امروز: یکشنبه, ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الأحد 20 شوال 1445 | 2024-04-28
کد خبر: 533929 |
تاریخ انتشار : 02 بهمن 1402 - 17:23 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مهر؛ گروه سیاست – ۳۸ روز دیگر تا انتخابات «خبرگان ششم» و «مجلس دوازدهم» زمان باقی است و فرایندهای و روندهای انتخاباتی مطابق با قانون در حال انجام است. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به این فرآیندها و روندها و فعل و انفعالاتی که در عرصه انتخابات در حال تحقق است. بیش از […]

به گزارش مهر؛ گروه سیاست – ۳۸ روز دیگر تا انتخابات «خبرگان ششم» و «مجلس دوازدهم» زمان باقی است و فرایندهای و روندهای انتخاباتی مطابق با قانون در حال انجام است. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به این فرآیندها و روندها و فعل و انفعالاتی که در عرصه انتخابات در حال تحقق است.
بیش از ۱۰۰۰ نفر، تأیید صلاحیت‌شده‌های جدید
«هادی طحان نظیف» سخنگوی شورای نگهبان روز گذشته اعلام کرد که بیش از هزار نفر از کسانی که اعتراض خود را در مرحله ثبت اعتراضات، درج کرده بودند، صلاحیت‌شان مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفته است. بر همین اساس، شب گذشته فهرست شورای نگهبان در اختیار ستاد انتخابات کشور قرار گرفت و این ستاد با ارسال پیامک، به این داوطلبان اطلاع داد که صلاحیت آن‌ها تأیید شده است.

ابلاغ فهرست «افراد تازه تأیید صلاحیت‌شده» به ستاد انتخابات کشور
«محسن اسلامی» سخنگوی ستاد انتخابات کشور امروز به پایگاه صلح خبر به نقل از خبرنگار ایسنا گفت: «شورای نگهبان با توجه به فرآیند بررسی اعتراضات رد صلاحیت‌شدگان، شب گذشته فهرست ۱۰۱۴ نفر جدیدی از افراد تازه تأیید صلاحیت‌شده را به ستاد انتخابات کشور ابلاغ کرد».
وی افزود: «پس از فهرست شب گذشته شورای نگهبان، تعداد افراد تأییدصلاحیت‌شده با ۱۱ هزار و ۱۹ نفری که در گذشته تأیید شده بودند (توسط هیأت‌های اجرایی و هیأت‌های نظارت استانی)، هم‌اکنون جمعاً به ۱۲ هزار و ۳۳ نفر رسیده است».
اسلامی گفت: «در فهرست جدید شورای نگهبان هیچ‌کدام از نمایندگان ادوار و مجلس فعلی که رد صلاحیت شده و اعتراض داشتند، وجود ندارد؛ بر اساس اطلاعاتی که داریم، قرار است فهرست دیگری هم از سوی شورای نگهبان به ستاد انتخابات کشور، ارجاع شود».

وی با بیان اینکه تا تاریخ ۱۹ بهمن ماه جاری، شورای نگهبان فرصت دارد اسامی نهایی تأیید صلاحیت شدگان را اعلام کند، گفت: «آمار تفکیکی در مورد جناح‌بندی افراد تأیید صلاحیت شده، نداریم. ما اسامی را به فرمانداری‌ها ارسال می‌کنیم».
سخنگوی ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: «درباره افزایش تعداد تأیید صلاحیت‌شده‌ها که قرار است فهرست نهایی آن در تاریخ ۱۹ بهمن از سوی شورای نگهبان اعلام شود، پیش‌بینی ندارم اما به ما اعلام کرده‌اند که اسامی دیگری نیز اضافه خواهد شد».
اسلامی همچنین با اشاره به آخرین روند تأیید صلاحیت نامزدهای انتخابات خبرگان رهبری، افزود: «تا دو روز دیگر یعنی ۴ بهمن، اسامی نامزدهای تأیید صلاحیت‌شده مجلس خبرگان رهبری را دریافت خواهیم کرد».
تعدیل نرخ‌های تبلیغات تلویزیونی
پس از آنکه تعرفه تبلیغات تلویزیونی کاندیداهای انتخاباتی از سوی صداوسیما اعلام شد و به سبب سنگین‌بودن هزینه‌ها، اعتراضاتی را به همراه داشت، رسانه ملی در نرخ‌گذاری تبلیغات انتخاباتی برای نامزدها، تعدیل به عمل آورد؛ برای نمونه در تهران که پیش‌تر سقف تبلیغات انتخاباتی ۱۵۰ میلیون تومان عنوان شده بود، در تعرفه جدید، این میزان با کاهش ۱۱۰ میلیونی، به ۴۰ میلیون تقلیل یافت.

شایان ذکر است که طبق اطلاعیه شماره دو ستاد تبلیغات انتخاباتی سازمان صداوسیما، با توجه به عدم اطلاع برخی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی، مدت زمان ثبت‌نام برای تبلیغات تلویزیونی، تا روز سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲ تمدید شده است.
تاییدصلاحیت شدگان جدید در تهران
«عباس جوهری» معاون رئیس ستاد انتخابات استان تهران و معاون سیاسی استانداری در تهران با اشاره به آخرین آمار تاییدصلاحیت شدگان در تهران اظهار کرد: «۹۷ نفر داوطلب دیگر تا این لحظه از طرف شورای نگهبان در حوزه‌های انتخابیه استان تهران تأیید صلاحیت شده‌اند. این افراد از داوطلبانی بودند که اعتراض خود را به عدم احراز یا عدم تأییدصلاحیت ثبت کرده بودند».
ضابطین خاص جرایم انتخاباتی
نشست ضابطان قضائی انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز شنبه ۳۰ دی با حضور «محمدحسن صادقی‌مقدم» معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان، «موحدی‌آزاد» دادستان کل کشور، «غلامرضا مولابیگی» عضو حقوقدان شورای نگهبان، «علی صالحی» دادستان تهران، «امیری اصفهانی» معاون سیاسی و امنیتی دادستان کل و «عباس منصوری» معاون نظارت بر امور دادسراها و ضابطان در سالن اجتماعات شورای نگهبان برگزار شد.
«محمدحسن صادقی‌مقدم» معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان در جریان این نشست با اشاره به ماده ۸۴ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: «طبق این قانون از این دوره باید تعدادی از ناظران انتخاباتی شورای نگهبان تحت عنوان ضابطان قضائی با هدایت قوه‌قضاییه و دادستانی کل کشور عمل کنند».
معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان همچنین ضمن قدردانی از فعالیت‌های ناظران انتخاباتی که تعداد آن‌ها حدود ۳۰۰ هزار نفر است و از اقشار مختلف مردم هستند و هیچ‌گونه رابطه استخدامی با شورای نگهبان ندارند، تأکید کرد: ناظران انتخاباتی، مدافعان حریم «مردم‌سالاری دینی» هستند.

طبق ماده ۸۴ قانون انتخابات مجلس «ناظرانی که با رعایت شرایط ماده ۳۰ قانون آئین دادرسی کیفری مصوب ۴ اسفند ۱۳۹۲، از سوی شورای نگهبان به قوه قضائیه معرفی می‌شوند پس از گذراندن دوره‌های آموزشی و مهارتی قانون اخیرالذکر و صدور گواهی از سوی دادستان از زمان ثبت‌نام داوطلبان تا پایان تأیید نهایی انتخابات توسط شورای نگهبان، ضابط خاص جرایم انتخاباتی محسوب می‌شوند».
همچنین در جریان این نشست «موحدی آزاد» دادستان کل کشور خبر داد که جلسات ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی به صورت مرتب در حال برگزاری است و اطلاع‌رسانی‌های لازم در این خصوص صورت گرفته است.
انتخابات در کدام حوزه‌ها، الکترونیکی خواهد بود؟
طبق اعلام «سید محمدتقی شاهچراغی» رئیس ستاد انتخابات کشور، انتخابات در چهار حوزه انتخابیه قم، رشت و خمام، آبادان و ملایر به صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد.

۶۵ هزار شعبه اخذ رأی در کل کشور
ستاد انتخابات کشور ۶۵ هزار شعبه اخذ رأی در کل کشور پیش‌بینی کرده است. قرار است شعب اخذ رأی، در بوستان‌ها، پارک‌ها، بیمارستان‌ها، پادگان‌ها و کارخانجات هم فعال شود. در هر شعبه اخذ رأی، دو صندوق وجود دارد که صندوق درب قرمز مختص مجلس خبرگان و صندوق درب آبی مختص انتخابات مجلس است.
۱۲۱۸ هیأت اجرایی و ۲۰۸ حوزه انتخابی اصلی در سراسر کشور وجود دارد و ۷۵۰ هزار نفر در فرایند اجرای انتخابات با وزارت کشور همکاری می‌کنند.

اخذ رأی با یکی از ۵ مدرک هویتی
در ادوار گذشته، ضرب مُهر در شناسنامه برای انتخابات الزامی بود و رأی‌دهنده حتماً باید شناسنامه خود را به حوزه اخذ رأی ارائه می‌داد؛ اما در انتخابات مجلس شورای اسلامی دوازدهم، قانون‌گذار ۵ مدرک هویتی را به عنوان مدارک اصلی رأی‌دهندگی اعلام کرده است. واجدان شرایط می‌توانند با ارائه یکی از مدارک هویتی نظیر کارت ملی، شناسنامه، گذرنامه، گواهینامه رانندگی یا کارت پایان خدمت رأی بدهند.
امسال برگه رأی انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، تجمیع و در یک برگه ادغام شده است. رأی‌دهنده یک برگه تعرفه دریافت می‌کنند که از وسط قابل جداشدن است. انتهای تعرفه مربوط به انتخابات خبرگان و قسمت بالا مربوط به مجلس شورای اسلامی است.

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید