نشست تخصصی رویت پذیری هلال ماه رمضان برگزار شد. در این نشست حجت الاسلام و المسلمین فلاح زاده، رئیس هیئت امنای موسسه موضوع شناسی احکام فقهی، عنوان کرد: هرساله در ابتدای ماه رمضان جنب جوشی نسبت به استهلال به وجود می آید، هرچند برای سایر ماه های قمری نیز امر استهلال مستحب است.
وی افزود: ثابت شدن اول و آخر هر ماه قمری دربسیاری از اعمال عبادی مستحب و واجب از جمله ارکان حج و اعمال خاص آن که باید در وقت معین انجام شود، در ماه های حرام برای امور کیفری و…تاثیر دارد.
رئیس هیئت امنای موسسه موضوع شناسی احکام فقهی اعلام نمود: اختلاف هایی در بحث استهلال وجود دارد که دشمنان آن را بهانه ای برای اختلاف بین فرق و مراجع قرار می دهند که رواج آن در بین افرادی که آگاهی کمی نسبت به مسائل فقهی دارند ممکن است باعث از بین رفتن اعتقادات شود به همین علت آگاهی بخشی در بین مردم بسیاری مهم است.
حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده ادامه داد: تعیین اوقات عبادت همچون خود عبادات که توفیقی و از طرف شارع مشخص شده است وما نمی توانیم چیزی به آن کم یا زیاد کنیم.
وی افزود: برخی معتقد اند که رویت، دیدن با چشم عادی است اما عده ای دیگر میگویند فقط با چشم عادی نیست بلکه با ابزاری مانند دوربین و تلسکوپ هم درست است و اگر مرجع تقلید از روی عدالت و اجتهاد بیان کند مکلف نیز مانند زمانیکه از دستور پزشک پیروی میکند باید از آن نیز پیروی کند.
وی ادامه داد: دومین علت تفاوت نظردر اول ماه، در صدق کردن هلال رویت به مناطق مختلف است مثلا برخی از مراجع بیان کردند با مناطقی که وحدت شب دارند صدق می کند اما عده ای معتقد هستند که باید اتحاد افق وجود داشته باشد.
وی بابیان اینکه اگر مرجعی مخالف نظر آیت الله خامنه ای اعلام نمود به معنای مخالفت با نظام و ایشان نیست بلکه اختلاف در مبانی فقهی است، ادامه داد: درصورتی که با شرایط ذکر شده در رساله هلال رویت نشود و اطمینان آورنباشد یوم الشک بوده و جز ماه قبل محسوب می شود.
حجت الاسلام و المسلمین موحد نژاد، دبیرعلمی ستاد استهلال کشور، عنوان کرد: دو مرکز در کشور وجود دارد که در زمینه تقویم و اول ماه های قمری فعال هستند که یکی از آنها مرکز تقویم ژئو فیزیک دانشگاه تهران و دیگری ستاد استهلال دفتر رهبرمعظم انقلاب است.
وی در رابطه با نحوه شکل گیری شورای تقویم اعلام نمود: در گذشته تقویم توسط یک شخص استخراج میشد که برای دقت بیشتر با مصوبه سال 79 استخراج تقویم به ژئو فیزیک دانشگاه تهران واگذار شد و با توجه به فتوای های مختلف در خصوص رویت هلال اول ماه های قمری و اهمیت جنبه فقهی و اداری آن در تقویم رسمی کشور، تقویم با توجه به فتوای رهبرمعظم انقلاب تنظیم میشود.
وی افزود: با محاسبات نجومی چیزی یقینی نیست و به همین علت برای اطمینان بیشتر دو مرکز مختلف شورای تقویم و ستاد استهلال وجود دارد و در ستاد استهلال گزارشات مختلف به آیت الله خامنه ای و سایر مراجع ارائه میشود و ایشان با بررسی ها متعدد و مبانی فقهی خود نتیجه را اعلام میکنند و این گزارشات در سایت ستاد استهلال نیز بارگزاری میشود.
وی اعلام نمود: برای اتحاد افق معناهای متفاوتی ذکر شده است و برخی معتقد هستند اگر هلال جایی رویت شود در منطقه دیگر هم اگر مانعی نبود رویت میشد اتحاد افق وجود دارد و برخی دیگر مناطق نزدیک بهم را ملاک قرار می دهند.
حجت الاسلام و المسلمین ربانی، عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث، عنوان کرد: بسیاری از فقها بر اساس فتوای مشهور قائل هستند که رویت باید با چشم عادی باشد و استدلال میکند که در باب سوم مسائل شیعه روایات متعددی وجود دارد که اول ماه با رویت هلال شروع میشود که رویت نیز به معنای رویت متعارف است.
وی ادامه داد: اگر چه رویت اطلاق دارد و چشم مسلح و غیرمسلح را شامل میشود؛ اما معتقدند که اطلاق در این روایات اطلاق متعارف است مانند ندیدن دیوارهای شهر در حد ترخص که منظور دیوار متعارف است.
وی اعلام نمود: در رویت با تلسکوپ قبول داریم که ماه نو متولد شده است؛ اما ملاک واقع نیست بلکه رویت است و احکام قائل بر مدار واقع نیستند و در اول ماه رویت موضوع است؛ زیرا همیشه رویت مسلح یک روز زودتر از رویت غیرمسلح اتفاق می افتد و اگر اینگونه باشد از اول اسلام مسلمانان روز اول ماه رمضان را روزه نبودند.
وی افزود: گروهی نیز که چشم مسلح را قبول دارند می گویند وقتی با تلسکوپ ماه رویت میشود یعنی ماه نو متولد شده است که با تلسکوپ میتوان آن را دید و چشم عادی و تلسکوپ طریق هستند و ما به طریق کاری نداریم و واقع اهمیت دارد.
انتهای پیام