امروز: یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأحد 12 ذو القعدة 1445 | 2024-05-19
کد خبر: 85201 |
تاریخ انتشار : 03 خرداد 1395 - 21:01 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

فرهنگ > میراث و تمدن – همشهری آنلاین:پس از بازتاب گسترده رسانه‌ای خبر “طرح انتقال خلیج فارس آثار تاریخی را تهدید می‌کند”، مجری طرح برای انجام مطالعات فرهنگی – تاریخی اعلام آمادگی کرد. به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در نشست مجری طرح سامانه انتقال آب از خلیج فارس به صنایع جنوب شرق با […]

فرهنگ > میراث و تمدن – همشهری آنلاین:
پس از بازتاب گسترده رسانه‌ای خبر “طرح انتقال خلیج فارس آثار تاریخی را تهدید می‌کند”، مجری طرح برای انجام مطالعات فرهنگی – تاریخی اعلام آمادگی کرد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در نشست مجری طرح سامانه انتقال آب از خلیج فارس به صنایع جنوب شرق با رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری پیامدهای منفی اجرای این طرح و صدماتی که به میراث فرهنگی وارد خواهد ساخت مورد تاکید قرار گرفت.

در این نشست مقرر شد که مجری طرح نقشه‌های دقیق طرح را برای بررسی و مطالعات فرهنگی – تاریخی در مدت حداکثر ده روز به پژوهشکده باستان‌شناسی ارایه دهد.

طرفین همچنین توافق کردند که پس از آن پیش‌نویس قرارداد انجام مطالعات باستان‌شناسی بین پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و مدیرعامل شرکت تامین و انتقال آب خلیج فارس تنظیم و امضا شود.

در این نشست گفته شد که سه مسیر به طول 430، 297 و 150 کیلومتر هدف اجرای طرح است که در چند استان با هدف انتقال آب به فلات مرکزی لوله‌گذاری می‌شود.

علیرضا سرداری مسئول بخش نجات‌بخشی پژوهشکده باستان‌شناسی پیش‌تر اعلام کرده بود که اجرای طرح سامانه انتقال آب از خلیج فارس به صنایع جنوب شرق کشور که بدون مطالعات فرهنگی – تاریخی شروع شده صدمات زیادی به آثار تاریخی هرمزگان، کرمان و یزد وارد می‌کند.

او با اشاره به مکاتبات انجام شده با مجری طرح از سال 1392 همچنین گفته بود که براساس گزارش‌های رسیده از استانهای هرمزگان و کرمان این طرح تاکنون باعث تخریب و تهدید برخی از آثار تاریخی شده است.

بر اساس بند ج ماده 114 قانون برنامه 5 ساله چهارم تمامی وزارتخانه‌ها، سازمانها و موسسات دولتی موظفند؛ قبل از اجرای طرح‌های عمرانی گسترده و در مرحله امکان‌سنجی و مکان‌یابی نسبت به انجام مطالعات فرهنگی – تاریخی میراث فرهنگی در آن خصوص اقدام کنند و در طراحی و مکان‌یابی طرح‌های یادشده نتایج مطالعات را رعایت کنند.

گفتنی است: در ماههای اخیر عملیات چند طرح عمرانی در زمینه راه‌سازی و کانال‌کشی آب که مطالعات فرهنگی – تاریخی روی آنها صورت نگرفته متوقف شده است تا پس از انجام این مطالعات و کاوش‌های نجات‌بخشی احتمالی دوباره شروع شود.

Let’s block ads! (Why?)

RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید