امروز: شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: السبت 19 شوال 1445 | 2024-04-27
کد خبر: 521649 |
تاریخ انتشار : 20 مهر 1402 - 21:55 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

آزادراه شیراز-اصفهان، به‌عنوان بخشی از کریدور آزادراهی شمال-جنوب در مرکز کشور افتتاح شد تا ۱۳۴ کیلومتر از طول مسیر میان این دو شهر را کاهش دهد و باعث صرفه‌جویی دو ساعت در زمان و مصرف بنزین شود. به گزارش صلح خبر، آزادراه شیراز- اصفهان از سال‌ ۱۳۸۸ در دستور کار قرار گرفت تا مسیری ۲۲۲ کیلومتری […]

آزادراه شیراز-اصفهان، به‌عنوان بخشی از کریدور آزادراهی شمال-جنوب در مرکز کشور افتتاح شد تا ۱۳۴ کیلومتر از طول مسیر میان این دو شهر را کاهش دهد و باعث صرفه‌جویی دو ساعت در زمان و مصرف بنزین شود.

به گزارش صلح خبر، آزادراه شیراز- اصفهان از سال‌ ۱۳۸۸ در دستور کار قرار گرفت تا مسیری ۲۲۲ کیلومتری از کل پروژه ۳۷۰ کیلومتری را در قالب یک کریدور شمالی جنوبی، در محدوده استان فارس احداث کند. طرحی که در بعد اقتصادی و با کاهش ۱۴۰ کیلومتری مسیر دو کلانشهر استراتژیک، مدت زمان سفر بین شیراز و اصفهان را تا میزان دو ساعت کم می‌کند و از شدت و تعداد تصادفات جاده‌ای نیز بکاهد.

خیرالله خادمی – معاون وزارت راه و شهرسازی – در اردیبهشت سال ۱۳۹۸ بود که زمان پایان این پروژه را سال ۱۳۹۹ اعلام کرد، اما این کار به سرانجام نرسید و حتی سال گذشته هم در مقاطعی، چه از سوی رستم قاسمی -وزیر فقید راه و شهرسازی- و چه از سوی خادمی اعلام شد که تا پایان سال ۱۴۰۱، آزادراه شیراز به اصفهان حدفاصل شیراز به ایزدخواست به بهره‌برداری می‌رسد، اما باز هم این وعده عملی نشد.

در نهایت امروز و در سفر سیدابراهیم رئیسی به شیراز، پروژه آزادراه شیراز-اصفهان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مهمترین طرح‌های ملی افتتاح شد.

آغاز عملیات اجرایی قطعه ۸ آزادراه شیراز- اصفهان به دستور رئیس جمهور 

مهرداد بذرپاش – وزیر راه و شهرسازی – در پی سفر به استان فارس همراه با رئیس جمهوری و هیئت دولت در مراسم افتتاح آزادراه ‌اصفهان – شیراز گفت: آزادراه شیراز – اصفهان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های عمرانی کشور بعد از انقلاب است و فارغ از اثرات حوزه فنی و اثرات مثبت اقتصادی برای استان، نقش این پروژه در توسعه اقتصادی کشور حائز اهمیت است.

وی با اشاره به تکمیل زنجیره‌های کریدور کشور، افزود: در توسعه خطوط ریلی رشد قابل تأملی حاصل شده و به موازات تکمیل زنجیره مواصلاتی شمال به جنوب، با افتتاح این قطعه ۲۱۲ کیلومتری، نقطه‌ای در اتصال دریا به دریا از طریق جاده به وجود آمده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه به این پروژه ۳۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار تزریق شده است، تأکید کرد: باید با سرعت و جدیت، عقب‌ماندگی‌های این حوزه را جبران کنیم که در این راستا نهضت اتمام پروژه‌های نیمه تمام با توجه به تاکید رئیس جمهوری در دستور کار قرار دارد و منابع لازم، به پروژه‌های نیمه‌تمام تزریق می‌شود. باید پشتیبانی‌ها برای تکمیل کریدورهای اصلی تداوم داشته باشد و ظرفیت و توان مهندسان ایرانی در راهسازی، در این پروژه نمایان است.

بذرپاش یادآور شد: ۵۰ درصد پروژه را وزارت دفاع تقبل و از ظرفیت مهندسی خود استفاده کرده است.

وی همچنین از رئیس جمهور خواست تا با دستور وی عملیات اجرایی در قطعه ۸ آزادراه شیراز- اصفهان نیز آغاز شود.

صرفه‌جویی در مصرف بنزین و کوتاه شدن مسیر تردد

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بهره‌گیری از توان مهندسی کشور در آزاد راه شیراز – اصفهان گفت: طول ۲۱۲ کیلومتری این آزادراه ظرفیت بزرگی هم در حوزه صرفه‌جویی مصرف سوخت و هم در کوتاه کردن مسیر اصفهان به شیراز، ایجاد می‌کند. این میزان بیش از یک روز مصرف سوخت کل کشور است که مقدار قابل تأملی است.

بذرپاش هزینه و ارزش روز این پروژه را بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان تخمین زد و اضافه کرد: تاکنون ۸۰۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه که بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت دفاع با سهم ۵۰ درصد مشترک است، صرف شده و توان مهندسی این دو وزارتخانه در اختیار و خدمت این پروژه قرار گرفته است.

وی با اشاره به پروژه بعدی اظهار کرد: از امروز با دستور رئیس جمهوری این مسیر را ادامه خواهیم داد و عملیات اجرایی قطعه ای از سمت بوشهر به شیراز نیز آغاز خواهد شد که آن را به این شبکه گذرگاه اصلی متصل کنیم. پس از آن نیز، عملا مسیر دریا به دریا کامل می‌شود که اتفاق بزرگی است. قطعه ۸ نیز ۱۲ کیلومتر طول دارد که از شیراز به بوشهر آغاز می‌شود و از سوی دیگر این قطعه از بوشهر به سمت شیراز نیز کلید می‌خورد که اجرای آن طبق برنامه آغاز خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: تکمیل کریدورهای شمال هم در حوزه ریلی و هم جاده‌ای تدارک گسترده‌ای می‌طلبد و به فضل خدا شاهد آن هستیم که پروژه‌های ریلی روزبه‌روز به بهره‌برداری می‌رسد و تا پایان سال نیز ادامه خواهد داشت.

بهره‌مندی از مزایای کریدور آزادراهی شمال-جنوب در مرکز کشور با افتتاح آزادراه شیراز-اصفهان 

همچنین خیراله خادمی -مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل- که برای افتتاح آزادراه شیراز-اصفهان، به استان فارس سفر کرده بود، گفت: آزادراه شیراز-اصفهان، بخشی از کریدور آزادراهی شمال-جنوب در مرکز کشور است که با کاهش ۱۳۴ کیلومتر از طول مسیر نسبت به محور موجود، زمان سفر میان دو مرکز فرهنگی-تاریخی کشور را دو ساعت کاهش می‌دهد.

وی افزود:‌ با توجه به موقعیت ویژه ایران در شاهراه ارتباطی شرق و غرب، یکی از برنامه‌های احیای این جایگاه توسعه کریدورهای ترانزیتی کشور است و مهمترین ویژگی‌های راه‌های موجود در آن‌ها سرعت، سهولت دسترسی، ایمنی و کوتاه‌تر شدن مسیرها است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: آزادراه شیراز-اصفهان بخشی از کریدور آزادراهی شمال-جنوب کشور است که بهره برداری از آن موجب تحول حمل و نقل از بنادر جنوب به سمت استان های مرکزی و شمالی کشور می‌شود.

خادمی ابر پروژه شیراز-اصفهان را طولانی‌ترین مسیر آزادراهی کشور اعلام و اظهار کرد: در ساخت این آزادراه دو اقدام بزرگ مهندسی صورت گرفته است که شامل اجرای روسازی بتنی در ۵۰ کیلومتر از پروژه و احداث پل سردار شهید سلیمانی در ارتفاع ۱۱۰ متری از کف دره با رعایت بالاترین استانداردهای ایمنی است که به عنوان مرتفع‌ترین پل آزادراهی کشور در پنجمین کنفرانس بین المللی پل، عنوان سازه برتر را به خود اختصاص داده است.

وی در خصوص مزایای روسازی بتنی توضیح داد و گفت:‌ اجرای روسازی بتنی موجب افزایش ۲ برابری عمر رویه ها نسبت به روسازی آسفالتی می‌شود و با کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری در دوره بهره برداری علاوه بر صرفه جویی اقتصادی، عمر راه را به عنوان بخشی از سرمایه‌های ملی افزایش می‌دهد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل ادامه داد: روسازی بتنی باکاهش آلاینده‌های زیست محیطی موجب حفظ محیط زیست می‌شود که با در نظر گرفتن متغیرهای ترافیک و مقاومت بستر، این نوع روسازی برای مسیرهای آزادراهی مطلوب‌تر است.

خادمی توسعه صنعت گردشگری و رشد اقتصادی در مناطق عبوری را یکی دیگر از مزایای این آزادراه برشمرد و افزود:‌ علاوه بر کاهش ۲ ساعت از زمان سفر بین دو مرکز مهم فرهنگی- هنری کشور، مسیر این آزادراه بسیار زیبا است و از چشم‌نوازترین مناطق طبیعی در استان فارس، دشت‌های سرسبز و ییلاقات دیدنی عبور می‌کند و این ویژگی ها می‌تواند راه را به یک مقصد گردشگری تبدیل کند.

وی بهره برداری از آزادراه شیراز-اصفهان را منجر به افزایش ۹ درصدی طول آزادراه‌های کشور دانست و اعلام کرد:‌ این آزادراه یک مسیر میان‌بر برای اتصال استان‌های فارس و اصفهان است که یکی از ماندگارترین افتخارات دولت مردمی در حوزه زیرساخت‌های حمل و نقل کشور به ثبت رسیده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل همچنین در خصوص آخرین وضعیت اجرایی قطعه ۷ از ایزدخواست تا اصفهان توضیح داد و گفت: این قطعه ۱۲ و نیم کیلومتر و بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. به منظور اتمام هرچه سریع‌تر این بخش و بهره مندی از مزایای کل آزادراه بیش از ۲۰۰ نفر نیروی انسانی به همراه ۱۵۰ دستگاه ماشین آلات در این محدوده مشغول به فعالیت هستند.

خادمی ساخت آزادراه شیراز-اصفهان به دست متخصصان و مهندسان ایرانی با تکیه بر تولیدات داخل کشور را مهمترین دلیل نامیدن این آزادراه به ابرپروژه بومی در حوزه آزادراهی اعلام کرد.

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید