امروز: چهارشنبه, ۷ آذر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأربعاء 26 جماد أول 1446 | 2024-11-27
کد خبر: 416935 |
تاریخ انتشار : 15 بهمن 1399 - 0:39 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر پوسترهای انقلابی نه تنها در دوران خودشان در گسترش اندیشه‌های انقلابی و بخش‌های تبلیغاتی تأثیرگذار بودند، بلکه امروز نیز بخش مهمی از تاریخ گرافیک ایران محسوب می‌شوند. هنری که در همان سال‌ها با افزایش شور سیاسی اجتماعی شکل جدی‌تری به خود گرفت و توانست جای پای خودش را سفت‌تر […]

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر

پوسترهای انقلابی نه تنها در دوران خودشان در گسترش اندیشه‌های انقلابی و بخش‌های تبلیغاتی تأثیرگذار بودند، بلکه امروز نیز بخش مهمی از تاریخ گرافیک ایران محسوب می‌شوند. هنری که در همان سال‌ها با افزایش شور سیاسی اجتماعی شکل جدی‌تری به خود گرفت و توانست جای پای خودش را سفت‌تر کند.

به گزارش صلح خبر، پیش از آن خبر زیادی از پوسترهای سیاسی و ایدئولوژیک نبود. داستان از این قرار بود که همزمان با شکل‌گیری جریان روشنگری در اواخر دوران قاجار و انتشار روزنامه‌های تجددخواه و از سوی دیگر افزایش ارتباطات خارجی و رفت و آمد دانشجویان به کشورهای اروپایی و ورود اندیشه‌های جدید به کشور، پای کاریکاتورهای سیاسی به مطبوعات و جریان‌های سیاسی باز شد. می‌توان گفت که تا سال‌های بعد نیز همچنان کاریکاتور تنها شکل موجود گرافیک سیاسی در ایران محسوب می‌شد و خبری زیادی از گرافیک‌های سیاسی به شکل پوستر نبود.

اما در سال‌های منتهی به پیروزی انقلاب، جریان گرافیک‌ و پوسترهای سیاسی شکل جدی‌تری به خود گرفت. کوروش شیشه‌گران، از جمله نخستین هنرمندانی بود که اولین پوسترهای سیاسی را طراحی کرد. در ادامه هنرمندان دیگری نیز به این جریان اضافه شدند و به این ترتیب بود که پوسترهای سیاسی، انقلابی و ایدئولوژیک زیادی از آن دوران به یادگار ماندند.

در ادامه برخی از این پوسترها را می توانید تماشا کنید:

این پوستر که پس از وقوع جمعه خونین یا سیاه (۱۷ شهریور ۱۳۵۷) طراحی شده بود، تصویری از کروکی میدان ژاله، محل وقوع این حادثه تلخ را نشان می‌دهد که با لکه‌های خون احاطه شده است
پوستر «روز بزرگ» طراحی‌شده توسط کاظم چلیپا، نمایی از پایین کشیدن مجسمه محمدرضا پهلوی را نشان می‌دهد. تصویری که در آن مجسمه شاه هنوز به صورت کامل سقوط نکرده و آتش همچنان شعله‌ور است
این پوستر پس از پیروزی انقلاب و توسط حسن اسماعیل‌زاده طراحی شده است. تصویری که در آن محمدرضا پهلوی با عبور از خلیج‌فارس کشور را به سمت مصر ترک می‌کند. سبک این پوستر به‌ نوعی برگرفته‌شده از سبک نقاشی قهوه‌خانه‌ای است
این پوستر که ترکیبی از مشت‌های گره کرده و «لا اله الا الله» را نشان می‌دهد، نماد انقلابی مردمی و مذهبی است
مشت‌های گره‌ کرده با پس زمینه تصویر بنیانگذار انقلاب اسلامی از دیگر پوسترهای انقلابی است که نماد مقاومت و مبارزه محسوب می‌شود
این پوستر به مناسبت اولین سالگرد پیروزی انقلاب و برای کنسولگری‌های ایران در ایالت متحده آمریکا پیش از تسخیر سفارت آمریکا در تهران، طراحی شده بود
پوستری انقلابی با مضمون مبارزه با استکبار جهانی
پوستر حزب جمهوری اسلامی به مناسبت روز کارگر
پوستری به منظور ترویج حجاب و دعوت زنان به مبارزه
پوستری درباره حضور پررنگ زنان در جریان پیروزی انقلاب
پوستر حزب جمهوری اسلامی به مناسبت روز کارگر
پوستری انقلابی که در آن از تصاویر شخصیت‌های انقلابی همچون امام (ره)، آیت‌الله طالقانی و علی شریعتی استفاده شده است

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید