امروز: یکشنبه, ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأحد 20 شوال 1445 | 2024-04-28
کد خبر: 533252 |
تاریخ انتشار : 27 دی 1402 - 7:08 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

رسول سلیمی: ایتالیا، اسپانیا و فرانسه با شرکت‌نکردن در حملات امریکا و بریتانیا علیه گروه حوثی در یمن و حتی امضا نکردن بیانیه‌ای که توسط ۱۰ کشور در توجیه این حمله منتشر شده است، برجسته شده‌اند. این واگرایی نشان‌دهنده اختلافات در غرب بر سر چگونگی برخورد با حوثی‌ها است که هفته‌ها کشتی‌های در مسیر اسرائیل […]

رسول سلیمی: ایتالیا، اسپانیا و فرانسه با شرکت‌نکردن در حملات امریکا و بریتانیا علیه گروه حوثی در یمن و حتی امضا نکردن بیانیه‌ای که توسط ۱۰ کشور در توجیه این حمله منتشر شده است، برجسته شده‌اند.
این واگرایی نشان‌دهنده اختلافات در غرب بر سر چگونگی برخورد با حوثی‌ها است که هفته‌ها کشتی‌های در مسیر اسرائیل را در دریای سرخ هدف قرار داده‌اند و با این کار می‌گویند اعتراض به حمله نظامی اسرائیل به غزه را وارد مرحله نظامی کردند. آن‌چنان که اعلام شده هلند، استرالیا، کانادا و بحرین از این عملیات پشتیبانی لجستیکی و اطلاعاتی کردند. علاوه بر این،المان، دانمارک، نیوزیلند و کره جنوبی بیانیه مشترکی را با این شش کشور امضا کردند و از حملات شبانه دفاع کردند و هشدار دادند که اگر حوثی‌هاعقب‌نشینی نکنند، اقدامات بیشتری برای حفاظت از جریان آزاد تجارت دریای سرخ انجام خواهد شد.
در این میان برخی کشورهای اروپایی از مشارکت در ائتلاف امریکا علیه یمن خودداری کردند. نخست‌وزیر ایتالیا می‌گوید ایتالیا از امضای این بیانیه خودداری کرده است. با این‌حال، مقامات دولتی ایتالیا به رسانه‌ها گفتند که از ایتالیا خواسته شده بود که در آن شرکت کند، اما به دو دلیل رد شد: اولاً به این دلیل که هر گونه دخالت ایتالیا نیاز به تصویب پارلمان داشت که زمان می‌برد، و دوم به این دلیل که رم ترجیحمی‌داد سیاست “آرامش‌بخش” را در دریای سرخ دنبال کند.

اصلا چرا ایران باید پیام آمریکا را جدی بگیرد؟/ حملات هوایی حوثی‌ها را متوقف نمی‌کند
اهداف سیاسی و ژئوپلیتیکی انصارالله در دریای سرخ/ عربستان هم به دردسر افتاد؟
ارتش ملی یمن حمله به کشتی آمریکا در دریای سرخ را تأیید کرد

فرانسه دیگر کشور اروپایی بود که در حمله انگلیس و امریکا به یمن مشارکت نداشت. مقامات فرانسوی می‌گویند پاریس نگران است که با پیوستن به حملات به رهبری امریکا، هرگونه اهرم فشاری را که در مذاکرات برای کاهش تنش بین حزب‌الله و اسرائیل دارد، از دست دهد. فرانسه در هفته‌های اخیر بیشتر دیپلماسی خود را بر اجتناب از تشدید تنش در لبنان متمرکز کرده است. وزارت امور خارجه فرانسه با اشاره به حمایت ضمنی احتمالی از اقدام امریکا، بیانیه‌ای صادر کرد و گفت حوثی‌ها مسئولیت تشدیدتنش‌ها را بر عهده دارند. با این‌حال، یک دیپلمات فرانسوی به رسانه‌ها گفته که پاریس معتقد نیست که این حمله می‌تواند دفاع مشروع از خود باشد.
اسپانیا دیگر کشور اروپایی بود که در حمله ائتلاف به یمن مشارکت نداشت. مارگاریتا روبلز، وزیر دفاع اسپانیا گفته مادرید به اقدام نظامی در دریای سرخ ملحق نشده زیرا می‌خواهد صلح را در منطقه ترویج کند و اسپانیا همیشه به صلح و گفتگو متعهد خواهد بود.در اوایل این هفته، گوئیدوکراستو، وزیر دفاع ایتالیا، بی میلی خود را برای هدف قراردادن حوثی‌ها روشن کرد و به خبرگزاری رویترز گفته که تجاوز آنها باید بدون ایجاد جنگ جدید در منطقه متوقف شود.
نظرات متفاوت در غرب در مورد چگونگی مقابله با تهدیدحوثی‌ها هنگامی مطرح شد که ایالات متحده و تعدادی از متحدانش عملیاتی با عنوان«نگهبان رفاه» را برای محافظت از کشتی‌های غیرنظامی در خطوط حمل‌ونقل شلوغ دریای سرخ آغاز کردند.
ایتالیا، اسپانیا و فرانسه این مأموریت را امضا نکردند و تمایلی به‌ قرار دادن کشتی‌های دریایی خود تحت فرماندهی امریکا نداشتند. یک فرمانده ارشد فرانسوی به رسانه‌ها گفته؛ چون نیروهای مسلح یمن همچنان کشتی‌هایی را که به سرزمین‌های اشغالی فلسطین می‌روند، هدف قرار می‌دهند، نیروهای دریایی کشتی‌های عبوری از دریای سرخ را که با منافع فرانسه همسو هستند همراهی می‌کنند. دریاسالار امانوئلا سلارس در گفتگو با خبرنگاران گفته که نیروهای فرانسوی کاملاً تحت کنترل فرانسه هستند و مأموریت فعلی فرانسه شامل حمله مستقیم به نیروهای مسلح یمن نیست.
با این‌حال، این فرمانده نظامی گفته که فرانسه همچنین با تبادل اطلاعات با ایالات متحده در منطقه همکاری می‌کند. همکاری اطلاعاتی کشورهای اروپایی با ائتلاف امریکا بخشی از طرح آنها برای مقابله با یمن است و اگرچه در ابعاد به‌ کارگیری جنگ‌افزارها مشارکت ندارند؛ اما تبادل اطلاعات نظامی بخشی از راهبرد اروپا و امریکا برای ارتقای اشراف اطلاعاتی بر یمن است.
در همین حال وقتی خبرنگاران از مقامات امریکایی درباره مؤثر بودن حملات بر توان حوثی‌ها سؤال کردند، امریکایی‌ها به این نکته اشاره کردند که سازمان‌های اطلاعاتی امریکا سال‌ها از یمن فاصله داشتند و اهداف رهگیری شده در حمله امریکا و انگلیس بر مبنای داده‌های قبلی صورت‌ گرفته است. در همین راستا یمن هشدار داده که از عبور تمام کشتی‌های دریای سرخ به سرزمین‌های اشغالی جلوگیری خواهد کرد و برنامه‌های ایجاد ائتلاف به رهبری امریکا علیه نیروهای یمنی شکست خواهد خورد.
ناظران سیاسی می‌گوینددر یک عقب‌نشینی بزرگ در برابر ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده در دریای سرخ برای محافظت از عبور کشتی‌های تجاری متعلق به اسرائیل و اسرائیل، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا رسماً از این ائتلاف خارج شدند. این سه کشور به‌ صراحت تعهد خود را به فعالیت منحصراً تحت فرماندهی نهادهای بین‌المللی مانند سازمان ملل متحد، ناتو یا اتحادیه اروپا اعلام کردند و تصمیم گرفتند با ایالات متحده متحد نشوند.

۳۱۱۲۱۳

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید