امروز: پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 9 ذو القعدة 1445 | 2024-05-16
کد خبر: 99191 |
تاریخ انتشار : 02 شهریور 1395 - 20:18 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

گروه بین الملل؛ جهان > غرب آسیا – بعد از یک هفته درگیری در شهر حسکه در شمال شرق سوریه، دیروز منابع خبری کردها و همچنین دولت سوریه از توافق آتش‌بس در این شهر خبر دادند. به گفته این منابع، آتش‌بس در حسکه با میانجیگری روسیه صورت گرفته‌است. شهر حسكه در شمال شرقي سوريه بخشي از خاك […]

گروه بین الملل؛

جهان > غرب آسیا – بعد از یک هفته درگیری در شهر حسکه در شمال شرق سوریه، دیروز منابع خبری کردها و همچنین دولت سوریه از توافق آتش‌بس در این شهر خبر دادند. به گفته این منابع، آتش‌بس در حسکه با میانجیگری روسیه صورت گرفته‌است.

شهر حسكه در شمال شرقي سوريه بخشي از خاك اين كشور است كه گروه‌هاي مسلح كرد در آن حضور دارند. در روزهاي اخير تحركات اين گروه‌ها و پيشروي‌هايشان با ادعاي ايجاد حكومت فدرال در نوار شمالي سوريه، حملات ارتش سوريه را به‌دنبال داشت و درگيري‌ها تشديد شد. نقش‌آفريني تركيه و تحركات عربستان سعودي اين كانون درگيري را شعله‌ورتر كرده ‌است. علاوه بر تركيه كه استقرار كردها را در نوار شمالي سوريه و غرب رود فرات تهديدي جدي براي خود مي‌داند، اكنون سعودي‌ها كه در نبرد حلب نتوانستند به نتيجه‌ مطلوب برسند، مذاكره با كردها در حسكه را آغاز كرده‌اند.

روزنامه السفير لبنان به نقل از منابع خود نوشت، سعودي‌ها در روزهاي اخير پيام‌هايي براي كردهاي سوريه فرستاده‌اند و پيشنهاد حمايت مالي و تسليحاتي از آنها به شرط شعله‌ور نگه‌داشتن جنگ عليه ارتش سوريه را مطرح كرده‌اند. اين منابع، عدم‌پايبندي كردها به آتش‌بس چند ساعته حسكه در ابتداي اين هفته را همين تحريك‌ها اعلام كرده‌اند. حسكه همچنين محل استقرار گروهي از نيروهاي ويژه آمريكايي است كه براي آموزش كردها و همراهي آنها در جنگ عليه داعش در ماه‌هاي اخير در خاك سوريه مستقر شده‌اند.

فرماندهان نظامي آمريكا در روزهاي اخير با اعلام اينكه حملات هوايي ارتش سوريه به كردها در حسكه، نظاميان آمريكايي در اين شهر را به خطر انداخته، درباره اين موضوع به دمشق و مسكو هشدار داده‌است. رسانه‌هاي آمريكايي ازجمله روزنامه وال‌استريت ژورنال در گزارشي در اين‌باره نوشته‌اند، مقامات نظامي آمريكا حتي براي اين موضوع با دمشق هم تماس گرفته‌اند. اين در حالي است كه آمريكا از هرگونه همكاري و هماهنگي با دولت سوريه براي جنگ عليه داعش در نقاط مختلف اين كشور خودداري مي‌كرد.

فرمانده ارشد نظاميان آمريكايي در عراق و سوريه روز يكشنبه گفت، جنگنده‌هاي اين كشور درصورت به خطر افتادن نيروهاي ويژه آمريكايي در حسكه به پرواز درمي‌آيند. برخي منابع ازجمله سايت المصدر اما روز دوشنبه خبر داد كه نيروهاي ويژه آمريكايي حسكه را ترك كرده‌اند.

منابع خبري وابسته به مخالفان سوريه ازجمله ديدبان حقوق بشر سوريه كه در لندن واقع است مي‌گويند كه 90درصد شهر حسكه در كنترل كردهاست. كنترل اين شهر از آن جهت اهميت دارد كه موقعيت كردها را بعد از منبج و اعزاز، در اين منطقه از خاك سوريه تقويت خواهد كرد. بعداز آزادسازي شهر منبج كه توسط كردها و با كمك آمريكا صورت گرفت، كردها قصد پيشروي به سوي جرابلس ديگر شهر مهم تحت كنترل داعش را داشتند. اين پيشروي اكنون البته متوقف شده ‌است.

  • پيام تركيه درباره سوريه

نخست‌وزير تركيه دوشنبه‌شب بعد از نشست كابينه در آنكارا، در مصاحبه‌اي همه طرف‌هاي حاضر در جنگ سوريه را دعوت كرد كه رويكرد جديدي در قبال بحران سوريه در پيش بگيرند و منافع متضاد خود را كنار بگذارند. بنعلي ييلدريم گفت: بايد بدون اتلاف وقت صفحه جديدي در سوريه بگشاييم. او گفت كه تركيه، ايران، روسيه، آمريكا و حتي برخي كشورهاي عرب حاشيه خليج‌فارس و عربستان بايد الگوي جديدي براي مقابله با بحران سوريه بينديشند.

نخست‌وزير تركيه در اين سخنان بر ضرورت حفظ يكپارچگي سوريه تأكيد كرد. سخنان نخست‌وزير تركيه بيشتر اشاره به خطر كردهاي سوريه براي منافع اين كشور داشت؛ اشاراتي كه ديروز با گلوله‌باران مواضع كردها و البته داعش در خاك سوريه مورد تأكيد قرار گرفت. توپخانه ارتش تركيه مواضع داعش و همچنين يگان‌هاي مدافع خلق (كردها) را در شهرهاي جرابلس و منبج هدف قرار داده ‌است.

  • حملات اسرائيل به خاك سوريه

نيروي هوايي رژيم صهيونيستي ديروز بخشي از خاك بلندي‌هاي جولان سوريه را هدف حمله قرار داد. سخنگوي ارتش رژيم صهيونيستي با اعلام اين خبر گفته‌است، اين حمله در پاسخ به خمپاره‌هايي صورت گرفته كه از خاك سوريه به سمت جولان اشغالي (منطقه‌اي از جولان كه تحت كنترل نظاميان صهيونيست‌است) پرتاب شده‌است. به گفته منابع رژيم صهيونيستي، هدفي كه در جولان سوريه مورد حمله قرار گرفته متعلق به ارتش سوريه بوده ‌است.

Let’s block ads! (Why?)

RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید