اینها را “محمدمهدی قاسمی” یکی از اهالی روستا در تماس با صلح خبر می گوید. او با ارسال تصاویری از این مدرسه مدعی است که وجود کندوهای زنبور عسل در این مدرسه در حال حاضر غیرقانونی بوده و این فرد باید هرچه سریعتر طبق مفاد اجاره نامه تنظیمی این ملک را تخلیه کند تا بتوان تمامی فضای مدرسه را با کمک خیرین مرمت و بازسازی کرد.
وی توضیح داد: با فروش تنها مدرسه ابتدایی روستای اردمین پس از انقلاب، مدرسه شهید لطیفی احداث و به صورت دو منظوره ابتدایی و راهنمایی در سه کلاس فعالیت کرد. این مدرسه در آخرین سال فعالیت، تقریبا در سال ۱۳۸۰، با ۱۷ دانش آموز به دلیل نبود معلم تعطیل شد. پس از تعطیلی مدرسه، آموزش و پرورش فضای مدرسه را برای فعالیتهای مختلف به افراد گوناگون اجاره میداده است که بیشترین افرادی که اجاره کردند کسانی بودند که اقدام به تولید عسل از طریق زنبورداری می کردند و کلاسهای درس برای انبار زنبورداری و کندوها استفاده میشد.
قاسمی که به موجب حکمی از سوی دهیاری اردمین به عنوان مشاور دهیار و دبیر کمیته آموزش دهیاری روستا منصوب شده، در ادامه افزود: افرادی که اقدام به فعالیت زنبورداری و تولید عسل در این مدرسه میکردند در قراردادی که با آموزش و پرورش منعقد کرده بودند متعهد میشوند چنانچه آموزش و پرورش بخواهد مدرسه را مجددا احیا کند و زمینه حضور دانش آموزان در کلاس درس فراهم شود باید فضای مدرسه را حتی با وجود قرارداد، تخلیه کرده و در اختیار آموزش و پرورش قرار دهند.
وی افزود: در تابستان سال جاری عدهای از خیرین روستا با هماهنگی آموزش و پرورش برای احیای مدرسه اعلام آمادگی کردند و در پیگیریهای اولیه مشخص شد هرگونه قرارداد اجاره منوط به عدم فعال بودن کد آموزشی آموزشگاه دارای اعتبار است و مطابق مندرجات و شرایط قرارداد مورد نظر، با فعال شدن مدرسه از درجه اعتبار ساقط می شود. حالا مدرسه دو دانش آموز دارد و یک معلم بومی هم برای تدریس اعلام آمادگی کرده است، بر این اساس مدرسه فعال شده و در همین خصوص ابلاغیه کتبی جهت تخلیه آموزشگاه، توسط معاونت آموزش و پرورش نوبران، خطاب به مستاجر (زنبوردار) صادر شد، اما متاسفانه مستاجر از تخلیه فضای آموزشی طفره میرود.
صرف ۴۰ میلیون برای بازسازی دو کلاس درس
قاسمی افزود: از شهریورماه سال جاری مرمت و بازسازی دو کلاس درس(شامل یک کلاس درس و دفتر) از مجموعه سه کلاس درس، دفتر، آبدارخانه و سرویس بهداشتی مدرسه انجام و با صرف هزینهای بالغ بر ۴۰ میلیون تومان با مشارکت خیرین عملیاتی و زمینه فعالیت دوباره آموزشی مدرسه فراهم شد و هم اکنون دو دانش آموز روستا از طریق معلم بومی روستا در شیفت عصر آموزش حضوری می بینند.
وی با تاکید بر اینکه تامین زیرساختهای مورد نیاز در روستاها میتواند زمینه مهاجرت معکوس از شهر به روستا را فراهم کند، افزود: به دلیل نبود امکاناتی نظیر مدرسه، معلم و سایر زیرساخت ها در سال های گذشته روستانشینان روستا را ترک و به شهرها مهاجرت کردند و طبیعی است با برخورداری از امکانات زیرساختی و رفاهی زمینه مهاجرت معکوس فراهم خواهد شد.
می توان از فضای مدرسه برای کاربری های آموزشی همسو استفاده کرد
او تصریح کرد: چنانچه مستاجر کنونی(زنبوردار) اقدام به تخلیه کلاس درسی که هم اکنون کندوها در آن نگهداری میشوند کند، میتوانیم با مشارکت خیرین تمامی کلاسهای درس را مرمت و بازسازی کنیم و این مدرسه به یک فضای آموزشی و فرهنگی و ورزشی تبدیل شود حتی این ظرفیت وجود دارد که کاربریهای همسو با حوزه آموزش نظیر دورههای آموزشی فنی و حرفهای برای توانمند کردن جامعه روستایی را در این مدرسه راه اندازی کنیم.
قاسمی تصریح کرد: خواسته اینجانب به نمایندگی از خیرین روستا تخلیه مدرسه توسط مستاجر(زنبوردار) است تا بتوان این مدرسه را مطابق با کاربری آموزشی آن فعال کرد. همچنین برخورداری از اینترنت پرسرعت و تجهیز مدرسه به سیستم گرمایشی و سرمایشی و نیز زیرساختهای آموزشی از سوی آموزش و پرورش و سازمان نوسازی مدارس از دیگر خواستههاست.
دهیار چه می گوید؟
دهیار روستای اردمین نیز به صلح خبر گفت: در سال های گذشته این مدرسه تعطیل بود به همین دلیل فضای آن از سوی آموزش و پرورش برای فعالیت اقتصادی نظیر تولید عسل، به زنبورداران روستایی واگذار و قرارداد اجاره منعقد شده بود.
“اسماعیل جوادی” افزود: فعالیت زنبورداران به صورت مستمر نبوده و تنها برای مدت زمانی کوتاه چند روزه آن هم در مردادماه اقدام به تولید عسل میکردند. در قرارداد منعقد شده مستاجر متعهد میشود به محض فعالیت مدرسه اقدام به تخلیه کلاسها از کندوها کند ولی با وجود فعالیت مدرسه و حاضر شدن دو دانش آموز در کلاس درس، هنوز تخلیه انجام نشده گرچه طبق آخرین پیگیریها قرار بر این شده ظرف چند روز آینده تخلیه کند و چنانچه مقاومت کنند طبق قرارداد، این اختیار را داریم که با توسل به قانون اقدام به تخلیه کنیم.
وی بیان کرد: هم اکنون کندوهای زنبورعسل در یک کلاس دیگری غیر از کلاسهای درس بازسازی شده نگهداری میشوند و چون هیچ فعالیتی برای تولید عسل صورت نمیگیرد، مشکل آنچنانی وجود ندارد و تداخلی برای تحصیل و آموزش دانش آموزان ایجاد نمی شود، اما با اعلام آمادگی خیرین برای بازسازی کل مدرسه، طبیعی است که باید هرچه سریعتر کندوها از مدرسه تخلیه شوند.
جوادی افزود: هم اکنون این مدرسه با دو دانش آموز فعالیت خود را پس از بازسازی صورت گرفته آغاز کرده است و آموزگار بومی روستا که از طریق شبکه شاد برای دانش آموزان شهر غرق آباد در شیفت صبح تدریس میکند در شیفت عصر برای این دو دانش آموز در مدرسه شهید لطیفی فعالیت آموزشی حضوری را دایر کرده است.
وی بیان کرد: اختیار مدرسه از سوی آموزش و پرورش به آموزگار که مدیر مدرسه نیز محسوب میشود واگذار شده است و چنانچه تشخیص دهد محلی که کندوها در آن نگهداری می شود اختلالی در روند آموزشی ایجاد می کند قطعا برخورد خواهد کرد. انتظار می رود که با پرهیز از انتقال مطالب تنش زا و غیرواقعی به گونهای فضاسازی نشود که گویی همزمان با تحصیل دانش آموزان در این مدرسه فعالیت تولید عسل نیز در آن انجام می گیرد چرا که در واقع اینگونه نیست.
تکمیل ظرفیت دانش آموزی هر سه کلاس بعید است/مهاجرت معکوس نیازمند مشوق
وی تصریح کرد: اینکه گفته شده با فعالیت مدرسه با ظرفیت ۱۰۰ درصدی این امکان وجود داشته باشد که آمار دانش آموزان افزایش یابد مطلبی دور از انتظار است و به لحاظ جمعیتی که روستا دارد امکان افزایش دانش آموزان برای تکمیل ظرفیت هر سه کلاس درس وجود ندارد و بعید است که دانش آموزی از شهر بخواهد به روستا مهاجرت کند مگر اینکه مشوق هایی برای مهاجرت معکوس به روستا در نظر گرفته شود تا شاهد افزایش جمعیت روستائیان و بالتیع آن افزایش آمار دانش آموزان باشیم.
این مدرسه ۲۴ سال تعطیل بوده
رئیس آموزش و پرورش بخش نوبران از توابع شهرستان ساوه نیز گفت: از مجموع پنج کلاس درسی که در مدرسه شهید لطیفی روستای اردمین از توابع بخش نوبران ساوه در سال های گذشته احداث شده دو کلاس درس با مشارکت خیرین برای تحصیل دانش آموزان روستا مرمت و بازسازی شده است.
“حمید صابر” افزود: با بازسازی مدرسه هماکنون دو دانش آموز در پایههای اول و سوم ابتدایی در شیفت عصر با حضور آموزگار مقیم روستا در مدرسه تحصیل میکنند و ظرفیت برای افزایش تعداد دانش آموزان در دو کلاس بازسازی شده وجود دارد.
وی بیان کرد: در این مدرسه مانند تمامی مدرسهها یک اتاق جهت کاربری انباری تعریف شده و میز و صندلیهای کهنه و لوازمی نظیر بخاری نفتی قدیمی که ضرورتی برای استفاده آنها وجود ندارد در این اتاق مدرسه که حدودا ۲۴ سال است به حالت تعطیل درآمده نگهداری میشود.
زنبوردار متعهد شده ظرف چند روز آینده کلاس را تخلیه کند
صابر افزود: در این انباری تعدادی کندوی زنبور عسل که متعلق به یکی از زنبورداران روستاست نگهداری میشود که با بازگشایی مدرسه به این فرد کتبا اعلام شده است که اقدام به تخلیه کندوها از مدرسه کند و او نیز متعهد شده است که ظرف چند روز آینده اقدام به تخلیه کند.
وی بیان کرد: انباری یکی از ضروریات مدرسه است و نگهداری کندوها هیچ خللی در امر آموزش ایجاد نکرده است، اما با این حال زنبورداری که اقدام به نگهداری کندوها در انباری کرده قرار است تا پایان این هفته اقدام به تخلیه کندوها کند.
صابر افزود: بخشی از فضای این مدرسه با همت خیرین و آموزش و پرورش مرمت و بازسازی شده و امیدواریم با مشارکت خیرین تمامی فضای مدرسه اعم از کلاسهای درس و محوطه مرمت و بازسازی شود و افزایش آمار دانش آموزان نیز منوط به مهاجرت معکوس به روستاست.
به گزارش صلح خبر، گرچه در حال حاضر هیچ فعالیت زنبورداری در این مدرسه صورت نمیگیرد و تنها تعدادی کندو در انبار مدرسه نگهداری می شود اما انتظار می رود که این مدرسه که حالا به همت خیرین احیا شده در مسیر صرفا آموزشی فعالیت کند و با بازسازی صددرصدی و همت اهالی و دهیاری به یک مجموعه فرهنگی، آموزشی، ورزشی تبدیل شود و در کنار تامین سایر زیرساختهای مورد نیاز در جوامع روستایی، همچون این روستا شاهد پدیده مهاجرت معکوس از شهر به روستا باشیم.
انتهای پیام