امروز: چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأربعاء 23 شوال 1445 | 2024-05-01
کد خبر: 528634 |
تاریخ انتشار : 08 آذر 1402 - 14:32 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

بالاخره بعد از ۱۸ سال از شروع مطالعات احداث متروی پرند، این مسیر به طول ۱۹ کیلومتر فردا پنجشنبه ۹ آذر افتتاح می شود. خط متروی پرند به طول ۵۰ کیلومتر از ایستگاه شاهد در خط یک به سمت شهر پرند امتداد می یابد و بر همین اساس شهروندان می‌توانند از تجریش تا پرند و […]

بالاخره بعد از ۱۸ سال از شروع مطالعات احداث متروی پرند، این مسیر به طول ۱۹ کیلومتر فردا پنجشنبه ۹ آذر افتتاح می شود. خط متروی پرند به طول ۵۰ کیلومتر از ایستگاه شاهد در خط یک به سمت شهر پرند امتداد می یابد و بر همین اساس شهروندان می‌توانند از تجریش تا پرند و بالعکس را مستقیم و با مترو طی کنند.

به گزارش صلح خبر، ۱۸ سال پیش مطالعات  احداث خط متروی پرند انجام شد و بعد از آن کلنگ احداث متروی پرند به زمین خورد، شهر پرند در فاصله ۳۰ کیلومتری تهران واقع شده و این نزدیکی سبب شده تا عمدتا مردم این شهر اقماری استان تهران برای کار، تحصیل و سایر امور روزانه، تردد زیادی به پایتخت داشته باشند؛ به گونه ای که براساس آمارهای ترافیکی، روزانه ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر بین تهران و پرند تردد دارند که عمده این افراد از وسایل حمل و نقل شخصی برای طی این مسافت استفاده می کنند.

پرند یکی از شهرهای اقماری اطراف تهران است  که طی سال های اخیر رشد جمعیت پرشتابی را تجربه کرده و پیش بینی می شود تا سال ۱۴۰۵ تعداد ساکنان آن به مرز ۷۰۰ هزار نفر برسد، به همین دلیل مسئولان استان تهران تصمیم گرفتند تا در راستای کاهش حجم ورودی خودروهای شخصی به تهران و همچنین به منظور کاهش تصادفات در جاده تهران- ساوه خط متروی تهران را به پرند برسانند تا هم سرعت جابجایی افزایش یابد و هم ایمنی سفر ارتقاء یابد.

روزانه جمعیتی بین ۳۵ تا ۴۰ هزار نفر برای رتق و فتق امور جاری خود، بین تهران و پرند در تردد بوده و این جریان عبور و مرور، غالباً با استفاده از وسائل نقلیه شخصی و یا تاکسی صورت می پذیرد.

بر اساس بررسی‌های معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، برآوردهای ترافیکی نشان می‌دهد که در حال حاضر، روزانه جمعیتی بین ۳۵ تا ۴۰ هزار نفر برای رتق و فتق امور جاری خود، بین تهران و پرند در تردد بوده و این جریان عبور و مرور، غالباً با استفاده از وسائل نقلیه شخصی و یا تاکسی صورت می پذیرد. عادت مسافران فعلی این مسیر، از دو منظر قابل نقد و بررسی است؛ یکی آمار تصادفات جاده‌ای در آزاد راه تهران – ساوه که مسیر تردد مسافران پرند است و دیگری هزینه‌ای که این تعداد مسافر طی هر روز متحمل می شوند.

نگاهی به میزان تصادفات در مسیر تهران-پرند

به لحاظ میزان تصادفات و آسیب‌های جرحی یا فوتی، نگاهی به آمار مصدومان و جان باختگان آزاد راه تهران – ساوه که در برخی سالها به ۵۸ فوتی و صدها مصدوم هم رسیده است، خود گویای تمام نکات هشدار دهنده است. طبیعتاً با افزایش استفاده شهروندان از وسایل حمل و نقل عمومی، نه تنها بار ترافیک این معبر پرتردد بین شهری کاهش خواهد یافت؛ بلکه آمار تصادفات حمل و نقلی نیز به تبع آن تقلیل می‌یابد.

اما از حیث هزینه‌ای که روزانه هر فرد برای تردد بین این دو شهر صرف می‌کند، برآوردهای مستند حکایت از آن دارد که بر حسب مسیر انتخابی و نوع وسیله کرایه شده، بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان برای رفت و آمد در مسیر مذکور باید خرج شود تا شهروندان به امورات جاری خود برسند. حال کافی است با یک حساب سرانگشتی و با این فرض که در بدو شروع فعالیت ایستگاه متروی پرند، بین ۱۳ تا ۱۵ هزار نفر در هر روز از این وسیله حمل و نقلی استفاده کنند، در هزینه‌های روزانه مسافران مربوطه نیز صرفه‌جویی می‌شود.

در واقع می‌توان گفت با شروع بهره‌برداری از این خط مترو، در مجموع روزانه حداقل یک میلیارد تا یک میلیارد و پانصد هزار تومان کمتر از جیب کل مسافران تهران – پرند هزینه می‌شود که همین مقدار پول می تواند برخی نیازها و مایحتاج ضروری آنان را پوشش دهد.

در واقع می‌توان گفت با شروع بهره‌برداری از این خط مترو، در مجموع روزانه حداقل یک میلیارد تا یک میلیارد و پانصد هزار تومان کمتر از جیب کل مسافران تهران – پرند هزینه می‌شود که همین مقدار پول می تواند برخی نیازها و مایحتاج ضروری آنان را پوشش دهد.

محسن هرمزی مدیرعامل شرکت  متروی تهران و حومه، در مورد احداث این خط مترو و تأثیرش بر کاهش سفر ساکنان پرند به صلح خبر، می‌گوید: شهر پرند به عنوان یکی از  شهرهای اقماری تهران در سال های اخیر رشد جمعیت پرشتابی را تجربه کرده و پیش بینی می شود تا سال ۱۴۰۵ تعداد ساکنان آن به مرز ۷۰۰ هزار نفر برسد. به همین دلیل مسئولان استان تهران چندین سال پیش تصمیم گرفتند تا هم برای کاهش حجم ورودی خودروهای شخصی به تهران و هم به منظور کاهش تصادفات در جاده تهران- ساوه خط متروی تهران را به پرند برسانند.

هرمزی با بیان اینکه بررسی های اولیه احداث این خط مترو نشان می داد طول این خط ۵۰ کیلومتر خواهد بود، اظهار می‌کند: ۵ ایستگاه برای آن پیش بینی و مقرر شد تا خط متروی پرند از خط یک مترو و از ایستگاه شاهد منشعب شود. اتفاقی که همه مسئولان در وهله اول از آن حمایت کردند؛ اما در عمل ۱۸ سال به طول انجامید و حالا به پیشرفت ۱۰۰ درصد عملیات رسیده است.

از تجریش تا پرند با مترو

وی با اشاره سرنوشت افتتاح متروی پرند ادامه می دهد: ۴ کیلومتر ابتدایی این خط تا اراضی محدوده شهر آفتاب توسط شهرداری تهران ساخته و در سال ۹۵ همزمان با بهره برداری از نمایشگاه شهر آفتاب، افتتاح شد. فاز دوم این خط نیز به طول ۲۶ کیلومتر تا شهر فرودگاهی امام خمینی به بهره برداری رسید و حالا اتصال مترو به  پرند مانده است که  فردا پنجشنبه افتتاح می شود.

وی در مورد روند تأمین برق متروی پرند نیز می گوید: برای راه اندازی متروی پرند نیازمند  ۱۵ مگاوات نیروی برق در قالب دو فیدر ۷.۵ مگاواتی بودیم که این مهم با توجه به دستور رئیس جمهور جزو تعهدات وزارت  نیرو قرار گرفت و بعد از مدتی با رسیدن برق به خط، متروی پرند آماده بهره برداری شد.

به گزارش صلح خبر، داستان طولانی رسیدن مترو به پرند در حالی است که ۴ کیلومتر ابتدایی این خط اقماری تا اراضی محدوده شهر آفتاب توسط شهرداری تهران ساخته و در سال ۹۵ همزمان با بهره برداری از نمایشگاه شهر آفتاب، افتتاح شد. فاز دوم این خط نیز به طول ۲۶ کیلومتر تا شهر فرودگاهی امام خمینی به بهره برداری رسید و رسیدن مترو به پرند تنها معطل ۱۹ کیلومتر بود که با پیگیری های دولت سیزدهم و شخص رئیس‌جمهور این مهم بالاخره به نتیجه رسید.

متروی پرند بعد از متروی کرج و هشتگرد، سومین متروی اقماری تهران است که بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، قرار است در امتداد ایستگاه متروی شاهد، به خط یک متروی تهران متصل شود و آنگونه که روابط عمومی شرکت مترو اعلام کرده قرار است سه رام قطار ۷ واگنه در این خط فعالیت کند.

متروی پرند برای رسیدن به ایستگاه پایانی راه دور و درازی را از سر گذرانده. از عدم تأمین درست منابع مالی تا تعلل در برق رسانی و تحویل یک زمین به عنوان معوض طلب های پیمانکار که نهایتا هم با ورود رئیسی رئیس جمهور این مشکلات حل شد، بگونه ای که ۱۷ آذرماه سال گذشته رئیس جمهور  در حاشیه سفرهای استانی خود از روند احداث خط متروی پرند بازدید کرد و با ارائه سه دستور خواهان تسریع در عملیات احداث متروی پرند شد و دستور دادند تا در زمینه اختصاص زمین، حل مشکل نقدینگی و پست برق متروی پرند تسهیل گری شود که با ورود رئیس جمهوری، مشکلات متروی پرند آرام آرام مرتفع شد و حال چند روزی است که برق نیروگاه مجاور خط مترو نیز به این خط متصل شده است.

متروی پرند بعد از متروی کرج و هشتگرد، سومین متروی اقماری تهران است که بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، قرار است در امتداد ایستگاه متروی شاهد، به خط یک متروی تهران متصل شود و آنگونه که روابط عمومی شرکت مترو اعلام کرده قرار است سه رام قطار ۷ واگنه در این خط فعالیت کند.

به گزارش صلح خبر، با اتصال برق پایدار به خط متروی پرند حالا افتتاح این خط به ایستگاه پایانی رسیده و حالا آنگونه که سخنگوی هیات دولت اعلام کرده براساس برنامه ریزی های صورت گرفته فردا (پنجشنبه) متروی پرند بعد از ۱۸ سال وقفه توسط رئیس جمهور افتتاح خواهد شد.

از تجریش تا پرند با مترو

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید