیلمسازی، به فعالیت‌ سیاسی و زیرزمینی هم علیه رژیم پهلوی می‌پرداختیم. البته در سال 65 به تدريج از زيرزمين به روي زمين آمده بوديم و فعاليت‌هايمان به مرور علني شده بود. تأسيس گروه آيت فيلم هم […]

سینما و تلویزیون > سینمای‌ ایران – محمدعلی نجفی:
سال ۶۵ ما در آیت فیلم «جنگ اطهر» را می‌ساختیم؛ دورانی که کنار فیلمسازی، به فعالیت‌ سیاسی و زیرزمینی هم علیه رژیم پهلوی می‌پرداختیم.

البته در سال 65 به تدريج از زيرزمين به روي زمين آمده بوديم و فعاليت‌هايمان به مرور علني شده بود. تأسيس گروه آيت فيلم هم در اين راستا انجام شده بود و در دفتر آيت فيلم فعاليت‌ سياسي هم داشتيم و بسياري از انقلابيون در جلسات فرهنگي و سياسي ما شركت مي‌كردند. از جمله شهيد بهشتي، مصطفي هاشمي‌طبا، مهندس توسلي، سيدمحمد بهشتي، فخرالدين انوار، عبدالعلي بازرگان و تعداد ديگري از دوستان كه سال‌هاي پس از انقلاب جزو دولتمردان شدند. جنگ اطهر را با نام مستعار علي رائد مي‌ساختم. من تئاتر «سربداران» را در حسينيه ارشاد كار كرده بودم كه باعث بسته شدن آنجا شده بود و روي نامم حساسيت وجود داشت. بنابر اين اسمم را تغيير دادم تا جلوي فيلم گرفته نشود.

البته بعدا روند تحولات به شكلي پيش رفت كه ديگر نيازي به اسم مستعار نبود. خليل گنجور كه نامش به عنوان تهيه‌كننده در فيلم جنگ اطهر آمده توسط فرهاديان از اعضاي هيأت مديره آيت فيلم به ما معرفي شده بود. گنجور جزو زندان‌رفته‌هاي قبل از انقلاب بود. بعد از انقلاب يك روز عبدالعلي بازرگان به من گفت در اسناد ساواك نام گنجور را ديده كه جلسات آيت‌فيلم را گزارش مي‌داده. ظاهرا ساواكي نبود ولي گويا در دوران زندان، تعهد داده بود بعد از آزادي، به آنها راپورت بدهد و برخي از جلسات ما با دكتر شريعتي و شهيد بهشتي را گزارش كرده بود.

در دفتر آيت‌فيلم علاوه بر فعاليت فيلمسازي، براي انجام فعاليت سياسي هم برنامه‌ريزي مي‌شد. خاطرم هست كه براي نماز عيدفطر كه در تپه‌هاي قيطريه خوانده شد برخي پيش‌بيني‌ها براي حضور گروه‌ها و دسته‌هاي مختلف در آيت‌فيلم انجام شد. دوراني بود كه ديگر از چيزي هراس نداشتيم و شور انقلاب همه ما را گرفته بود. براي 3 تا 4 گروه برنامه‌ريزي و تدارك ديده شد كه يكي از گروه‌ها در ميدان ژاله استقرار يافت و آنجا هم نماز خوانده شد. برنامه اصلي هم براي تپه‌هاي قيطريه بود كه آن جمعيت انبوه مردمي در آن حضور يافتند و من هم با دوربينم آنجا بودم و همه چيز را ثبت مي‌كردم؛ همچنان كه تظاهرات روز 16 شهريور را هم فيلمبرداري كردم. بعد از ماجراي 17شهريور هم به بهشت‌زهرا رفتيم و از پيكرهاي شهدا فيلم گرفتيم. تا مقطع 13 آبان هر جا كه تظاهرات مهمي برگزار مي‌شد ما هم با دوربينمان حاضر بوديم و البته گاهي وقت‌ها به دشواري فيلم مي‌گرفتيم.

هنگامي كه امام به پاريس رفت، من هم براي مونتاژ فيلم‌ام به انگلستان رفتم چون در ايران امكان تدوين فيلم را نداشتيم. از انگليس هم به فرانسه رفتم. به نوفل‌لوشاتو و خدمت امام رسيديم و آنجا بوديم تا زماني كه امام به ايران آمد و انقلاب پيروز شد.
كمي بعد از پيروزي انقلاب و در سال 58 مستندي كه در روزهاي انقلاب ساخته بودم با نام «ليله‌القدر» به مدت يك ماه در تئاتر شهر اكران شد.

  • نويسنده و كارگردان سينما

This entry passed through the Full-Text RSS service – if this is your content and you’re reading it on someone else’s site, please read the FAQ at fivefilters.org/content-only/faq.php#publishers.

RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 1
    1. نویسنده :گل.پونه

      روزهای سرشار از موفقیت براتون آرزو دارم