امروز: جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 3 ذو القعدة 1445 | 2024-05-10
کد خبر: 46554 |
تاریخ انتشار : 29 دی 1394 - 20:51 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

فرهنگ > هنر – فهیمه پناه‌آذر:زنگ آغاز مهم‌ترین رویداد تئاتر ایران ساعت ۱۸ پنجشنبه اول بهمن‌ ماه در یکی از قدیمی‌ترین تماشاخانه‌های تهران به صدا درمی‌آید و پیشکسوتان و هنرمندان عرصه نمایش با حضور در تماشاخانه سنگلج، ضمن بزرگداشت ۵۰سالگی این تالار به استقبال سی‌و‌چهارمین جشنواره تئاتر فجر می‌روند. سعيد اسدي، دبير جشنواره سي‌و‌چهارم با اشاره به […]

فرهنگ > هنر – فهیمه پناه‌آذر:
زنگ آغاز مهم‌ترین رویداد تئاتر ایران ساعت ۱۸ پنجشنبه اول بهمن‌ ماه در یکی از قدیمی‌ترین تماشاخانه‌های تهران به صدا درمی‌آید و پیشکسوتان و هنرمندان عرصه نمایش با حضور در تماشاخانه سنگلج، ضمن بزرگداشت ۵۰سالگی این تالار به استقبال سی‌و‌چهارمین جشنواره تئاتر فجر می‌روند.

سعيد اسدي، دبير جشنواره سي‌و‌چهارم با اشاره به برنامه‌هاي افتتاحيه اين دوره به همشهري مي‌گويد: امسال آغاز جشنواره با بزرگداشت 50سالگي تاسيس سنگلج همراه است. براساس سنت هر سال، در مراسم افتتاحيه، بزرگداشت هنرمندان برگزار مي‌شد كه امسال تصميم گرفتيم بزرگداشت سنگلج را داشته باشيم؛ تماشاخانه‌اي كه بسياري از بزرگان تئاتري ما نخستين‌بار پا روي صحنه آن گذاشتند و از آنجا رشد كردند. در مراسم افتتاحيه، برگزيدگان بخش‌هاي پوستر، عكس و نمايشنامه‌نويسي هم معرفي مي‌شوند.

وي درباره تعداد زياد خانه‌هاي خالي برنامه رسمي اجراهاي صحنه‌اي جشنواره مي‌گويد: برخي سالن‌ها به‌دليل تغيير دكور و سنگين بودن دكور نمايش‌ها به زمان بيشتري نياز دارند و سعي كرده‌ايم تا آنجا كه ممكن است اين زمان را در آنها قرار بدهيم. بيشتر سالن‌هاي نمايش ما قاب صحنه‌اي هستند كه تعداد كارهاي مناسب و متناسب با اين سالن‌ها كم است و براي جبران اين كمبود، امسال بخش «به علاوه فجر» را اضافه كرديم كه در آن 40نمايش در 7سالن خصوصي اجرا مي‌شود. اسدي درباره كيفيت آثار حاضر در بخش بين‌الملل هم‌چنين اظهارنظر مي‌كند:

انتخاب كارهاي خارجي براساس شرايطي كه داريم و همچنين ميزباني و توانايي مالي جشنواره كاري سخت بود اما تلاش كرديم كيفيت را مدنظر داشته باشيم و در انتخاب نمايش‌هاي بخش بين‌الملل دقت كنيم. در حوزه تئاتر سلايق متعدد وجود دارد و اميدواريم بتوانيم بخشي از اين سليقه‌ها را پاسخ بدهيم.

  • جشنواره 34 از نگاه آمار

در بخش توليدهاي تازه تئاتر ايران 10نمايش اجرا مي‌شود و از ميان 52كارگردان متقاضي حضور در بخش نسل نو، 8نمايش برگزيده شده‌اند. در بخش مرور تئاتر ايران 23نمايش از تهران و 12اثر از شهرستان حضور مي‌يابند و در بخش مسابقه تئاتر خياباني 8نمايش به رقابت مي‌پردازند. تئاتر ملل ميزبان 16نمايش از 12كشور است و در بخش مسابقه بين‌الملل 9 نمايش از ژاپن، مجارستان، عراق، اسپانيا، گرجستان و آلمان با 13نمايش ايراني رقابت مي‌كنند. امسال در مجموع 91نمايش صحنه‌اي شامل 78 اثر از ايران و 13نمايش خارجي اجرا مي‌شود.

  • اجراي 17نمايش در 2روز اول

در نخستين روز جشنواره 10نمايش روي صحنه مي‌رود. نمايش 140دقيقه‌اي «خاطرات و كابوس‌هاي يك جامه‌دار از زندگي و قتل ميرزا تقي‌خان فراهاني» علي رفيعي ساعت 19در تالار وحدت در بخش مهمان اجرا مي‌شود و تالار اصلي تئاتر شهر در 2روز اول ميزبان نمايش «ترور» حميدرضا نعيمي در ساعت 20 است.

«چشمان مورب، گيسوان پريشان» احمد ندافي در چهارسو، «زبان اصلي» رسول كاهاني در سايه، «شيزوفرني» حسين ياسرالعبادي از عراق در تالار هنر، «دگرديسي پروانه شدن» صوفيا برسزي از مجارستان در تالار مولوي، «اپراي مولوي» بهروز غريب‌پور در تالار فردوسي، «فاجعه معدن كوشيرو» محمد زارعي در تالار حافظ، «شب آوازهايش را مي‌خواند» رضا گوران در سالن سمندريان، «جان‌گز» نيما دهقان در تماشاخانه سرو، «قرار» مهرداد كورش‌نيا در تالار سايه، «اروند خون» كورش زارعي در سالن سمندريان و «نگهبان و اژدها»ي سحر رضواني در سالن انتظامي، ديگر نمايش‌هاي 2روز اول تئاتر فجر هستند.

  • معرفي داوران مسابقه تئاتر ايران

در فاصله 2روز تا آغاز جشنواره، فهرست داوران بخش مسابقه تئاتر ايران از سوي دبير جشنواره اعلام شد. بر اين اساس، ناصر آقايي، محمدرضا خاكي، قطب‌الدين صادقي، گلاب آدينه و شهرام زرگر، كار داوري 34نمايش حاضر در بخش مسابقه تئاتر ايران را برعهده دارند و در مراسم اختتاميه فهرست برگزيدگان بخش‌هاي مختلف را اعلام مي‌كنند. در اين بخش علاوه بر تهران، نمايش‌هايي از رشت، ياسوج، بندرعباس، مشهد، قم، خرم‌آباد، سيرجان، لنگرود، البرز، كرمانشاه، ساري و اصفهان روي صحنه مي‌روند.

This entry passed through the Full-Text RSS service – if this is your content and you’re reading it on someone else’s site, please read the FAQ at fivefilters.org/content-only/faq.php#publishers.

RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • تعداد نظرات منتشر شده: 1
    1. نویسنده :حمید

      اصلن توی راهتون شک نکنید

    بدون نظر :