به گزارش صلح خبر، سوءاستفاده از امکانات و تعرفههای پایین گوشیهای مسافری باعث شد برای جلوگیری از واردات بیرویه و غیررسمی گوشی که به اسم مسافری انجام میشد، روشی در نظر گرفته شود و به همین دلیل وزارت صنعت، معدن و تجارت، تعرفه گمرکی واردات تلفن همراه را با افزایش حقوق ورودی گوشی به ۲۶ درصد رساند، همچنین معافیت ۸۰ دلاری برای واردات تلفن همراه مسافری حذف شد.
این تصمیمها مسیر واردات گوشی را برای شرکتهای رسمی واردکننده هموار کرد تا بتوانند با تامین نیاز مصرفکننده، آشفتهبازار گوشیهای مسافری و وارداتی را ساماندهی کنند. به طوریکه به اذعان واردکنندگان، درحالی که مصرف گوشی در ایران ماهانه بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون دستگاه است، شهریورماه سال جاری، بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه به صورت قانونی توسط شرکتهای واردکننده وارد شده و بازار را به وضعیت اشباع رساند.
بنابراین درحالی که تا ماه پیش، معافیت ۸۰ دلاری گوشیهای مسافری در مقایسه با تعرفه وارات گوشیهایی که توسط شرکتهای واردکننده ثبت سفارش میشدند، از مزیت قیمت پایینتر برخوردار بودند، اکنون با افزایش تعرفه و حذف معافیت گمرکی گوشیهای مسافری، دیگر واردات چمدانی گوشی به روش مسافری، نه برای واردکنندگان به این شیوه و نه مصرفکننده نهایی صرفهای ندارد، زیرا قیمت گوشیهای شرکتی پایینتر از گوشیهای مسافری است.
از طرفی یکی از مواردی که خرید گوشی از بازار داخلی و واردکنندگان رسمی را برای مصرفکننده منطقیتر میکند، گارانتی و خدمات پس از فروش است که در صورت خرید از کشورهای خارجی، برای مصرفکننده ساکن ایران مورد استفاده نخواهد بود، زیرا بیشتر این شرکتها نمایندگی رسمی در ایران ندارند، درصورتی که به گفته انجمن واردکنندگان موبایل، تمامی گوشیهای شرکتی ۱۸ ماه خدمات پس از فروش و گارانتی دارند.
در این راستا میثم دادخواه – کارشناس حوزه مخابرات و فناوری اطلاعات – در گفتوگو با صلح خبر، با بیان اینکه با افزایش تعرفه گوشیهای مسافری، عملا جلوی قاچاق گرفته شده است، اظهار کرد: سازمان حمایت از مصرفکننده، اشراف ویژهای بر موضوع واردات دارد و سازوکاری برای ارزیابی شرکتها ایجاد کرده است. بدین ترتیب قرار است برخی شرکتهای ارزیاب، در روزهای آینده شرکتهای واردکننده دارای مجوز را ارزیابی کنند و در این فرآیند ارزیابی، سطح گارانتی شرکتها مشخص شود.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر گارانتی واردات برای خریداران اهمیت چندانی ندارد و شرکتی که ۱۰۰ مرکز خدمات دارد، با شرکتی که ۱۰ مرکز خدمات دارد، از دید مشتری برابر است؛ اما کیفیت گارانتیها روزبهروز در حال افزایش است و شرکتهای واردکننده باید تا ۱۸ ماه خدمات گارانتی دستگاه را ارائه دهند و همچنین تلاش میکنند در زمینه گارانتی و خدمات پس از فروش، بالاترین رضایتمندی را داشته باشند.
انتهای پیام