امروز: چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الأربعاء 23 شوال 1445 | 2024-05-01
کد خبر: 531678 |
تاریخ انتشار : 05 دی 1402 - 14:19 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

صلح خبر/خراسان رضوی مسئول دبیرخانه گرد و غبار اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با توجه به وضعیت موجود و پایداری گرد و غبار طی امروز گفت: آلودگی هوای مشهد هم منشأ داخلی و هم خارجی دارد.  الهام السادات ابریشم در گفت‌وگو با صلح خبر اظهار کرد: از دیروز بعدازظهر 4 دی مشهد تحت […]

صلح خبر/خراسان رضوی مسئول دبیرخانه گرد و غبار اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با توجه به وضعیت موجود و پایداری گرد و غبار طی امروز گفت: آلودگی هوای مشهد هم منشأ داخلی و هم خارجی دارد. 

الهام السادات ابریشم در گفت‌وگو با صلح خبر اظهار کرد: از دیروز بعدازظهر 4 دی مشهد تحت تاثیر کانون گردو غبار در سرخس و بخشی هم از صحرای قره قوم با گرد و غبار و افزایش ریزگردها قرار گرفته است که اداره کل حفاظت از محیط زیست قبل از ساعت ۱۲ شب هشدار خود مراقبتی صادر کرد تا ترددها کم شود و شهروندان از ماسک استفاده کنند و مواردی از این دست، اما تعطیلی اعلام نشد.  

وی گفت: با توجه به اینکه تصمیم‌گیری‌های کارگروه اضطرار براساس پیش‌بینی‌های اداره کل هواشناسی و هشدارهای این مجموعه است و با توجه به اینکه هواشناسی پیش بینی نکرده بود و شاخص آلودگی هوا در حد تعطیلی نبود، لذا ابتدا برای ایجاد پیش زمینه ذهنی برای مردم هشدار خودمراقبتی ابلاغ کردیم و بعد با پیگیرها و تصمیمات اعضای کارگروه و براساس تصاویر ماهواره‌ای و به روز شدن پیش‌بینی‌های هواشناسی و نظرات کارشناسی اعلام شد که شاخص کیفیت الودگی هوا افزایش یافته لذا در ساعات ۲ بامداد بررسی‌ها انجام و جلسه برگزار و ساعت ۴ صبح تعطیلی مدارس ابلاغ شد.

ابریشم گفت: دوباره در ساعت 9 و نیم صبح کارگروه اضطرار تشکیل جلسه داد و برای نوبت عصر جهت تعطیلی مدارس و مهدکودک‌ها و مراکز ورزشی تصمیم گیری شد.  

وی با بیان اینکه در صورت تداوم وضعیت گرد و غبار و برای تعطیلی فردا، عصر امروز هم دوباره جلسه خواهیم داشت، گفت: با توجه به اینکه پدیده گرد و غبار قابل پیش بینی‌نیست، با قطعیت نمی‌توانیم اعلام کنیم که شرایط بهتر می‌شود یا نه.

بخش عمده منشأ داخلی گرد و غبار مشهد مربوط به سرخس و ناشی از مراتع تخریب شده و اراضی دیم‌کاری شده است

مسئول دبیرخانه گرد و غبار اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی تخریب اراضی را مهم‌ترین عامل در بروز گرد و غبار در مشهد و به طور کلی استان خراسان رضوی دانست و گفت: بخش عمده منشأ داخلی گردو غبار که به مشهد می‌رسد مربوط به شهرستان سرخس و ناشی از مراتع تخریب شده و اراضی دیم‌کاری شده است. 

افزایش سه تا چهاربرابری دیم‌کاری در استان

وی افزود: متاسفانه امسال براساس پیش‌بینی‌های هواشناسی در خصوص بارندگی فراوان در پاییز و وقوع پدیده ال‌نینو، در شهرستاها میزان دیم‌کاری و شخم‌کاری برای دیم افزایش یافت، به طوری که براساس گزارش‌های شفاهی میزان دیم‌کاری در استان سه تا چهاربرابر شد و همین شخم زنی، خاک را در معرض باد قرار می‌دهد و ساختمان خاک تخریب می‌شود و گرد و غبار شدت می‌یابد هر چند که پیش‌بینی افزایش بارش در پاییز هم محقق نشد. 

ابریشم در خصوص منشا خارجی بروز پدیده گرد و غبار در خراسان رضوی به ویژه شهرستان‌های شرقی و شمال شرقی استان گفت: صحرای قره قوم کانون گرد و غبار به عنوان منشأ خارجی است که تحت تاثیر تغییرات اقلیم و خشکسالی در بروز گرد و غبار در استان تاثیرگذار است.    

امروز سه شنبه ۵ دی ماه، کلیه فعالیت‌های آموزشی دولتی و خصوصی در مشهد شامل دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی تعطیل و همچنین مدارس در مشهد مقدس، نواحی هفت گانه و مناطق تبادکان، رضویه، احمدآباد، در کلیه مقاطع در شیفت صبح و عصر بصورت غیرحضوری در بستر سامانه شاد برگزار شد و برای تعطیلی فردا هم مجدد کارگروه در ساعت ۵ عصر تشکیل جلسه خواهد داد.

انتهای پیام 

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید