امروز: شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: السبت 11 ذو القعدة 1445 | 2024-05-18
کد خبر: 494820 |
تاریخ انتشار : 25 بهمن 1401 - 19:22 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

«سفر رئیسی به چین»، «جزییات پرونده فولاد مبارکه»، «بسته وحدت‌آفرین» و… از موضوعات مهم خبری حوزه سیاست بیست و پنجم بهمن ماه ۱۴۰۱ بود. به گزارش صلح خبر، سید ابراهیم رئیسی که به دعوت رسمی رئیس جمهور چین به این کشور سفر کرده، صبح امروز به وقت محلی وارد فرودگاه بین‌المللی پکن شد و از […]

«سفر رئیسی به چین»، «جزییات پرونده فولاد مبارکه»، «بسته وحدت‌آفرین» و… از موضوعات مهم خبری حوزه سیاست بیست و پنجم بهمن ماه ۱۴۰۱ بود.

به گزارش صلح خبر، سید ابراهیم رئیسی که به دعوت رسمی رئیس جمهور چین به این کشور سفر کرده، صبح امروز به وقت محلی وارد فرودگاه بین‌المللی پکن شد و از سوی وزیر فرهنگ و گردشگری چین مورد استقبال قرار گرفت.
«شی جین پینگ» رئیس جمهور چین هم در محل کنگره ملی خلق چین و به صورت رسمی از سید ابراهیم رئیسی استقبال کرد. در این مراسم به افتخار رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیئت عالیرتبه همراه وی ۲۱ گلوله توپ شلیک شد.
سپس ۲۰ سند همکاری و یادداشت تفاهم میان مقامات عالیرتبه جمهوری اسلامی ایران و چین در حضور روسای جمهور دو کشور به امضا رسید.
تفاهمات همکاری در زمینه مدیریت بحران، گردشگری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، محیط زیست، تجارت بین‌المللی، مالکیت معنوی، کشاورزی، صادرات، بهداشت و درمان، رسانه، ورزش و میراث فرهنگی از جمله اسناد امضا شده میان مقامات جمهوری اسلامی ایران و چین است.
لازم به ذکر است که این اولین سفر رسمی دولتی رئیس جمهوری اسلامی ایران به چین پس از ۲۰ سال است.
رئیسی در دیدار با رئیس جمهور چین با تاکید بر ضرورت گسترش مناسبات دو کشور در زمینه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، علمی، فناوری و فرهنگی، اجرای سند جامع مشارکت راهبردی میان ایران و چین را اقدامی مهم در جهت تثبیت صلح و ثبات در منطقه دانست و  شی جینپینگ هم خطاب به همتای ایرانی‌اش گفت که کشورش به «مشارکت سازنده» در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ادامه می‌دهد.
در جریان این سفر رئیسی با نخست وزیر چین دیدار کرد و در این دیدار با اشاره به پیشینه همکاری‌های تاریخی و ارزشمند دو تمدن بزرگ ایران و چین و همچنین توافقات مهم دو کشور در زمینه‌های مختلف اقتصادی و تجاری، بر گسترش هر چه بیشتر روابط ایران و چین تاکید کرد.
رئیس جمهور کشورمان همچنین در دیدار با رئیس کنگره ملی خلق چین، ایران و چین را دوستان دوران سخت توصیف و از حمایت‌های سازنده کنگره ملی خلق چین در جهت گسترش همکاری‌های دو کشور قدردانی کرد.
جمهوری اسلامی ایران و چین به عنوان دو کشور و قدرت مهم در منطقه آسیا از دیرباز مراودات بسیاری در زمینه‌های مختلف اعم از اقتصادی و سیاسی داشته و طی سال‌های اخیر نیز چین همواره حامی ایران در برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای بوده است.
اکنون با سفر رئیس‌جمهور کشورمان به پکن در این شرایط منطقه‌ای و جهانی علی‌رغم عکس‌العمل غرب و حساسیت هایی که در این راستا دارند، تحکیم روابط راهبردی دو طرف در دستور کار قرار دارد و فرصتی برای تقویت امنیت و ثبات منطقه‌ای به لحاظ سیاسی و اقتصادی است.
موضوع سفر رئیسی به چین در نشست خبری امروز سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا مطرح شد و ند پرایس در این باره گفت: توصیف هدف این سفر را بر عهده خود این دو کشور می‌گذارم‌. فقط نکته‌ای کلی می‌گویم؛ این که زمانی نه چندان دور، آمریکا تلاش هماهنگی برای تعامل با جمهوری خلق چین در زمینه برنامه هسته‌ای ایران انجام داد، دقیقا به این خاطر که کشورهای ما(آمریکا و چین) آن‌ را چالشی برای خود می‌دانند.
ند پرایس در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوالی درباره شکل‌گیری یک «ائتلاف» میان برخی چهره‌های ایرانی خارج از کشور که اخیرا نیز در دانشگاه جورج‌تاون ادعاهایی را درباره امور داخلی ایران مطرح کردند، گفت: هیچ کسی، از جمله دولت آمریکا نمی‌تواند مدعی این باشد که از طرف مردم داخل ایران سخن می‌گوید. فقط خودشان می‌توانند این کار را بکنند.
دیگر اخبار مرتبط با سفر رئیسی به چین را در لینک های زیر دنبال کنید.
اعلام جزئیات برنامه‌های رئیسی در پکن از سوی وزارت خارجه چین
توسعه و امنیت اقتصادی می‌تواند از دستور کارهای سفر رئیسی به چین باشد
سفر رییس جمهور به چین در راستای توسعه روابط اقتصادی است
آیا پکن به دنبال وساطت میان تهران و ریاض است؟
سفر رئیس‌جمهور به چین برای اقتصاد کشور بسیار امیدوار کننده است
نگرانی واشنگتن از سفر رئیسی به پکن
سفر رئیس‌جمهور به چین حرکت راهبردی برای پیشرفت اقتصادی کشور است
اهمیت سفر رئیسی به چین از نگاه چاینا دیلی
چین برای حفظ رشد اقتصادی خود به ایران نیاز دارد
سفر رئیسی به پکن؛ فصلی جدید در توسعه روابط ایران و چین
چرا گسترش رابطه با چین مهم است؟
سفر رئیسی به چین؛ پایان «بگو مگوها» درباره روابط تهران-پکن
****
در نشست خبری امروز سخنگوی دولت درباره جزئیات بسته وحدت‌آفرین دولت به ویژه برای ایرانیان خارج از کشور سوال شد و بهادری جهرمی گفت: در امتداد مسیری که مقام معظم رهبری روشن کردند و عفوی که در حوزه قضایی صورت گرفت، دولت هم خود را مکلف می‌داند که همین مسیر را در مجموعه دستگاه‌های اجرایی کشور طی کند.
وی یادآور شد: در این زمینه به ویژه برای ایرانیان خارج از کشور هم بسته وحدت‌آفرینی در نظر گرفته شده که به تسهیل بازگشت یا فعالیت ایرانیان خارج از کشور – حتی آنانی که بعضاً خطاهایی مرتکب شده‌اند – می‌تواند منجر شود.
امروز همچنین در نشست هفتگی سخنگوی قوه قضاییه باخبرنگاران، مسعود ستایشی درباره وضعیت پرونده فولاد مبارکه توضیح داد و تاکید کرد که صرف وجود پرونده دلیل بر اثبات آن نیست.
وی افزود: نباید به حساب بودن و افتتاح پرونده بگوییم ثابت شده است و باید عناوین پس از اثبات و در مرحله تحقیقات و دادرسی بیان شود و صاحب تریبون ها هم از اظهارات غیر دقیق خودداری کنند.‌ پرونده مذکور مفتوح و در حال رسیدگی است و نتایج آن اعلام می شود.
سخنگوی قوه قضاییه همچنین درباره احتمال عفو نیلوفر حامدی و الهه محمدی خطاب به خبرنگاران گفت که شما تحمل کنید در آینده تعیین تکلیف می شوند، عفو معیاری است و پرونده‌ها با  معیارها تطبیق داده می شود و در صورت دارا بودن شرایط عفو صورت می گیرد و اگر غیر این باشد مشمول عفو نمی شود. شما تحمل کنید در آینده تعیین تکلیف می شوند.
****
در پی موافقت اخیر رهبری با عفو گسترده،‌ خانوادهآیت‌الله هاشمی رفسنجانی در متنی که آن را در قالب «رنجنامه» تنظیم کرده‌اند،  خواستار آزادی زنان در بند به خصوص فائزه هاشمی شده‌اند که متن کامل آن را می توانید در این لینک بخوانید.
انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید