به گزارش مجله آموزشی صلح خبر بیم و امیدها درباره سه خودروی چینیِ در راه ایران برترینها: تمایل چینیها به توسعه همکاری با خودروسازان ایرانی به هر دلیلی در هر حال رشد مجدد است. صنعت خودروسازی ایران بعد از صنعت نفت و گاز سومین صنعت فعال کشور است که ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی […]
به گزارش مجله آموزشی صلح خبر
بیم و امیدها درباره سه خودروی چینیِ در راه ایران
برترینها: تمایل چینیها به توسعه همکاری با خودروسازان ایرانی به هر دلیلی در هر حال رشد مجدد است. صنعت خودروسازی ایران بعد از صنعت نفت و گاز سومین صنعت فعال کشور است که ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی ایران و ۴ درصد از نیروی کار (۷۰۰ هزار نفر) را تشکیل میدهد. پس از انقلاب در سال ۱۹۷۹ به دلیل جنگ ایران و عراق و تحریمهای بین المللی، تولید خودرو در کشور به شدت کاهش یافت، اما از اوایل سال ۲۰۰۰ تولید خودرو در کشور رشد چشمگیری داشته است.
امروز ایران با تولید سالانه بیش از ۱.۶ میلیون خودرو، هجدهمین خودروساز بزرگ در جهان و یکی از بزرگترین خودروسازان آسیاست. در سال ۲۰۰۹ ایران در رتبه پنجم رشد تولید خودرو، در کنار چین، تایوان، رومانی و هند قرار گرفت. بعد از کاهش تولید خودرو در کشور، کشورهای دیگر وارد بازار کشور شدند و انواع خودرو هم چینی هم برندهای دیگر وارد بازار شد.
اگرچه این موضوع حجم قابــل توجهی از خودروهای سواری و تجاری را روانه بازار کشور کرده است. در آخرین و مهمترین اتفاق، همزمان سه خودرو از سه شرکت نام آشنای جک، لیفان و دانگ فنگ به بازار اند. این سه آمده یا در یک قدمی بازار خودرو قرار گرفته محصول که به نسبت محصولات قبلی شرکتها کیفیت بهتری دارند، در بازه قیمتی بالاتر از ۵۰۰میلیون تومان قیمتگذاری خواهند شد. ببینیم هر یک از محصولات چه ویژگیهایی دارند.
جک T۸ وانت
وانت پیکاپ T۸ با ابعادی به طول ۵۳۲۵ میلیمتر، عرض ۱۸۸۰ میلیمتر و ارتفاع سقف استاندارد ۱۸۳۰ میلیمتر، همراه فاصله محورهای ۳۰۹۰ میلیمتر تولید میشود. قسمت بار، یک مربع با اضلاع ۱۵۲۰ میلیمتر است که از کف تا لبهی درپوش، ۴۷۰ میلیمتر فاصله دارد. طراحی وانت پیکاپ T۸ به گونهای است که بعد از بارگیری مجاز، فاصلهی ۲۲۰ میلیمتر بین بدنه تا سطح زمین حفظ شود. این خودرو، در مدلهای مختلف تک یا دو دیفرانسیل، ۱۸۲۵ تا ۱۹۴۰ کیلوگرم وزن خالص دارد. شرکت سازنده، وزن قابل حمل در قسمت بار جک T۸ را ۹۰۰ کیلوگرم عنوان کرده است.
طراحی خودرو در نمای روبهرو، ترکیبی از مدلهای امریکایی و آسیایی بهنظر میرسد. چراغهای اسپرت با گوشههای تیز، الهامگرفته از تویوتا هایلوکس و جلوپنجرهی بزرگ با مواد براق کروم، یادآور وانتهای امریکایی مثل محصولات GMC است. از دیدگاه نگارنده، تأکید و اصرار طراحان خودروسازی جک به جلوپنجرههای عریض و طویل، شبیه آنچه در کراساور S۳ دیدهایم، به زیبایی خودرو آسیب میزند. از نکات مثبت در نمای جلو، میتوان به نوار LED روشنایی روز و مهشکنهای مثلثی در گوشههای سپر اشاره کرد که ضمن استفادهی معقول از مواد سیاهرنگ پلاستیکی، حس یک وانت مدرن را به بیننده میدهد.
نمای جانبی و پشت T۸ ساده و معمولی هستند. مشابه وانتهای ساخت نیسان که هنوز در ایران تردد میکنند، چراغهای عقب T۸ هم حالت عمودی و رنگ قرمز دارند. معدود نسخههای دیده شده از این وانت در ایران، رینگهای آلومینیوم ۱۸ اینچ، پوشش پلاستیک سخت در قسمت بار، گیرههای نگهدارندهی طناب در طرفین، رکاب ورود به کابین و تکدستگیره برای بازگشایی درپوش عقب دارند که نشان میدهند وانت T۸ از امکانات مرسوم در وانتهای استاندارد برخوردار است.
برخلاف نمای بیرونی، نمیتوان فضای کابین T۸ را چندان زیبا و چشمنواز دانست. طرح سیلندری برای پنل پشت فرمان، قدیمی بهنظر میرسد و ترکیب ادوات روی داشبورد هم مشابه وانتهای مدرن دنیا نیست. در تصاویر رسمی، علاوهبر صندلیها، چرم مصنوعی برای بخش میانی داشبورد و بخشهایی از تودریهای جلو وجود دارد که حس خوبی به سرنشینان میدهد.
وانت T۸ با ۲ نوع پیشرانهی بنزینی و دیزل در چین تولید میشود. باتوجهبه سازگاری بعضی خودروهای گازوئیلسوز چینی با سوخت ایران مثل وانت فوتون تونلند که توسط ایرانخودرو مونتاژ شد، عرضهی T۸ دیزلی در کشورمان بعید نیست. علاوهبر این، نسخهی دیزلی T۸ نسبت به مدل بنزینی، پیشرانهی ضعیفتر، مصرف سوخت کمتر و قیمت پایینتری دارد. این وانت با پیشرانهی توربوشارژ بنزینی ۲ لیتری، قدرت ۱۸۸ اسببخار در ۵۰۰۰ دور بر دقیقه و گشتاور ۲۹۰ نیوتنمتر از ۱۸۰۰ تا ۴۰۰۰ دور بر دقیقه تولید میکند. مدل دیزلی، با پیشرانهی تنفس طبیعی ۱.۹ لیتری، ۱۳۵ اسببخار قدرت و ۳۲۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. باتوجهبه وزن و شرایط آیرودینامیک وانت T۸، میتوان پیشبینی کرد که مدل توربوشارژ بنزینی در زمان ۱۲ تا ۱۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برسد و نسخهی دیزلی، حدود ۱۶ ثانیه پس از شروع حرکت چنین سرعتی داشته باشد.
از نکات جالب توجه در فهرست امکانات جک T۸ که در منابع چینی دیده میشود، فقدان جعبهدندهی خودکار است. این احتمال وجود دارد که وانت جک با جعبهدنده خودکار وارد ایران شود؛ اما نسخههای اصلی این خودرو، مجهز به جعبهدندهی ۶ سرعتهی دستی هستند. در عوض، جک T۸ با ۲ نوع سیستم تک یا دو دیفرانسیل تولید میشود. همراهبا تایرهایی به پهنای ۲۶۵ میلیمتر و فاق ۶۰ درصد، نسخهی ۲ دیفرانسیل میتواند قابلیتهای خوبی در مسیرهای سخت خارج جاده داشته باشد. طراحی بدنه و فاصلهی چرخها تا لبهی سپرها، بهشکلی است که شیب جاده با ۳۰ درجه در جلو و ۲۲ درجه در عقب، بهراحتی طی میشود. علاوهبر این، نسخههای دو دیفرانسیل جک T۸ با قفل برقی برای دیفرانسیل عقب، قابل خرید هستند که مزیت مهمی برای حرکت در مسیرهای لغزنده و ناهموار است.
نسخههای آپشنال از جک T۸، علاوهبر ترمز ضد قفل (ABS) و سیستم تقسیم نیروی ترمز (EBD)، مجهز به فناوری مدیریت تعادل (ESC) نیز هستند که نقش مهمی در جلوگیری از واژگونی یا انحراف خودرو هنگام ترمزگیری در مسیرهای لغزنده دارد. هشدار خروج از خط (Lane Departure Warning)، حسگر فشار باد تارها، ۲ کیسهی هوا برای سرنشینان جلو، حسگر هشدار برخورد در جلو و عقب، دوربین پارک و دید ۳۶۰ درجه همراهبا دوربین ضبط فیلم پشت آینه میانی، دیگر آپشنهای جک T۸ هستند. این خودرو ۶۰۰میلیون تومان قیمت دارد.
لیفان X۷۰
با نگاهی به لیفان X۷۰، شباهت فنی و ظاهری با امویام X۳۳ دیده میشود. از نظر ابعاد، این خودرو با طول ۴،۳۹۰ میلیمتر، عرض ۱،۸۲۰ میلیمتر و ارتفاع سقف ۱،۷۱۵ میلیمتر، تفاوت چندانی با رقیب ساخت چری ندارد. لیفان X۷۰ در نمای روبهرو، بسیار زیباتر از X۶۰ بهنظر میرسد و البته فراتر از یک کراساور اقتصادی ساخت چین نیست. چراغ اسپرت با کشیدگی به سمت گلگیر، جلوپنجره ساده همراه خطوط براق کروم، مهشکنهای دایرهای در طرفین سپر و چند خط حجمدهنده روی درپوش موتور و زیر چراغها، ترکیبی عامهپسند برای لیفان X۷۰ فراهم میکنند. ادوات سیاهرنگ پلاستیکی در سپر، رکاب و گلگیرهای این خودرو، کمتر از امویام X۳۳ است و از این نظر، کمی لوکستر جلوه میکند.
در اندک تصاویر موجود از X۷۰ وارداتی، رینگهای اسپرت پنجپر با اتصالات دوگانه وجود دارند که بسیار زیبا و چشمگیر بهنظر میرسند. بین دستگیرههای ورودی به کابین، برجستگی خط بدنه دیده میشود که موازی با حجمدهی مشابه در نزدیکی چراغ عقب است. در نمای پشت، صرفهجویی شرکت سازنده برای نصب قطعات پلاستیکی فراموش شده و سپر عقب برخلاف سپر جلو، تمام پلاستیک است. مشابه X۳۳، حفرههای چهارگوش طرفین سپر لیفان X۷۰ هم، کاربرد خاصی از نظر فنی ندارند؛ چراکه یک لوله اگزوز رها شده در سمت چپ و زیر اتاق، تنها خروجی پیشرانه خواهد بود.
لیفان X۷۰ برخلاف امویام X۳۳، دارای چرخ یدکی نصب شده زیر بدنه است که البته هنگام نیاز به استفاده با مشکلاتی همراه خواهد بود؛ اما زیبایی نمای پشت را بهبود میدهد و امکان بازگشایی درپوش صندوق به سمت بالا را فراهم میکند. شاید مهمترین نکته منفی در طراحی این کراساور چینی با وجود چراغهای اسپرت و عامهپسند، حالت صاف و بیروح در کاپوت عقب باشد که عملا ناهماهنگ با دیگر اجزا و بیهدف بهنظر میرسد.
حالت ساده و کمهیجان لیفان X۷۰ در فضای کابین، تشدید میشود. حالت دو رنگ با خاکستری و نقرهای، همراه نمایشگر لمسی ۹ اینچ و کلیدهای کمتعداد در وسط، شباهتهایی به خودروهای مدرن و سبک طراحی مینیمال دارد؛ اما در مجموع راضیکننده نیست و یک محصول ارزانقیمت را تداعی میکند. براساس تصاویر موجود، پوشش چرم مصنوعی دور فرمان وجود دارد و برای استراحتگاه بازو داخل درهای ورودی و محل کلیدهای بالابر شیشه نیز، پوشش نرم و چرمی استفاده شده است. بسیاری از رقبا مثل امویام X۳۳، دارای دستگیرههای بزرگتر و طراحی بهتر برای این قسمت هستند.
از نکات مثبت در فضای داخلی X۷۰ میتوان به نمایشگر تمام رنگی در پنل پشت فرمان، استارت دکمهای و صندلیهای اسپرت اشاره کرد. نوع کلیدهای روی فرمان برای استفاده از کروز کنترل و ارتباط تلفنی هم، فراتر از مصحولات همرده مثل X۳۳، شباهت زیادی به خودروهای مدرن بازار جهانی دارد.
تنها قوای محرک قابل سفارش برای لیفان X۷۰ دارای پیشرانه دو لیتری تنفس طبیعی، همراه جعبهدنده CVT است. این موتور، ۱۴۰ اسببخار قدرت و ۱۸۰ نیوتنمتر گشتاور دارد که از این نظر، کاملا مشابه X۳۳ مدیران خودرو خواهد بود. هنوز اطلاعات دقیقی از عملکرد سرعتگیری لیفان X۷۰ منتشر نشده است، اما باتوجهبه وزن خالص ۱۴۶۰ کیلوگرم، میتوان انتظار داشت حدود ۱۵ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برسد و با میانگین مصرف سوخت ۱۰ تا ۱۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، نهایت سرعت ۱۷۵ کیلومتربرساعت داشته باشد. این محصول مشابه دیگر کراساورهای چینی بازار ایران، صرفا دیفرانسیل جلو خواهد بود. خریداران برای خرید این خودرو باید حدود ۵۸۰میلیون تومان هزینه کنند.
لیفان X۷۰ در مقایسه با دیگر خودروهای چینی هم رده، تاحدودی کاملتر و پیشرفتهتر است. سیستم مدیریت پایداری ESP در بسیاری از مدلهای وارداتی از جمله نسخههای قدیمی X۳۳ وجود نداشت، اما برای X۷۰ قابل استفاده است. همچنین استارت دکمهای، ورود بدون کلید (Keyless)، صندلی برقی راننده و گرمکن داخلی برای صندلیهای جلو، امکانات جالب توجه در کراساور لیفان هستند. مهمترین آپشنهای X۷۰ عبارتند از:
- فرمان هیدرولیک
- سامانه ESP/ABS/EBD/BOS
- استاندارد آلایندگی یورو ۵
- دو کیسه هوا
- کروزکنترل
- تهویه خودکار
- سانروف
- تریم داخلی چرم مصنوعی
- صندلی برقی راننده ۶ جهته
- گرم کن صندلیهای جلو
- استارت دکمهای
- کامپیوتر سفر
- روشنایی روز LED
- نمایشگر ۹ اینچی اندروید
- حسگر باد لاستیک
- آینه الکتروکرومیک
- دوربین عقب
- حسگر پارک جلو و عقب
دانگفنگ دیگنیتی
کراساور دیگنیتی بهمن موتور که امروز میخواهیم درباره آن حرف بزنیم نیز در واقع محصولی از برند «فنگون» است و چینیها و حتی مشتریان بازار کره جنوبی آنرا با نام Fengon iX۵ میشناسند. البته در برخی بازارهای صادراتی دیگر نیز iX۵ با نام و نشان دانگفنگ فروخته میشود.
دانگ فنگ iX۵ محصول سال ۲۰۱۸ است و پلتفرم یکسانی با برادر قدیمیترش، یعنی DFSK ۵۸۰ دارد. البته دانگ فنگ برای طراحی iX۵ مسیری کاملا متفاوت را رفته طوری که حالا با کراساوری کوپه روبرو هستیم.
iX۵ با طول ۴.۶۸ متر، عرض ۱.۸۶ متر و ارتفاع ۱.۶۴ متر، در سگمنت کراساورهای سایز متوسط جای میگیرد. البته وزن iX۵ کمی بالاست و از ۱۵۷۰ تا ۱۶۳۰ کیلوگرم متغیر خواهد بود.
دانگ فنگ iX۵ در بازار چین فقط با موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ عرضه شده، ولی این موتور، با دو خروجی مختلف در اختیار مشتریان قرار گرفته است.
در تیپ ۲۲۰T این خودرو با کد موتور SFG۱۵T، قدرت به ۱۵۰ اسب بخار و گشتاورش به ۲۲۰ نیوتن متر میرسد. اما در تیپ ۲۸۰T این خودرو با کد موتور HD۱۵A، قدرت به ۱۸۰ اسب بخار و گشتاور نیز به ۲۷۰ نیوتن متر میرسد. ضمن اینکه برای هردو تیپ، گیربکس ۶ سرعته دستی و گیربکس CVT نیز قابل انتخاب خواهد بود. حال باید دید که iX۵ با چه موتوری به ایران خواهد آمد. قیمت این خودرو در صورت عرضه به بازار حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰میلیون تومان قیمت خواهد داشت.
منبع: خودروبانک ، باما و اسب بخار
منبع : Bartarinha